معرفی کتاب

کتاب کارآفرینی سازمانی

کتاب کارآفرینی سازمانی نوشته‌ی دونالد کوراتکو، مایکل اچ موریس و کوین جفری گلن، به مباحثی مانند ضرورت کارآفرینی در سازمان‌های تأسیس شده، ثبات شرکت کارآفرین در قرن بیست و یکم، پرورش خلاقیت درون سازمان‌ها و… می‌پردازد.


پیشران اقتصاد، کارآفرینی سازمانی یا شرکتی، اصطلاحی است که برای وصف کردن رفتار کارآفرینانه درون سازمان‌های احداث شده با اندازه کوچک، متوسط یا بزرگ استفاده می‌شود. کارآفرینی سازمانی یک چارچوب در آسان‌سازی تغییرات پیوسته و خلاقیت‌ها در سازمان‌های ثابت را عرضه می‌کند.

این روش یک طرح اولیه برای رقابتی تأثیرگذار با واقعیات رقابتی جدید را به وجود می‌آورد. کارآفرینی سازمانی باعث تقویت استراتژی، فرهنگ، ساختار، سیستم‌های نظارت، پاداش و روش‌های مدیریت منابع انسانی شرکت می‌شود. هدف اصلی این کتاب پاسخ به این سوال است که، برای تبدیل یک سازمان که در آن کارآفرینی نقشی ندارد به یک سازمان کاملا کارآفرین به چه چیزهایی نیاز است؟

کارآفرینی موضوعی است که به دلیل وجود مشکلات اشتغال در بسیاری از نقاط جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
کتاب کارآفرینی سازمانی (Entrepreneurship and leadership) حاوی سه بخش اصلی و چهارده فصل می‌باشد.

نخستین بخش این کتاب مفاهیم پایه‌ای، ابزار و چارچوب‌هایی را معرفی می‌کند که در شرح چگونگی و چرایی رفتارهای کارآفرینانه شکل گرفته در سازمان‌ها، حتی زمانی که از نظر اندازه و پیچیدگی مقیاس‌های بزرگی را دربرمی‌گیرند، کمک کننده است. این بخش، ۵ فصل اول کتاب را دربر می‌گیرد.

در بخش دوم این کتاب روش‌هایی مورد شناسایی قرار می‌گیرند تا سطوح بالاتری از کارآفرینی را در سازمان‌های موجود دربرگیرند. و در نهایت در بخش آخر مراحل اثبات و تغییر این سطوح کارآفرینی که در گذر زمان ایجاد می‌شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در بخشی از کتاب کارآفرینی سازمانی می‌خوانیم:

کارآفرینی و مدیریت دو مقوله مجزا و متفاوت هستند. مدیریت فرآیند هدف‌گذاری و هماهنگی منابع شامل کارکنان سازمان به منظور دست‌یابی به آن اهداف می‌باشد. مدیریت شامل انجام دادن کارها از طریق سایر افراد می‌باشد، مدیر کارآمد یک طراح، برنامه‌ریز، سازمانده، متخصص برقراری ارتباط، هماهنگ‌کننده، رهبر، انگیزه‌بخش، و کنترل کننده می‌باشد؛ در بیشتر موارد یک مدیر نقش تسهیل‌گر را ایفا می‌کند.

مدیریت یک فرآیند تحولی است که در آن مهارت‌های فنی، انسانی و ادراکی برای تبدیل ورودی‌ها به خروجی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدیران برای انجام مسئولیت‌های خود باید چگونگی تعامل سازمان‌ها با محیط‌های خارجی و چگونگی کارکرد همزمان بخش‌های مختلف سازمان را درک نمایند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن