معرفی کتاب

خلق مدل کسب‌ و کار

کتاب «خلق مدل کسب‌وکار» نوشته‌ی «الکساندر استروالدر» و «ایو پیگنیور» در سال ۲۰۱۰ منتشر شد.


پیشران اقتصاد؛ این کتاب یکی از مهم‌ترین آثار در حوزه‌ی کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار است که پس از انتشار با استقبال بسیار زیادی از سوی خوانندگان در سراسر دنیا روبه‌رو شد. این اثر با زبانی ساده و روان و با استفاده از روش‌های خلاقانه و جدید  مباحث مرتبط با مدل‌های کسب‌وکار را عنوان کرده و اطلاعات جامع و مفصلی درباره‌ی بوم کسب‌وکار بیان کرده است. مدل کسب‌وکار یکی از مهم‌ترین مفاهیم اصلی در موفقیت مؤسسات و سازمان‌های بزرگ است و نقش اساسی در تعیین میزان موفقیت یک کسب‌وکار دارد. «الکساندر استروالدر» و «ایو پیگنیور» در این اثر براساس سال‌ها تلاش و فعالیت این کتاب را نوشته‌اند و مثال‌های واقعی از دنیای کسب‌وکار ارائه کرده‌اند.

  • آیا دارای روحیه‌ی کارآفرینی هستید؟
  • آیا دائم در اندیشه ارزش‌آفرینی و ایجاد کسب‌وکارهای جدید یا بهبود و تحول سازمان خود هستید؟
  • آیا در حال تلاش برای یافتن راه‌های جدید به‌منظور کنار گذاشتن روش‌های قدیمی و منسوخ در مسیر پیشبرد کسب‌وکار خود هستید؟

«الکساندر استروالدر» و «ایو پیگنیور» نویسندگان کتاب «خلق مدل کسب‌وکار» معتقد هستند که اگر جواب فردی به سه سؤال بالا مثبت است، این کتاب بهترین اثری می‌تواند باشد که در زندگی خود با آن روبه‌رو شده‌ است. این کتاب بینش عمیقی درباره‌ی ریشه و ماهیت مدل‌های کسب‌وکار ارائه و مدل‌های قدیمی و جدید کسب‌وکار را توصیف می‌کند. کتاب «خلق مدل کسب‌وکار» به فن‌های خلاقانه، چگونه جایگاه‌یابی مدل در فضای رقابتی شدید حال حاضر و چگونگی هدایت فعالیت‌های یک سازمان به سمت طراحی مجدد مدل کسب‌وکار می‌پردازد.

کتاب «خلق مدل کسب‌وکار» مناسب مدیران، کارآفرینان و افراد فعال در حوزه‌ی کسب‌وکار است. این اثر به افراد آموزش می‌دهد پیش از شروع هر کاری باید چه نکاتی را مدنظر بگیرند و بر چه اساسی مدل مناسب خود را طراحی کنند. این کتاب در پنج بخش اصلی تمامی نکات لازم جهت آشنایی و بهره‌برداری از مدل‌های کسب‌وکار پویا و قابل استفاده را بیان می‌کند که عبارت‌اند از:

  • تابلوی طراحی مدل کسب‌وکار: ابزاری برای توصیف، تحلیل و طراحی مدل‌های کسب‌وکار
  • الگوهای مدل کسب‌وکار براساس مفاهیم توسعه داده شده توسط متفکران پیشرو عرصه کسب‌وکار
  • تکنیک‌ها برای کمک به طراحی مدل کسب‌وکار
  • تفسیر مجدد استراتژی از نگاه مدل کسب‌وکار
  • فرآیندی عمومی برای کمک به طراحی مدل‌های کسب‌وکار که تمامی مفاهیم، تکنیک‌ها و ابزارهای خلق مدل کسب‌وکار را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

موضوع اصلی کتاب «خلق مدل کسب‌وکار» نوشته‌ی «الکساندر استروالدر» و «ایو پیگنیور» تابلوی طراحی مدل کسب‌وکار است. تابلوی طراحی مدل کسب‌وکار به تعریف این کتاب زبانی مشترک برای توصیف، مصورسازی، ارزیابی و تغییر مدل‌های کسب‌وکار است. تابلوی طراحی مدل کسب‌وکار از نه جز اصلی تشکیل شده است که عبارت‌اند از:

  • بخش‌های مشتری
  • ارزش‌های پیشنهادی
  • کانال‌ها
  • ارتباط با مشتری
  • جریان‌های درآمدی
  • منابع کلیدی
  • فعالیت‌های کلیدی
  • مشارکت‌های کلیدی
  • ساختار هزینه

«الکساندر استروالدر» و «ایو پیگنیور» در کتاب «خلق مدل کسب‌وکار» پس از توضیح کامل درباره‌ی تابلوی طراحی مدل کسب‌وکار و هر یک از نه جز سازنده‌ی آن، ارزیابی تفصیلی سوآت برای هر کدام از اجزای سازنده را نیز بررسی می‌کنند. این دو نویسنده بر این باور هستند ارزیابی مدل کسب‌وکار بسیار مهم و حائز اهمیت است و نگاه به اجزای آن به صورت جزئی می‌تواند راهی درست و هوشمندانه برای ارائه‌ی ایده‌های جدید و خلاقیت باشد. آن‌ها معتقد هستند یکی از راه‌های مؤثر برای ارزیابی مدل کسب‌وکار استفاده از ترکیب تحلیل کلاسیک سوآت است. از این طریق می‌توان قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات هر مدل‌ کسب‌وکار را بررسی و میزان آن‌ها را ارزیابی کرد.

«الکساندر استروالدر» و «ایو پیگنیور» در کتاب «خلق مدل کسب‌وکار» از استراتژی اقیانوس آبی نیز صحبت می‌کنند. این مفهوم که توسط فردی دیگر به نام کیم و مابورنیا پیش‌تر بیان شده، روشی مناسب برای به چالش کشیدن ارزش‌های پیشنهادی و مدل‌های کسب‌وکار و کاوش بخش‌‎های جدید مشتریان است. نویسندگان کتاب «خلق مدل کسب‌وکار» بر این باور هستند تابلوی طراحی مدل کسب‌وکار با ارائه تصویر جامع بصری، چگونه تغییر یک بخش از مدل کسب‌وکار و تأثیر آن بر روی سایر بخش‌ها را نشان می‌دهد و بدین‌صورت مفهوم اقیانوس آبی را کامل می‌کند.

ترجمه کتاب خلق مدل کسب‌وکار به زبان فارسی

کتاب «خلق مدل کسب‌وکار» نوشته‌ی «الکساندر استروالدر» و «ایو پیگنیور» با ترجمه‌ی «بابک وطن‌دوست»، «حسام‌ الدین ساروقی» و «غلامرضا توکلی» از سوی انتشارات آریانا قلم در سال ۱۳۹۸ منتشر شد که نسخه‌ی الکترونیک آن در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. «بابک وطن‌دوست»، «حسام‌ الدین ساروقی» و «غلامرضا توکلی» ازجمله مترجمان ایرانی هستند که ترجمه‌ی آثار موفقیت، روانشناسی و توسعه‌ی فردی را در کارنامه‌ی کاریشان دارند. ازجمله آثار دیگر ترجمه شده‌ی «بابک وطن‌دوست» می‌توان به «جان کندن» اثر «ری کراک»، «زنی پشت پنجره» اثر «ای. جی. فین» و «زندگی هدفمند» اثر «جان سی. مَکسوِل» اشاره کرد که نسخه‌ی الکترونیک آن‌ها هم در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.

در بخشی از کتاب خلق مدل کسب‌وکار می‌خوانیم

نقطه مرجع مشترک همه ما مفروضاتی ضمنی در ذهن خود داریم. ارائه تصویری که این مفروضات غیرصریح را به اطلاعات صریح تبدیل کند، روشی قدرتمند جهت بهبود گفتگوها است. این کار مدل کسب‌وکار را به موضوعی ملموس و ماندگار تبدیل کرده و برای مشارکت کنندگان در گفتگوها، نقطه مرجع قابل اتکا ایجاد می‌کند. با توجه به این که افراد توانایی نگهداری تعداد محدودی ایده را در حافظه کوتاه مدت خود دارند، ارائه مدل کسب‌وکار به صورت تصویری، جزئی ضروری از یک گفتگو خوب است. حتی ساده‌ترین مدل‌های کسب‌وکار از چندین جزء سازنده و روابط داخلی بین آن‌ها تشکیل یافته است.

تابلوی طراحی مدل کسب‌وکار یک زبان تصویری مشترک است. این تابلو نه تنها یک نقطه مرجع پدید می‌آورد، بلکه واژگان و دستور زبانی ایجاد می‌کند که به‌وسیله آن افراد بهتر می‌توانند یکدیگر را درک کنند. هنگامی که افراد با تابلوی طراحی مدل کسب‌وکار آشنا می ش وند، این تابلو نقش یک توانمندساز قوی را در بحث‌های متمرکز در مورد اجزای مدل کسب‌وکار و چگونگی تناسب آن‌ها، ایفا می‌کند. این موضوع بخصوص در سازمان‌هایی ارزشمند است که دارای ساختار گزارش دهی ماتریسی هستند و در آن‌ها افراد در گروه‌های کاری و تیم‌های موقت، با زمینه‌های تخصصی کاری یکدیگر آشنایی کمی دارند. زبان تصویری مشترک از مدل کسب‌وکار، از تبادل ایده به‌شدت پشتیبانی کرده و یکپارچگی تیمی را افزایش می‌دهد.

مصورسازی مدل‌های کسب‌وکار در قالب یک گروه، مؤثرترین شیوه برای دستیابی به درک مشترک است. افراد از قسمت‌های مختلف سازمان ممکن است درک عمیقی از بخش‌هایی از مدل کسب‌وکار داشته باشند، اما فاقد دیدگاهی منسجم از کل مدل کسب‌وکار هستند. هنگامی که افراد خبره به صورت مشترک مدل کسب‌وکار را به صورت یک طرح درمی‌آوردند، هر کس درک مناسبی از مؤلفه‌های مجزای مدل کسب‌وکار کسب کرده و به درکی مشترک از روابط بین این اجزا دست می‌یابد.

تابلوی طراحی مدل کسب‌وکار شبیه بوم نقاشی یک هنرمند است. هنگامی که یک هنرمند شروع به نقاشی می‌کند، اغلب یک ایده مبهم- نه یک تصویر دقیق – در ذهن خود دارد. او عادت ندارد که کار خود را از یک گوشه بوم آغاز و آن را با ترتیبی مشخص ادامه دهد، بلکه او کار را از جایی که فکرش الهام‌بخش آن است، آغاز کرده و به صورت ذاتی نقاشی را می‌کشد. پابلو پیکاسو در این زمینه می‌گوید: «من کار خود را با یک ایده آغاز می‌کنم، سپس این ایده تبدیل به چیز دیگری می‌شود.»

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن