اخبارزیست بوم

همکاری پژوهشگاه مهندسی ژنتیک با دانش‌بنیان‌ها

با توجه به نیاز کشور و واردات کیت‌های تشخیص بیماری‌های دام و انسان، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با همکاری شرکت‌های دانش بنیان تلاش میکند کشور را از واردات این محصولات بی نیاز کند.


پیشران اقتصاد؛ کیت‌های تشخیصی بیماری‌های انسان و دام‌ یکی از ملزومات پرمصرفی هستند که واردات آن‌ها معمولا هزینه زیادی را برای کشور به بار می‌آورد.

بومی‌سازی و تولید کیت‌های تشخیصی، بازار بزرگی‌‌ است که با ورود پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به این عرصه می‌تواند علاوه بر تامین نیاز کشور، مانع هدررفت ارز و ایجاد اشتغال برای محققان و پژوهشگران داخل کشور شود. در همین راستا به سراغ  «جواد محمدی» سرپرست پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری رفتیم تا از برنامه‌های این پژوهشگاه برای بومی ‌سازی و تولید کیت‌های تشخیصی مطلع شویم.

محمدی با تاکید بر لزوم خودکفایی کشور در تولید کیت‌های تشخیصی بیماری‌های دام و انسان، توضیح داد: به‌طور کلی تکنیک‌های تشخیصی بر پایه کیت های تشخیص عصاره ژنتیکی (PCR)، کیت های سرولوژی (تشخیص آنتی بادی)، کیت های تشخیص آنتی ژن، کیت های بیوشیمی و کیت های نواری تشخیص سریع یا همان کیت های رپید (لترال فلو) می باشد.
وی افزود: در حال حاضر مشکلی که وجود دارد واردات کیت های مورد استفاده در تشخیص بیماری های دامپزشکی و بعضا کمبود در برخی کیت های پزشکی است.از آنجا که دانش فنی تمام این کیت ها بصورت تجاری و به کمک یک گروه دانش بنیان در این پژوهشگاه فراهم شده است در تلاش هستیم زیر ساخت های مورد نیاز در این راستا تامین و با اخذ مجوز های فروش، تا قبل از دهه فجر امسال این فراورده ها تولید و وارد بازار مصرف گردند.

سرپرست پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در ادامه گفت: به این ترتیب ۳۳ فرآورده بیوشیمی، حدود ۱۰ فرآورده مورد نیاز صنعت تشخیص بیماری یا آلودگی در دامپزشکی و چندین فرآورده دیگر که بیشتر مصرف تحقیقاتی داشته و معمولا مورد مصرف دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی قرار می گیرند، پس از اخذ مجوز فروش،  تولید و روانه بازار خواهند شد.

وی درخصوص زمان بندی این پروژه مهم گفت: تا اوایل مهر ماه ۱۴۰۱،زیر ساخت های مورد نیاز تولید این کیت ها در پژوهشگاه فراهم می شود و تا اواخر آبان سال ۱۴۰۱ مجوزهای IS۰۱۳۴۸۵ آن اخذ خواهد شد و در نهایت حداکثر در اواخر آذر ماه از این محصولات رونمایی می شود وبرای فروش و تجاری سازی وارد بازار می‌شود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن