پیشران ها

کسب گواهینامه بین المللی توسط آزمایشگاه پیشرانش فضایی کشور

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: نخستین آزمایشگاه تخصصی حوزه پیشرانش فضایی کشور، موفق به دریافت گواهینامه ISO/IEC ۱۷۰۲۵ مطابق با ویرایش ۲۰۱۷ این استاندارد شد.


به گزارش پیشران اقتصاد به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران درباره ضرورت توسعه فناوری سامانه‌های پیشرانش فضایی تصریح کرد: تراسترهای شیمیایی با سطح تراست محدود ۱/۰ تا ۲۵ نیوتن، به‌منظور جابه‌جایی و حفظ مدار یا کنترل وضعیت ماهواره‌ها به‌طور گسترده‌ای در دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در ایران نیز استفاده از این نوع سامانه‌های پیشرانش در آینده نزدیک و در نسل‌های آتی ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی غیرقابل‌اجتناب است. ازاین‌رو، پژوهشگاه فضایی ایران نیز مدت‌زمانی است که توسعه تراسترهای شیمیایی با سطح تراست محدود را در راستای نقشه راه توسعه فناوری سامانه‌های پیشرانش فضایی در دستور کار قرار داده است.

وی در ادامه توضیح داد: به‌منظور توسعه این محصولات فناورانه در شرایط ایمن و با ملاحظات استانداردهای فضایی، به تجهیزات و زیرساخت‌های ویژه‌ای برای انجام آزمون‌های مختلف نیاز است. آزمایشگاه تراسترهای فضایی شیمیایی به همت متخصصان پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی پژوهشگاه، برای اولین بار در سال ۱۳۹۷ در کشور تأسیس‌شده و ارائه خدمات آزمون‌های توسعه‌ای تراسترهای شیمیایی و اجزای آن در این مرکز انجام می‌گیرد.

به گفته وی، در این آزمایشگاه که با نام «آزمایشگاه ابوریحان بیرونی» شناخته می‌شود، قابلیت انجام انواع تست‌های توسعه‌ای و داده‌برداری در شرایط اتمسفریک و خلأ برای تراسترهای شیمیایی تک جزئی و دوجزئی وجود دارد. زیرساخت مذکور، نقش مهمی در زنجیره تحقیقات و توسعه تراسترهای شیمیایی برعهده دارد.

صمیمی درباره روند کسب این گواهی گفت: استانداردISO/IEC ۱۷۰۲۵، استانداری بین‌المللی و تخصصی ویژه‌ آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون است که به احراز صلاحیت این آزمایشگاه‌ها می‌پردازد. این استاندارد، الزامات کلی برای احراز صلاحیت انجام آزمون‌ها یا کالیبراسیون و همچنین نمونه‌برداری را توسط آزمایشگاه‌ها مشخص می‌سازد که این مسئله روش‌های استاندارد و غیراستاندارد و همچنین روش‌های توسعه‌یافته توسط خود آزمایشگاه را پوشش می‌دهد. اخذ این استاندارد بین‌المللی برای آزمایشگاه‌هایی که در حال ایجاد سیستم‌های کیفی، اجرایی و فنی هستند، توصیه‌شده است.

به گفته صمیمی، پیاده‌سازی مقدمات اجرای این استاندارد در آزمایشگاه ابوریحان بیرونی، از اواسط سال ۱۳۹۸ آغازشده و روند اخذ اولین گواهینامه تا خرداد ۱۳۹۹ به طول انجامید. صدور اولین گواهینامه مطابق با استاندارد ISO/IEC ۱۷۰۲۵ ویرایش ۲۰۰۵ بود که ارزیابی و ممیزی آن توسط نهاد اعتبار دهی پارسیان انجام‌شده و درنهایت گواهینامه استاندارد مذکور از طرف مرکز استاندارد دفاعی ایران(IDS) صادر شد.

وی افزود: با پایان اعتبار گواهینامه اولیه، روند تمدید گواهینامه مطابق با ویرایش ۲۰۱۷ استانداردISO/IEC ۱۷۰۲۵، از آذرماه سال ۱۴۰۰ آغاز و مراحل ارزیابی، ممیزی و روال‌های اداری آن تا اواخر اسفندماه به طول انجامید. دراین‌بین، مستندات مربوط به اجرای استاندارد مذکور شامل پیاده‌سازی ساختارهای سیستمی، روال‌های اداری گردش کار، آموزش‌های عمومی و تخصصی کارکنان و همچنین روال‌های فنی و تخصصی مرتبط با آزمون‌ها، دستورالعمل‌های کار با تجهیزات و الزامات کیفی هر آزمون به همت کارشناسان فنی بخش آزمایشگاه تراستر و کارشناسان مدیریت ایمنی و تضمین کیفیت پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی تدوین و به‌روزرسانی شد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در پایان گفت: درنهایت بر اساس ممیزی انجام‌گرفته، گواهینامه ISO/IEC ۱۷۰۲۵ مطابق با ویرایش ۲۰۱۷ از طرف «مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران» (NACI) به‌عنوان معتبرترین مرکز صدور گواهینامه‌های آزمایشگاهی کشور برای آزمایشگاه ابوریحان بیرونی صادر شد.

بنابراین گزارش، کسب این گواهینامه نشان از تعالی سیستمی انجام مأموریت‌های توسعه فناوری در حوزه پیشرانش فضایی دارد و در نوع خود پیشرفت مهمی در این مسیر به شمار می‌رود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن