استارتاپ

جزئیات بسته حمایتی از کسب‌وکارهای مجازی

وزیر اقتصاد روز گذشته اعلام کرد که وزیر ارتباطات جزئیات بسته مصوب حمایتی از کسب‌وکارهای مجازی آسیب دیده ناشی از قطعی اینترنت را شب گذشته اعلام می‌کند.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ هفته گذشته وزیر ارتباطات به دنبال افزایش میزان خسارت‌های کسب‌وکارها در زمان قطعی اینترنت؛ اعلام کرد از بسته حمایتی از کسب و‌کارهای مجازی آسیب دیده، رونمایی می‌شود. شب گذشته نیز قرار بود وزیر ارتباطات با حضور در برنامه زنده تلویزیونی پیرامون این بسته اطلاعاتی را ارائه کند.

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد روز گذشته درباره آسیب وارد شده به کسب‌وکارها و مسئله بسته حمایتی دولت گفت:«دولت وظیفه خود می‌داند که این جمع تقریبا قابل‌توجهی از مردم که از این طریق کسب درآمد می‌کردند را حمایت کند و امشب (سه شنبه ۳ آبان) وزیر ارتباطات جزئیات بسته مصوب حمایتی در این زمینه را اعلام می‌کند.»

این گفته وزیر اقتصاد در حالی بود که شب گذشته وزیر ارتباطات در برنامه گفتگوی ویژه خبری که موضوع آن رونمایی از جزئیات بسته حمایتی از کسب‌وکارها بود، حضور نیافت و رونمایی از جزئیات این بسته جهت اجرایی کردن آن، باز هم به تعویق افتاد.

بسته حمایتی از کسب‌وکارهای مجازی چیست؟

با وجود اینکه جزئیات دقیق بسته حماتی از کسب‌وکارهای مجازی تاکنون مشخص نشده است، اما با توجه به صحبت‌های زارع‌پور و مسئولان این حوزه، گمانه زنی‌هایی درباره این موضوع شکل گرفته‎ است.

براساس اعلام وزیرت ارتباطات، معافیت‌های مالیاتی برای کسب و کار‌های فضای مجازی و تسهیلات بانکی و … در قالب ۱۵ ماده به تصویب رسید و قرار بر این بود که پس از نهایی شدن، در برنامه خبری اطلاع رسانی شود.

همچنین، روز گذشته امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت از پرداخت خسارت به کسب‌وکارهای خرد اینستاگرامی خبر داد، اما برآورد اعداد صحیح این خسارت‌ زمان‌بر و غیرممکن اعلام کرد.

اسدی گفت:«ابزاری نداریم که خسارت یک ماه قطعی اینترنت برای کسب‌وکارها را به صورت رسته‌ای و شغلی برآورد کند. گذشته از مشاغل حاضر در اینستاگرام، همه مشاغل دیگر در حوزه‌های معدن، آی.تی، پوشاک و … دچار آسیب شده‌اند اما نمی‌توان میزان تأثیر این قطعی در این مشاغل را برآورد کرد. ما از اتاق ایران و اصناف می‌خواهیم دراین‌باره به ما کمک کند.»

از سوی دیگر مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت از برنامه‌ریزی برای صندوق بحران کسب‌وکار خبر داد تا به کسب‌وکارهایی که به واسطه هر بحرانی دچار زیان می‌شوند، به صورت بلاعوض و تسهیلات منابعی جهت جبران خسارت اختصاص داده‌ شود.

اهمیت این بسته حمایتی به این دلیل است که به دنبال اختلالات اینترنت در بیش از ۳۰ روز اخیر کسب و کارهای اینترنتی به شدت آسیب دیدند و نیازمند حمایت بخش‌های دولتی هستند. اما به نظر می‌رسد که حمایت از کسب‌وکارها مستقیما آن‌ها را در برنمی‌گیرد و با واسطه منابع مختلف صورت می‌گیرد.

بودجه ۲ هزار میلیاردی برای تبلیغ کسب‌وکارها در صدا‌وسیما!

البته اسدی یکی از جزئیات این بسته را اعطای بودجه ۲ هزار میلیاردی به صدا‌وسیما در جهت حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌ دیده اعلام کرد. در حالی که قطعی اینترنت زیان بسیاری را متوجه صاحبان این مشاغل و مردم کرده، وزارت صمت بسته‌ای حمایتی در نظر گرفته که مستقیما به جیب صداوسیما می‌رود.

زیان ۸۰ هزار میلیاردی وارد شده به کسب‌وکارهای مجازی به دنبال قطعی اینترنت، این روزها تیتر بسیاری از رسانه‌های کشور بود و برخی از از کارشناسان هم اعداد و ارقام این زیان بیشتر می‌دانند.

با وجود این آیا اختصاص بودجه حمایتی هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما به بهانه کمک به کسب‌وکارهای اینترنتی متضرر، تصمیم درستی است؟

همچنین، آیا بهتر نبود به جای اختصاص این بودجه به صدا و سیما، این بودجه مستقیما و بدون هیچ واسطه‌ای، برای کسب و کارهای متضرر در نظر گرفته می‌شد؟

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن