اختصاصی پیشراندانش بنیانیادداشت

فرصت سفر رئیس جمهور برای دانش بنیان های آذربایجان شرقی

سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی می تواند فرصت مناسبی را برای رفع برخی از کاستی های استان در حوزه های مختلف فراهم آورد. از آنجمله می توان به کاستی ها و ضعف های استان در حوزه دانش بنیان اشاره کرد که این روزها نیز بسیج مسئولان استانی را در رفع این مشکلات و موانع شاهد هستیم.


 پیشران اقتصاد؛ آنچه که این روزها همه فعالان این حوزه و مسئولان استان به آن اذعان دارند، عقب ماندگی آذربایجان شرقی از استان های هم تراز در زمینه فضای دانش بنیانی است. فضا و اکوسیستم دانش بنیانی آذربایجان شرقی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که سالهاست مورد بی توجهی قرار گرفته است. مشکلاتی که در صورت عدم رسیدگی فوری، صدمات جبران ناپذیری از جمله مهاجرت نخبگان و شرکت های دانش بنیان استان به سایر استان ها و دیگر کشورها را به همراه خواهد داشت.
به عنوان نمونه، شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقی از کمبود زمین برای احداث کارگاه و تولید گلایه مند هستند. زمین های دانشگاه تبریز سالهاست که به این شرکت ها واگذار نشده است و تنها در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر حل تدریجی مشکل واگذاری این زمین ها منتشر شده است. این در حالیست که قرار بر واگذاری زمین هایی در شهرک های صنعتی به شرکت های دانش بنیان هم بوده است که هنوز عملیاتی نشده است. سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی می تواند زمینه ساز حل اساسی این مشکل دانش بنیان ها برای همیشه باشد.
همچنین صندوق های نوآوری و فناوری استان نیز با مشکلاتی مواجه هستند و به همین دلیل تسهیلات بانکی هنوز اولین گزینه تامین مالی دانش بنیان هاست. این در حالیست که به گفته مشاور استاندار آذربایجان شرقی، ۲ صندوق خطرپذیر نیز به تعداد صندوق های استان اضافه خواهد شد تا شاید دانش بنیان ها از سیستم بانکی مشکل داری که همیشه از آن شکایت دارند رها شده و تسهیلات خود را راحتتر از قبل دریافت کنند. بدون شک تامین مالی این دو صندوق کار سختی است که با مصوبه های دولت در زمان حضور رئیس جمهور می تواند آسانتر شده و با تامین اعتبار لازم، هر چه سریعتر شاهد تاسیس صندوق ها باشیم.
موضوعات کلان دیگری چون تشکیل کریدور فناوری استان، تشکیل انجمن شرکت های دانش بنیان و ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقی، همه و همه نیاز به مساعدت هایی از سوی دولت و رئیس جمهور دارند. بیشتر این برنامه ها و طرح ها در صورت عدم تامین اعتبار مناسب بدون نتیجه خواهند ماند و نفعی برای فضای دانش بنیانی آذربایجان شرقی نخواهند داشت. استان آذربایجان شرقی می تواند پایگاه دانش بنیانی کشور در دستیابی به اروپا و اوراسیا باشد و با راه اندازی زیرساخت های آن، می توان شاهد صادرات تکنولوژی و محصولات دانش بنیانی کشور از طریق این استان به بسیاری از کشورها بود.
واگذاری بسیاری از اختیارات دولت به استانداران در دولت کنونی اقدامی مبارک برای کاهش وابستگی به مرکز بوده است که نتایج مثبتی را نیز تاکنون به همراه آورده است. در حوزه دانش بنیان نیز بدون شک دست باز مسئولان استانی در تصمیم گیری ها، باعث سرعت عمل در اقداماتی خواهد بود که برای امسال پیش بینی شده است. این نیز خود می تواند یکی از خواسته ها و مطالبه های به حق مسئولان و مدیران شرکت های دانش بنیان در جلسه های پیش از سفر و جلسات احتمالی رو در رو با رئیس جمهور باشد.
نکته آخر اینکه رئیس جمهور بارها بر توجه ویژه به دانش بنیان ها تاکید کرده است و تحقق شعار سال نیز منوط به این توجه به خصوص در استان هاست. امیدواریم که مسئولان استان آذربایجان شرقی نیز درخواست های مدون و متمرکزی از دولت در این زمینه داشته باشند. در صورتی که از این فرصت ارزشمند استفاده کنیم می توانیم به آینده فعالیت های دانش بنیانی استان امیدوار باشیم و هر نوع فرصت سوزی در این زمینه ثمرات منفی بسیاری در سال های آتی به همراه خواهد داشت.

علی ابراهیمیان
مدیرمسئول

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن