یادداشت

ضرورت حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در کشاورزی آذربایجان‌شرقی

«حضور شرکت های دانش بنیان در کشاورزی آذربایجان شرقی بیش از گذشته احساس می شود» این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.


پیشران اقتصاد؛ طی سال گذشته حدود ۳۰۷ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شده است که ۲۲ درصد از سهم کل صادرات استان را شامل می شود. محصولات گلخانه ای، گل و گیاه، خشکبار و محصولات لبنی از عمده اقلامی هستند که غالبا به کشورهای همسایه از جمله عراق، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، امارات، ترکیه و روسیه صادر شده اند.

واقعیت این است که تمرکز بر صادرات محصولات کشاورزی خام در سال های گذشته رویکردی اشتباه بوده و درآمد آنچنانی برای استان نداشته است. این نگاه سنتی از طرف مسئولان و کشاورزان باید تغییر یابد و صادرات متکی بر کشاورزی دانش بنیان باشد.

وقت آن فرا رسیده است که به حضور کمرنگ شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی استان پایان داده شود و مسئولان امر با ایجاد مشوق هایی برای افراد و شرکت های فعال در این عرصه فرصت عرض اندام بدهند.

بخش کشاورزی از بخش های مهم اقتصادی استان است که باید به سمت دانش بنیان شدن خیز بردارد. به نظر می رسد زمینه حضور فعالانه شرکت های دانش بنیان باید بیش از پیش فراهم شود. این امر با اعطای وام های کم بهره به این شرکت ها و برگزاری دوره های آموزشی برای علاقمندان فعالیت در کشاورزی دانش بنیان و سیاست های تشویقی دولت از این شرکت ها میسر می شود.

بی گمان حضور و ایفای نقش فعال شرکت های دانش بنیان در کشاورزی استان به افزایش بهره وری و فرآوری محصولات کشاورزی به جای خام فروشی منجر خواهد شد و صادرات افزایش خواهد یافت و فرصت شغلی بیشتر برای جوانان تحصیل کرده مهیا خواهد شد.

فرآوری محصولات کشاورزی استان نیازمند بهره گیری از دانش روز برای افزایش بهره وری و ایجاد ارزش افزوده برای این محصولات است و این تنها با حضور شرکت های دانش بنیان محقق خواهد شد.

البته هدف اصلی از صادرات محصولات کشاورزی استان باید محصولات فرآوری شده توام با بسته بندی مناسب باشد که توفیق در این زمینه نیازمند اتخاذ رویکرد حمایت گرایانه از طرف بخش بانکی، گمرک و در یک کلام دولت است.

شرکت های دانش بنیان توان ورود و نقش افرینی در کشاورزی استان را دارند. این شرکت ها می توانند در تولید سموم، ماشین آلات کشاورزی، آبیاری نوین، کشت گلخانه ای فعالیت کرده و به کشاورزان خدمات ارائه دهند. کاهش هزینه ها، کاهش مصرف منابع، ارتقای کیفیت محصولات، ایجاد ارزش فزوده و اشتغال زایی از ثمرات حضور شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی استان خواهد بود.

تغییر الگوی کشت به منظور تولید محصولات با کیفیت موضوعی است که باید هر چه زودتر در استان رنگ واقعیت به خود بگیرد. این امر می تواند با به کارگیری دانش نوین و استفاده از فنآوری در کشاورزی استان عملیاتی شود.

از طرف دیگر افزایش جمعیت و نیاز مردم به فرآورده های غذایی باعث شده است خودکفایی در تولید محصولات مهم کشاورزی و امنیت غذایی مردم اهمیت بیشتری یابد. شرکت های دانش بنیان با استفاده از فنآوری نوین می توانند نقش محوری در تولید محصولات کشاورزی داشته باشند.

طاهر خیری

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن