پیشگامان

تولید محصولات نفتی و شیمیایی با «طرح بازیافت پلاستیک»

مخترع جوان و دانشجوی کارشناسی ارشد نرم‌افزار کامپیوتر گفت: در فرآیندی شیمیایی و با اضافه‌کردن موادی به انواع مختلف پلاستیک، آنها به مواد سازنده تبدیل و به‌صورت ۱۰۰ درصدی به چند ماده بنزین، گازوئیل، روغن موتور و کربن خام تجزیه می‌شوند.


به گزارش پیشران اقتصاد، بازیافت پلاستیک مانند بازیافت دیگر مواد مانند کاغذ نیست و باید انواع پلاستیک‌ها را به صورت جداگانه بازیافت کرد.

در فرایند بازیافت مواد پلاستیکی، نوع ماده‌ای که باید بازیافت شود، اهمیت فراوانی دارد به این ترتیب که هر نوع پلاستیک باید جدا از انواع دیگر بازیافت شود در غیر این صورت فرایند بازیافت با اشکال روبه‌رو خواهد شد.

مهدی شاهرخی‌مقدم دانشجوی کارشناسی ارشد نرم‌افزار کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان با گرایش هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در گفت‌وگویی درباره طرح «بازیافت پلاستیک» در پاسخ به این پرسش که چه چیزی باعث شد به فکر استفاده از پلاستیک و بازیافت آن بیفتد، اظهار کرد: استفاده از پلاستیک و محصول مشتق شده از آن در جامعه، موجب ایجاد مشکلات فراوانی برای حیات وحش و محیط زیست شده است، همین امر توجه فراوانی را در سال‌های اخیر برای کاهش آلودگی‌های پلاستیکی به خود جلب کرده است.

شاهرخی‌مقدم ادامه داد: پلاستیک‌ها موادی پلیمری هستند که از مولکول‌های بزرگ، زنجیره‌های طویل و با پیوندهای به ظاهر بی‌پایان تشکیل شده‌اند و در برابر تجزیه‌پذیری مقاومت می‌کنند و می‌توانند سال‌های سال بدون تغییر در طبیعت به شکل اولیه خود باقی بمانند؛ بنابراین از میان بردن آنها برای جوامع به‌عنوان معضلی بزرگ مطرح شده است و سوختن و دفن آنها روش مرسومی است که متأسفانه آلودگی و مضرات فراوانی به دنبال دارد و این موضوع به‌عنوان ایده اولیه برای ثبت اختراع و روش مورد نظر موردتوجهم قرار گرفت.

دانشجوی کارشناسی ارشد نرم‌افزار کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان درباره اینکه نحوه عملکرد بازیافت پلاستیک در روشی اختراعی‌تان به چه صورت است، گفت: در فرآیندی شیمیایی و با اضافه کردن موادی به انواع مختلف پلاستیک، آنها را به مواد سازنده تبدیل و به‌صورت صددرصدی به چندماده بنزین، گازوئیل، روغن موتور و کربن خام تجزیه می‌کنیم.

این مخترع جوان که با هسته فناور SP (سامانه تبدیل ضایعات پلاستیک و لاستیکی به سوخت‌های بنزین و گازوئیل) در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی کرمان مستقر است، اضافه کرد: فرآیند طرح بازیافت پلاستیک ثبت ملی شده است و مراحل ثبت جهانی و دریافت گوهی PCT آن نیز انجام شده و تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی یعنی اواخر دی ۱۴۰۱ منتشر (publish) می‌شود.

وی عنوان کرد که اکنون درحال دریافت مجوزهای تولید و محیط زیست از طریق مراکز رشد و ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و از چند کشور نیز درخواست همکاری دارم که فعلا ترجیح می‌دهم در کشور خودمان طرح را به سرانجام برسانم.

شاهرخی مقدم خواستار حمایت مسئولان برای اجرای طرح بازیافت پلاستیک شد و اظهار کرد: از همکارم غلامرضا سنجری که در این طرح یاری‌گر من بود و همه کسانی که در پرورش این ایده به من کمک کردند، تشکر ویژه دارم و امیدوارم این طرح هرچه زودتر به مرحله عملیاتی برسد.

این جوان ایده‌پرداز و مخترع توانسته است با بهره‌گیری از توانمندی‌های شخصی، نرم‌افزاری در حوزه حمل و نقل هوایی و لجستیک فرودگاه‌های کشور هم طراحی کرده و با راه‌اندازی آن، کسب درآمد و اشتغال‌زایی نیز انجام دهد.

وی که تمام مقاطع تحصیلی خود را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان(واحد شهید سلیمانی کرمان) گذرانده، ایده‌های بسیاری در زمینه‌های گوناگون ارائه داده است، تبدیل کنتورهای معمولی به هوشمند با اضافه کردن یک برد دارای هوش مصنوعی به قیمت زیر ۵۰۰ هزار تومان یکی از این ایده‌ها بوده که با وجود اخذ مجوز و تأییدیه اداره توانیر به دلیل وجود رانت‌های ویژه، امکان تولید انبوه را نیافته است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن