پیشران ها

کارآفرینان موتورهای محرک اقتصاد

در هر جامعه اقتصادی، بنگاه‌های اقتصادی، محور اصلی تولید و ایجاد اشتغال هستند. بنابراین بنگاه اقتصاد و در حقیقت کارآفرین،‌ نقشی محوری در اقتصاد کشور دارد.


پیشران اقتصادی؛ نقش بنگاه‌ها، در اقتصاد، ایجاد ارزش افزوده است و نقش دولت، فراهم کردن محیط مناسب برای فعالیت بنگاه‌ها است. شواهد نشان می‌دهد که در این تقسیم‌کار، کارآفرینان رضایتی از نقش‌آفرینی دولت ندارند. یکی از این بنگاه‌ها که نقشی استراتژیک در اقتصاد و امنیت جامعه دارد، صنایع آردسازی است که متأسفانه با دخالت دولت و تصمیمات و سیاستگذاری‌های معمولاً یک طرفه کارآفرینان و فعالان این حوزه را دچار چالش کرده‌اند.
مهدی بهمنیار، مدیر‌عامل ‌آرد دره شهر ‌در‌خصوص مصائب یک کارآفرین و سرمایه‌گذار در اقتصاد و به‌ویژه صنعت آرد کشور گفت: کارآفرینان و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی کشور، هر‌‌یک ‌کم و بیش با مسائل و مشکلات مشابهی مواجه‌اند؛ که این موضوعات باعث دلسردی و کاهش انگیزه ‌برای توسعه فعالیت‌های بیشتر خواهد شد.
وی افزود: ایجاد یک بنگاه اقتصادی مانند یک کارخانه آردسازی در شهر‌های کوچک و بزرگ، علاوه بر تولید و تأمین کالای استراتژیکی مانند آرد، موجب اشتغالزایی و کارآفرینی خواهد شد که اولین مزایای آن، ایجاد شغل و جلوگیری از انواع بزهکاری‌ها است؛ اما مشکلات و تغییرات سیاست‌های دولت موجب می‌شود که افراد از سرمایه‌گذاری و فعالیت در این حیطه، ابراز پشیمانی کنند.

بهمنیار در ادامه گفت: بدهی‌های غیرجاری به بانک‌ها، مطالبات معوق از دولت و سایر بنگاه‌ها، تنگنای مالی برای سرمایه‌گذاری و کمبود سرمایه در گردش، فرسودگی ماشین‌آلات، توان رقابت‌پذیری پایین در برابر محصولات خارجی، کاهش تقاضای اقتصاد، محیط کسب‌وکار نامساعد، بی‌ثباتی اقتصاد کلان و تغییرات مداوم سیاست‌های دولتی چنین مسائل و مشکلاتی -‌ که به اشکال گوناگون در دوره‌های مختلف وجود داشته است – بنگاه‌های اقتصادی و کارآفرینان را در تنگنا قرار می‌دهد و کسب‌وکار را دشوار ساخته و آنان را ناراضی می‌کند.

وی اظهار داشت : در کنار چالش‌های مختلف کسب‌وکار، دخالت مستقیم دولت در قیمت‌گذاری‌ها نیز بر مشکلات کسب‌وکار افزوده است. دخالت دولت در قیمت‌گذاری نهاده‌های تولید، با سیگنال‌دهی نادرست به سرمایه‌گذاران، منجر به سرمایه‌گذاری‌های مازاد در بخش‌های مزیت‌دار و ایجاد ظرفیت‌های مازاد در بخش‌های اقتصادی و در نهایت منجر به ایجاد ظرفیت‌های خالی و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی می‌شود. از طرف مقابل، قیمت‌گذاری کالا و خدمات و سرکوب قیمت‌ها، موجب کاهش حاشیه سود بنگاه‌ها و کاهش انگیزه کارآفرینان برای سرمایه‌گذاری و تولید می‌شود.

وی بیان کرد: کارآفرینی به عنوان موتور محرکی در نظر گرفته شده است که سبب رشد و پویایی اقتصاد می‌شود و کارآفرینان، پرچمداران اقتصاد مقاومتی هستند.‌متأسفانه دولت با اتخاذ سیاست‌هایی، مانع از رشد و توسعه چشمگیر صنایع شده است و با اتخاذ تصمیمات و دستورالعمل‌های پیچیده، کار‌آفرین را در تنگنا قرار می‌دهد.در صنعت آرد کشور نیز این موضوع به شدت صدق می‌کند که از طرفی دولت، با ثبات دستمزد آسیابانی در طی حدود ۸ سال موجب شده است که آسیابان، مجالی برای توسعه و تجهیز خطوط تولید خود نداشته باشد و با حجم انبوهی از بدهی همواره باید پاسخگوی نهاد‌های نظارتی متعدد باشد. در نتیجه، این موضوعات موجب ایجاد دغدغه و عدم تمرکز تولیدکنندگان بر روی تولید کمی و کیفی محصولات خود می‌شود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن