استارتاپ

راه حل استارت‌آپی برای پاکسازی جو زمین

پاکسازی جو از دی‌اکسیدکربن یکی از اصلی‌ترین نبردها در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. حالا یک استارت‌آپ ایتالیایی راهی برای تبدیل دی‌اکسیدکربن و جلوگیری از گرمایش جهانی پیدا کرده است.


به گزارش پیشران اقتصاد، پاکسازی جو از دی‌اکسیدکربن یکی از اصلی‌ترین نبردها در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. در این زمینه، یک استارت‌آپ ایتالیایی راهی برای تبدیل دی‌اکسیدکربن و جلوگیری از گرمایش جهانی پیدا کرده است.

یورونیوز گزارش داده، شرکت Energy Dome اولین تاسیسات باتری دی‌اکسیدکربن خود را در ساردینیا راه‌اندازی کرد و وارد فاز تجاری شد.

این شرکت در حال توسعه یک روش ذخیره‌سازی بدون انتشار است که انرژی تولیدشده از خورشید و باد را ذخیره کند. دی‌اکسیدکربن نقش مفیدی را در این فرآیند ایفا می‌کند، زیرا دارای خواصی است که می‌تواند به ذخیره الکتریسیته از منابع انرژی تجدیدپذیر در هنگام تبدیل از گاز به مایع کمک کند. این فناوری ذخیره‌سازی می‌تواند در نحوه استفاده از انرژی خورشیدی و بادی تاثیرگذار باشد، زیرا این مواد جز منابع انرژی‌های متغیری هستند که فقط در زمان آفتاب یا باد تولید می‌شوند.

در همین ارتباط، کلودیو اسپاداسینی، بنیانگذار و مدیرعامل Energy Dome، به یورونیوز نکست گفت: «مشکل اصلی موجود در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر این است که هرچند این منابع انرژی بسیار پاکند، اما متناوب هستند و نمی‌توان آنها را منتقل کرد.» وی در ادامه افزود: «فناوری گمشده برای ارسال انرژی‌های تجدیدپذیر به‌صورت شبانه‌روزی، فناوری‌ای است که می‌تواند انرژی خورشیدی را در هنگام تابش خورشید و زمانی که باد می‌وزد ذخیره کند و زمانی که خورشید نمی‌تابد، می‌تواند (انرژی) را به شبکه برگرداند».

این فناوری چگونه کار می‌کند؟

در این روش نوین انرژی با استفاده از فشار و گرما ذخیره می‌شود. این فرآیند با ذخیره گاز دی‌اکسیدکربن در یک گنبد بزرگ مهر و موم شده آغاز می‌شود. هنگامی که انرژی وارد سیستم می‌شود، گاز را از طریق یک کمپرسور فشرده شده تا آن را به مایع تبدیل کند. گرمای حاصل از این فشرده‌سازی نیز جذب و ذخیره می‌شود تا بعداً دوباره استفاده شود.

هنگامی که زمان تخلیه انرژی فرا می‌رسد، گرمای ذخیره شده برای تبخیر مجدد دی‌اکسیدکربن مایع استفاده می‎شود و انبساط این گاز توربین را به حرکت درآورده و انرژی تولید می‌شود.

اگرچه این روش پیچیده به نظر می‌رسد اما فقط به فولاد، دی‌اکسیدکربن و آب نیاز دارد. این سیستم هیچ انتشاری ندارد و از دی‌اکسیدکربن برای کارکرد خود سیستم نیز استفاده می‌شود.

Spadaccini گفت: «باتری دی‌اکسیدکربن کاملا پایدار و قابل بازیافت است. ما فقط از فولاد برای تولید باتری دی‌اکسیدکربن استفاده می‌کنیم و فقط یک بار از آب برای پر کردن مخزن آب خود استفاده می‌شود. ما در حین کار باتری دی‌اکسیدکربن از آب استفاده نمی‌کنیم و فقط از مقدار کمی دی‌اکسیدکربن برای شارژ باتری در ابتدای کار استفاده می‌شود.»

بی‌نیازی به مواد کمیاب

مزیت دیگر این فناوری اتکا نکردن به باتری‌های لیتیوم یونی است که اغلب برای ذخیره انرژی استفاده می‌شوند. همچنین در این فرآیند از مواد معدنی کمیاب خاکی مانند کبالت نیز استفاده نمی‌شود.

اسپاداسینی گفت: «مستقل بودن از مواد معدنی و مواد کمیاب از نقطه نظر امنیت انرژی و همچنین از نظر ثبات ژئوپلیتیکی یک مزیت بزرگ است.»

گفتنی است؛ اولین نیروگاه ذخیره‌سازی کامل انرژی این شرکت کمتر از ۲۰۰ دلار (۱۸۰ یورو) به ازای هر کیلووات ساعت هزینه دارد که تقریباً نصف قیمت یک سیستم ذخیره انرژی لیتیوم یونی است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن