اختصاصی پیشرانرینوتکسیادداشت

انتظاری فراتر از دوره‌های گذشته برای رینوتکس سال دانش‌بنیان

رویداد علمی و دانش بنیان رینوتکس تبریز یک دهه پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشته است. نمایشگاه های برگزار شده در سال های نخست بدون شک قابل مقایسه با رویدادهای باری به هر جهت سال های میانی و اخیر نیست. اگرچه این رویداد و نمایشگاه هنوز با ملی شدن و بین المللی شدن فاصله زیادی دارد اما بازگشت به ریل هدف گذاری بهتر نمایشگاه می تواند دوباره روند سال های پایه ریزی را محقق کند.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ بر همین اساس، می توان امید داشت که امسال، سال خوبی برای این نمایشگاه باشد. آنچه که باعث این امیدواری شده است، تغییر در برخی از رویه های پیش از نمایشگاه است. برای نمونه امسال تعامل بهتری با رسانه ها نسبت به سال گذشته و سال های پیش از آن صورت گرفته است. برگزاری چندین نشست خبری و اطلاع رسانی مناسب فعالیت های کمیته ها به رسانه ها، نشان دهنده تغییر است. همچنین کمیته های نمایشگاه نیز تخصصی تر شده اند که این خود نیز می تواند باعث ارتقای کیفی رینوتکس تبریز شود. در این میان تنها شاید جای مهمانان ویژه و دعوت از فعالان زیست بوم دانش بنیان، پیشکسوتان و تاثیرگذاران این حوزه برای حضور در نمایشگاه به عنوان مهمانان خاص، خالی باشد.

اگر گفته های مسئولین برگزاری این رویداد در نشست های خبری را مدنظر قرار دهیم، امسال از نظرات متخصصان و پیشکسوتان این حوزه نیز برای بهبود روند برگزاری استفاده شده است. برگزاری جلسات منظم به این منظور در نهایت به مواردی چون حذف رویدادهای غیرضروری و بدون بازده و نتیجه انجامیده است که در نوع خود اقدامی قابل توجه محسوب می شود.

اما نباید از این موضوع غافل شد که برگزاری یک رویداد یا نمایشگاه به ۳ دوره زمانی قبل، حین و بعد تقسیم بندی می شود. در صورتی می توان یک رویداد را موفق ارزیابی کرد که در هر سه بازه زمانی شاهد عملکرد مناسب باشیم. به خصوص اینکه زمان برگزاری، به چه میزان مصمم بودن مسئولین در تصمیمات پیش از برگزاری را مشخص خواهد کرد و یک سال آتی نیز زمان برداشت نتایج و نقد و بررسی رویداد امسال خواهد بود. در واقع نمایشگاه با اتمام زمان برگزاری به پایان نمی رسد و درست از این نقطه کار پرزحمت نتیجه گیری از نمایشگاه و تلاش ها آغاز می شود. کاری که بر عهده مسئولین برگزاری و دبیرخانه دائمی نمایشگاه خواهد بود تا با پیگیری قراردادهای امضا شده، جوایز اهدا شده و دریافت نقدها و آمارها، میزان تاثیرگذاری نمایشگاه امسال را بسنجند. اقدامی که در صورت انجام کامل می تواند به اعتمادسازی بیشتر در زیست بوم منجر شده حامیان مالی و شرکت کننده های بیشتری را جذب رویداد کند.

نمایشگاه سال گذشته رینوتکس، بدون هیچ تعارفی، نمایشگاه مد نظر صاحب نظران این حوزه نبود. اگر بخواهیم خلاصه ای از نمایشگاه سال ارائه دهیم، می توانیم به حضور کم تعداد شرکت های دانش بنیان و فناور، حضور اندک جوانان و نوجوانان صاحب ایده و حضور بی شمار شرکت های دولتی اشاره کنیم که عملا چیزی به عمق علمی و تخصصی نمایشگاه اضافه نکردند، اشاره کنیم. موارد کاستی که امیدواریم در نمایشگاه امسال اصلاح شوند. چرا که امسال با توجه به نامگذاری سال به عنوان سال دانش بنیان ها، رسانه ها و صاحب نظران بیش از پیش چشم به نحوه برگزاری نمایشگاه خواهند داشت و انتظاری بسیار فراتر از سال های گذشته از این دوره نمایشگاه خواهد رفت.

علی ابراهیمیان – مدیرمسئول

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن