زیست بوم

افزایش سهم جهانی ایران از سلامت دیجیتال

«گزارش جامع سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰» روز گذشته با حضور فعالان اکوسیستم سلامت دیجیتال، مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و دست‌اندرکاران تهیه این گزارش، رونمایی شد.


به گزارش پیشران اقتصاد، اگرچه تولد زیست‌بوم سلامت دیجیتال به سال‌های۹۴ و ۹۵ بازمی‌گردد، اما شیوع جهانی ویروس کرونا اهمیت این حوزه را بیش از گذشته برجسته کرد. در این دوران شاهد رشد و توسعه اکوسیستم سلامت دیجیتال در حوزه‌های مختلف ازجمله مراقبت در منزل، زنان و بارداری و زایمان، نوبت‌دهی و رزرو، مشاوره آنلاین، تشخیص و پایش سلامت، تناسب‌اندام و تغذیه، گردشگری سلامت، تجهیزات و سامانه‌های هوشمند بیمارستانی و البته پرونده الکترونیک سلامت بودیم.

وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، سامانه‌ها، ابزارهای پوشیدنی و پلتفرم‌های گوناگون در این حوزه‌ها شکل گرفتند تا بتوانند روند تشخیص، درمان و مراقبت را برای مردم تسهیل کنند. در ایران هم استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای ذیربط مانند وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با درک به‌هنگام موقعیت موجود، تلاش خود را دوچندان کردند. حالا پس از گزارش سلامت دیجیتال ۱۳۹۹ اکنون شاهد انتشار گزارش این حوزه در سال ۱۴۰۰ هستیم. نکته قابل توجه این گزارش این است که باوجود تلاش‌های بسیاری که در کل حوزه سلامت دیجیتال انجام گرفته، اما سهم اپلیکیشن‌های ایرانی از بازار سلامت دیجیتال جهان تنها نیم‌درصد است که هنوز بسیار کم به‌حساب می‌آید.

تنظیم‌گری؛ دغدغه اصلی
امیر شریفیان، مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مهم‌ترین مسئله در توسعه اکوسیستم سلامت دیجیتال ایران را موضوع رگولاتوری (تنظیم‌گری و قانونگذاری) می‌داند.
شریفیان که در عین حال مدیریت پروژه گزارش سلامت دیجیتال۱۴۰۰ را برعهده داشته با اشاره به اینکه بحث تنظیم‌گری و قانونگذاری در این اکوسیستم موضوعی است که همه نسبت به آن آگاهی دارند، ادامه می‌دهد: «موضوع هماهنگی نهادهای مختلف مانند وزارت بهداشت و نهادهایی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با این حوزه در ارتباط هستند، از همان ابتدا، یعنی سال‌های ۹۴ و ۹۵ که شاهد آغاز به‌کار این اکوسیستم بودیم، به‌عنوان دغدغه اصلی مطرح بود.»
او تأکید می‌کند که موضوع رگولاتوری، اکنون و پس از گذشت این سال‌ها همچنان به‌عنوان مهم‌ترین چالش خودنمایی می‌کند.

شناسایی ابعاد توسعه‌نیافته
مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال با اشاره به اینکه گزارش جامع سلامت دیجیتال۱۴۰۰ که به‌تازگی منتشر شده، ارتباط چندانی با موضوع رگولاتوری ندارد، یادآوری می‌کند این گزارش بیشتر به شناسایی ابعاد توسعه‌نیافته اکوسیستم سلامت کشور کمک می‌کند.
شریفیان این گزارش را برای استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران مفید می‌داند و می‌گوید: «گزارش منتشرشده می‌تواند حوزه‌های توسعه‌نیافته را برای نهادهای حمایتی و اشخاصی که پیگیر توسعه سلامت دیجیتال هستند، روشن کند.»

دلایل توسعه‌نیافتگی
مدیر پروژه گزارش سلامت دیجیتال تشریح دلایل توسعه‌نیافتگی اکوسیستم سلامت دیجیتال را نیازمند زمان مفصل‌تری می‌داند، اما به‌طور خلاصه می‌گوید: «بخشی از دلایل توسعه‌نیافتگی اکوسیستم به همان موضوع رگولاتوری برمی‌گردد.» شریفیان همچنین با اشاره به اینکه فناوری‌های این اکوسیستم نوظهور هستند و از صنایع بسیار پیشرفته استفاده می‌کنند، اکوسیستم سلامت دیجیتال را نیازمند سرمایه‌گذاری کلان می‌داند.
علاوه براین، او به برخی مشکلات زیرساختی که در این حوزه وجود دارد، اشاره می‌کند و می‌گوید: «به‌عنوان مثال، در حوزه سلامت دیجیتال ما با مشکل «داده» مواجهیم.»
او در توضیح این مسئله تأکید می‌کند که یکی از علت‌های عدم‌توسعه‌یافتگی اکوسیستم سلامت دیجیتال این است که به دلایل مختلف، دیتاسنتر مناسبی در اختیار نداریم.

نقش اپلیکیشن‌ها
مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال همچنین در این نشست با اشاره به حوزه‌های  سلامت دیجیتال در جهان ازجمله «مراقبت در منزل، زنان و بارداری و زایمان، نوبت‌دهی و رزرو، مشاوره آنلاین، تجهیزات و سامانه‌های هوشمند بیمارستانی و پرونده الکترونیک سلامت» اپلیکیشن‌های موبایل و پوشیدنی‌ها و ابزارهای هوشمند را ۲ نمونه از ابزارهای کاربردی در حوزه سلامت دیجیتال دانست. او رشد سریع اپلیکیشن‌ها و رونق بازار پوشیدنی‌ها را عنصر پیشران این اکوسیستم در جهان و ایران می‌داند، اما در عین حال یادآوری می‌کند: «کشور ما صرفاً در بخش اپلیکیشن‌های موبایل توسعه یافته است. درواقع ایران در بازار پوشیدنی‌ها و ابزارهای هوشمندی که می‌توانند در فرایند پایش، تشخیص و درمان مؤثر باشند، به موفقیتی نرسیده است.» شریفیان همچنین با اشاره به اینکه طی سال۲۰۲۰، در جهان روزانه ۲۵۰اپلیکیشن تهیه و عرضه شده و اکنون ۳۵۰هزار اپلیکیشن در حوزه سلامت دیجیتال وجود دارد، سهم ایران در ساخت و ارائه آنها را نیم‌درصد اعلام می‌کند.
علاوه بر این، او حجم بازار سلامت دیجیتال ایران در سال گذشته را حدود ۱۸۷۰ میلیارد تومان اعلام می‌کند که در مقایسه ‌با سال ۱۳۹۹ رشد ۲۳ درصدی را تجربه کرده است. شریفیان پیش‌بینی می‌کند که حجم این بازار طی سال ۱۴۰۱ به ۲۲۱۵ میلیارد تومان و طی سال آینده به ۲۷۵۸ میلیارد تومان برسد.

رضایت مردم، محور گزارش۱۴۰۰
علیرضا هاشم‌پور، سرپرست تیم گردآوری و تحلیل داده گزارش سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰ هم در تشریح چگونگی طراحی، تحلیل و تهیه این گزارش به رصد چند نمونه خارجی از گزارش‌های اکوسیستم سلامت دیجیتال برای دستیابی به قالب گزارش اشاره و یادآوری می‌کند که گزارش ۱۴۰۰ در مقایسه با گزارش ۱۳۹۹ دستخوش تغییراتی شده است.
به‌گفته هاشم‌پور، در گزارش سال ۱۴۰۰ رضایت مشتریان را تحلیل کردیم تا داده‌های جدیدی به اکوسیستم سلامت دیجیتال کشور اضافه کنیم. یافته‌های ما درباره رضایت مشتریان حاکی از آن است که محصولات این حوزه ۷۵درصد رضایت مشتریان را به‌دست آورده‌اند؛ این در حالی است که گزارش۱۳۹۹ بیشتر مبتنی بر بازار و تحلیل‌های اقتصادی بود.
او با اشاره به اینکه کشورهای پیشرو در حوزه سلامت دیجیتال، ازجمله آمریکا و انگلستان، توانسته‌اند به رضایت ۸۵ درصدی مشتریان دست یابند، ایران را نیازمند تلاش و فعالیت بیشتر در این حوزه می‌داند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن