تجربه

دپارتمان زیست فناوری هند منتشر شد

در ششمین شماره از تجارب منتخب سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری، برنامه های سیاستی هند برای حمایت از اکوسیستم زیست فناوری و توسعه اقتصاد زیستی مورد بررسی قرار گرفته است.


دپارتمان زیست فناوری هند از انتشارات دانش بنیان فناور منتشر شد.

به گزارش پیشران اقتصاد در ششمین شماره از تجارب منتخب سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری، برنامه های سیاستی هند برای حمایت از اکوسیستم زیست فناوری و توسعه اقتصاد زیستی مورد بررسی قرار گرفته است.

این کتاب با همت مصطفی صفدری رنجبر عضو هیات علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران، مهدی الیاسی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و میثم نریمانی عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری و توسط  انتشارات دانش بنیان فناور منتشر شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: کشور هند از ابتدای دهه گذشته، چشم انداز تبدیل شدن به یک اقتصاد زیستی و گسترش مزایای اقتصادی و اجتماعی توسعه زیست فناوری برای شهروندان خود را در نظر گرفته است.
بخشی از ایـن چشم انداز رسیدن هند به یک اقتصاد زیستی ۱۰۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۵ است.
ورود چشـمگیر هند به دنیای زیست شناسی و پیشرفت های فناورانه در این حـوزه در سـال ۱۹۸۶ آغـاز شـد. در آن سال نخست وزیر وقت هند این ایده را پذیرفت که تا زمانی که هند دپارتمانی جداگانه بـرای زیسـت ایجاد نکند، این کشور تـا حـد مطلـوب در ایـن صـنعت پیشـرفت نخواهد کرد.

دولت هند از سال ۱۹۸۶ از طریق دپارتمان زیست فناوری (DBT) اقدام بـه تـرویج و تقویت زیست فناوری در هند نموده است.
پیامدهای این امر برای کشور هند، پرورش تعداد زیادی از سرمایه های انسانی برجسته، زیرساخت های مدرن، برنامه های نوآورانه برای تـأمین مـالی و شـکل گیری زیست بومی است که می تواند رشد آینده این بخش را تضمین نماید.

در ادامه به توصیه هـای سیاستی به دست آمده از مطالعه برنامـه هـای سیاسـتی دپارتمـان زیسـت فنـاوری هنـد و یکـی ازیرمجموعه های آن یعنی شورای حمایت از پژوهش در صنعت زیست فناوری (BIRAC) پرداخته می شود.
ضمنا،در این بخش تلاش شده است تا مقایسه ای میان برنامـه هـای سیاسـتی دپارتمـان زیست فناوری هند و برنامه های سیاستی ستادهای توسعه فناوری معاونت علمـی و فنـاوری رئـیس . جمهور بویژه ستاد توسعه زیست فناوری و ستاد توسعه فناوری نانو صورت پذیرد.

دانلود کتاب

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن