اختصاصی پیشرانمناطق آزاد

علیرضا پورمهدی تنگستانی، مدیرعامل شرکت آرمان صنعت سردرود عنوان کرد:

تولید “کاهنده مصرف سوخت خودرو” در کشور سابقه نداشت

ایده های تولید در شرکت آرمان صنعت سردرود در سال ۱۳۹۴ و از پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی و با حضور ۱۰ دانشجوی ترم آخر دانشگاه پیام نور تبریز متولد شده است.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ علیرضا پور مهدی تنگستانی، مدیرعامل شرکت در این رابطه گفت: ایده اولیه ما در حوزه قطعات و منظومات پیشرفته خودرویی بود و قبل از اینکه به پارک علم و فناوری بیاییم دو مورد ثبت اختراع داشتیم که سومین ثبت اختراع مجموعه توسط پارک علم و فناوری استان تجاری سازی شد. ایده بود در حوزه قطعات خودرو که نمونه اولیه و تجاری شدن تولیدش با کمک پارک میسر شد.

علیرضا پورمهدی در معرفی محصول شرکت گفت: تولید اصلی شرکت، قطعه کاهنده مصرف سوخت برای انواع مختلف خودروها است. که اخیرا برنامه تولید این محصول برای انواع خودروهای خارجی را به پلان کاری مجموعه اضافه کرده ایم. کاربرد محصول این است که مصرف سوخت را پایین می آورند و توان موتور را بالا می برد و آلودگی هوا را کم تر می کنند.

وی ادامه داد: شرکت در حال حاضر تک محصولی است ولی تولید این محصول در انواع مختلف و برای مدل های مختلف خودرو صورت می گیرد. در حال حاضر ۱۷ مدل از این محصول تولید می شود ولی همه آن ها یک کار را انجام می دهند.

مدیر عامل شرکت در مورد پیوستن مجموعه اش به شرکت های دانش بنیان استان گفت: سال ۱۳۹۶ با تولید همین محصول دانش بنیان شدیم. محصول با عنوان کاهنده مصرف سوخت و تنظیم کننده هوای ورودی خودرو به عنوان یک محصول دانش بنیان ثبت شد. و در گویش متداول و عامیانه و در بازار با همین عنوان کاهش مصرف سوخت شناخته می شود. ولی در بازار تجاری نام اختصاری آن اس ام سی است.

علیرضا پور مهدی در رابطه با بازار محصولات شان گفت: محصول رقیب داخلی ندارد ولی نمونه های خارجی برای خودروهای خارجی در بازار وجود دارند. خود ما هم برای اولین بار یک نمونه هلندی را وارد کردیم که برای خودروهای ایرانی جواب نداد و بعد با طراحی و بومی سازی و تغییراتی که انجام دادیم توانستیم این محصول را برای خودروهای ایرانی با حجم موتور پایین تولید کنیم.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

تسکین درد بیماران با بهره‌گیری از فناوری مادون قرمز


پور مهدی ادامه داد: در ایران، خودروی هلندی وجود ندارد تا بازار بخواهد محصولات هلندی را وارد کند. در موارد مشابه یک نمونه آمریکایی با نام تجاری تورنادو از این محصول وجود دارد که با قیمت ۲۰۰ دلار در سایت ها عرضه می شود. ولی تنها برای خودروهایی که حجم‌ موتور بالایی دارند جواب می دهد. تا اینجا محصولی مشابه تولید ما که بتواند جوابگوی این نیاز در خودروی ایرانی باشد در بازار وجود ندارد. متاسفانه نمونه های خارجی به دلیل عدم تطابق حتی تاثیراتی منفی روی موتور خودرو ایرانی دارند.

مدیرعامل شرکت آرمان صنعت سردرود درباره تامین سرمایه مورد نیاز تولید گفت: ما با تسهیلات اندکی که از پارک تبریز گرفتیم شروع به کار کردیم. سپس با معرفی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از صندوق پژوهش و فناوری ارس خیلی راحت توانستیم وام بگیریم. برخلاف وام پارک که گرفتنش پروسه ای زمان بر و سخت داشت و مبلغ را در چند قسط و ذره ذره گرفته بودیم، این بار تسهیلاتی که از صندوق پژوهش و فناوری ارس گرفتیم شرایط سهل تری داشت و به ما کمک کرد. تسهیلات اخذ شده از صندوق ارس برای مواد اولیه هزینه شد. البته چند نفر ضامن می خواستند ولی با این وجود تسهیلاتی که از صندوق گرفتیم برای تجاری سازی محصول کافی بود.

علیرضا پور مهدی در توضیح مزیت اس ام سی تولیدی آرمان صنعت سردرود افزود: در این تولید کاهش مصرف سوخت تا ۱۷% است که برای بعضی از خودرو ها و نسبت به مدل خودرو بیش تر یا کم تر است. همچنین حدود ۲ الی ۴ درصد افزایش توان شناسایی شده است و در برخی از خودروها تا ۲۰% باعث کاهش آلودگی هوا می شود.

عملکرد به این صورت است که یک ژنراتور ثابت بر سر مسیر جریان هوا قرار می گیرد و باعث می شود که در مسیر هوای ورودی به خودرو، هوا و سوخت باهم اختلاط مناسبی پیدا کنند. سوخت در آن محفظه کامل می سوزد و این امر باعث پایین آمدن مصرف می شود و چون سوخت کامل می سوزد آلودگی هوا کم تر می شود.

 

*** علی فرهاد ***

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن