شتاب دهنده ها

چرا استهلاک سرمایه از خود سرمایه پیشی گرفته!؟

چهاردهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی عصر روز دوشنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱ با مشارکت بخش مهمی از ساختار اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشور، حضور مسئولان، کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی در جزیره کیش افتتاح شد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در بخشی از سخنان خود به وجه تمایز نمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت: «حضور بانک مرکزی جمهوری اسلامی و بانک سایروس نخستین بانک افشور ثبت شده در جزیره کیش است که می‌توان حضور این بانک را نخستین گام در مسیر تحقق اهداف تامین مالی بین‌المللی دانست.»

حسین عبده تبریزی، دبیر کمیته محتوایی کیش اینوکس ۲۰۲۲ نیز با اشاره به تحولات یک ماه اخیر کشور گفت: «تصور کلی بر این است که با توسل به امور انتزاعی می‌شود اقتصاد را سر و سامان داد. اقتصاد امروز دیگر مانند قرن ۱۴ بحثی فلسفی نیست و به روش‌های آزموده شده نیاز دارد. در این علم به قدر کافی فرضیه‌ها وجود دارد و سیاست‌گذار باید آنها را به رسمیت بشناسد و از این طریق موضوعات را حل و فصل کند.»

او با بیان اینکه وضعیت امروز بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه قابل فهم است، ادامه داد: «در شرایط فعلی بازارهای سرمایه نمی‌توانند امکانات و پتانسیل‌های موجود در خود را نشان دهند. در بازارهای مالی بسیاری را می‌شناسیم که موضعی از خود ندارند و مهارتشان در خراب کردن موضع دیگران است. چنین مهارتی سازنده نیست.»

او تاکید کرد: «بازارهای مالی در انتظار تعریف بهتری از رابطه ایران و جهان هستند. امید می‌رود این همایش فرصتی برای گفت‌وگو و بررسی پیشرفت‌های انجام گرفته و همچنین چشم‌انداز پیش روی کشور باشد.»

پیشی گرفتن استهلاک سرمایه از خود سرمایه

در بخش دیگری از این مراسم، حسین سلاح ورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به وضعیت تشکیل سرمایه از سال ۹۰ و بعد از آن گفت: «در این سال‌ها استهلاک سرمایه از خود آن پیشی گرفته است.»

او با تاکید براینکه در بخش خصوصی ماموریتی برای خودمان تعریف کرده‌ایم گفت: «مدام تکرار می‌گوییم تا زمانیکه حاکمیت قانون و حقوق مالکیت بخش خصوصی را محترم نشمارد، حرف زدن در مورد موضوع سرمایه‌گذاری سخت است.»

سلاح‌ورزی به موضوع قطعی و اختلال اینترنت در یک ماه گذشته اشاره کرد و گفت: «در این مدت بسیاری تلاش کردند تا مسئله اختلال اینترنت را فقط به آسیب کسب‌وکارهای کوچک و برخی پلت‌فرم‌ها تنزل دهند. اما موضوع قدری عمیق‌تر است. در ایران ۵۰ درصد تولید ناخالص کشور از بخش خدمات به دست می‌آید. بسیاری از فعالیت‌ها از جمله حمل و نقل و انبارداری، فعالیت‌های مربوط به غذا و غیره حدود ۴۰ درصد از جی دی پی کشور را تشکیل می‌دهند.»

او ادامه داد: «اگر اینترنت فقط یک درصد از تولید این بخش‌ها را کاهش دهد، ۰٫۴ درصد اقتصاد کوچک‌تر خواهد شد. در بخش صنعت هم همینطور است. محدودیت‌های موجود نه تنها فرایند معمول کسب و کارها را مختل کرده است، بلکه به لحاظ اعتباری نیز مشکلاتی را به وجود آورده و امکان ارتباط و تماس تجار با کشورهای خارجی را مختل کرده است. طبیعتا تمامی این موارد بر بازار سرمایه و بورس هم تاثیر خواهد گذاشت.»

تشکیل سرمایه از تولید ناخالص داخلی؛ ۱۸ درصد

رضا عیوض‌لو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران از دیگر سخنران‌های این رویداد بود. او در گفته‎هایش به دو محور اشاره کرد: «اهمیت بسترسازی برای تحقق رشد اهداف اقتصادی سرمایه‌گذاری و دیگری، اهمیت ثبات مالی در باب تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران پولی و مالی.»

او در اینباره گفت: «به شدت با کاهش تشکیل سرمایه ثابت مواجه‌ایم. به طوریکه رشد اقتصادی کشور از سال ۹۰ تاکنون به طور متوسط هر سال ۰٫۹ درصد بوده است. این درحالی است که اهداف رشد در برنامه پنجم و ششم حدود ۸ درصد است. تشکیل سرمایه ثابت از سال ۹۰ تاکنون نزدیک ۵۰ درصد شکل گرفته و سهم آن از تولید ناخالص داخلی از ۴۰ درصد به حدود ۱۸ درصد رسیده است.»

عیوض‌لو با بیان اینکه مصرف عمومی و مخارج دولت ظرفیت لازم برای رشد اقتصادی را ندارند، گفت: «تنها راه رسیدن به اهداف اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری است. در مقوله سرمایه‌گذاری نیازمند بسترسازی مناسب برای رشد سرمایه‌گذاری هستیم. این بسترسازی هم باید از سوی سیاست‌گذاران اقتصادی صورت بگیرد. در این بسترسازی باید چشم‌انداز سودآوری بنگاه‌ها و افراد روشن باشد تا آنها در این مسیر قدم بگذارند.»

او همچنین با اشاره به موضوع ثبات مالی بیان کرد: «این مسئله به شدت مورد توجه اقتصاددانان دنیاست. یک سیستم مالی زمانی با ثبات است که بتواند در برابر نوسانات ماندگار باشد. سیستم‌ مالی شامل نهادهای مالی، بازارهای مالی و زیرساخت‌های مالی است و این سیستم باید از سلامت برخوردار باشد تا از نوسانات در امان و پایدار بماند.»

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن