استارتاپ

استارت‌آپ استودیو چیست؟

کمتر از نیم قرن از زمانی که سازمان‌های بزرگ و صنایع به این نتیجه رسیدند که نوآوری تنها برگ برنده‌‌ آنها برای ماندن در بازار رقابتی است می‌‌‌گذرد؛ تقریبا هم دوره‌‌ پیدایش نوع جدیدی از کسب و کار که این روزها با نام استارت‌آپ معروف است.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ استارت‌آپ حول یک محور اساسی تشکیل می‌شود و آن هم حل یک مشکل قدیمی با استفاده از روش‌های نوآورانه است. اما این مدل کسب و کار، از آنجا که عمدتا توسط تیم‌‌‌های کوچک و بدون پشتوانه توسعه پیدا می‌کند، نمی‌تواند به تنهایی تمامی مراحل رشد را طی کند. سال ۱۹۹۶ تحولی در دنیای استارت‌آپی رخ داد و آن هم معرفی ساختاری به نام استارت‌آپ استودیو بود.

استارت‌آپ استودیو، تسهیل‌کننده نوآوری

به صورت خلاصه، استارت‌آپ استودیو مجموعه‌‌‌ای است که به صورت مداوم بازار و چالش‌های موجود در صنایع مختلف را تحلیل می‌کند و با استفاده از منابع خود یا استفاده از ظرفیت خارجی، استارت‌آپ‌‌‌های مختلفی را با رویکرد نوآورانه، در پاسخ به این چالش‌ها ایجاد می‌کند. در واقع اگر استارت‌آپ استودیو را به یک کارخانه تشبیه کنیم، محصول نهایی استارت‌آپ استودیو، همان استارت‌آپ‌‌‌هایی است که در دل مجموعه تولید می‌شود. به همین علت است که استارت‌آپ استودیو در بین فعالان اکوسیستم نوآوری، به کارخانه استارت‌آپ هم معروف است.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

دلایل آغاز مهاجرت استارت‌آپ‌ها


سرعت؛ برگ برنده استارت‌آپ استودیو

همان طور که در ابتدای این نوشته هم عنوان شد، استارت‌آپ‌‌‌ حول یک ایده اصلی شکل می‌گیرد. تیم توسعه بازار و متخصصان استارت‌آپ استودیو دائما چالش‌ها و روندهای روز بازارهای مختلف را پایش می‌کنند و از دل این بررسی‌‌‌ها، ایده‌‌‌های جدید در استارت‌آپ استودیو خلق می‌شود. علاوه برآن، ممکن است ایده‌‌‌ها منحصرا در جهت بهبود فرآیندها و نوآوری در یک صنعت خاص باشند. وقتی که تیم استارت‌آپ استودیو با ارزیابی و اعتبارسنجی، از درستی ایده مطمئن شد، از مهم‌ترین مزیت رقابتی خود یعنی سرعت استفاده می‌کند.

فرآیند تبدیل ایده به یک کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) در استارت‌آپ استودیو بسیار سریع انجام می‌شود و معمولا در بازه زمانی ۳ ماهه، می‌توان حداقل محصول پذیرفتنی را که توسط تیم بنیان‌گذار اولیه توسعه داده شده است، در بازار هدف اولیه ارائه کرد. به‌‌‌طور خلاصه، MVP به بنیان‌گذاران ایده‌‌‌های مختلف کمک می‌کند تا با حداقل تلاش و هزینه، نمونه‌‌‌ای قابل قبول از محصول مورد نظر خود را جهت بازخورد گرفتن از مشتریان و سرمایه‌گذاران تهیه کنند.

گرفتن بازخوردهای اولیه مثبت، چراغ سبزی برای توسعه محصول و گسترش آن خواهد بود. اما اگر در این مرحله، MVP با استقبال مناسبی روبه‌‌‌رو نشود، مجددا فرآیند تیم‌‌‌سازی در استارت‌آپ استودیو انجام می‌شود و یک تیم جدید با دانش و تخصص گسترده‌‌‌تر، روی ایده اعتبارسنجی‌‌‌شده کار می‌کند و MVP بعدی مجددا در مدت زمان کوتاهی به بازار ارائه می‌شود.

خدمات منحصر به فرد استارت‌آپ استودیو

مدل‌‌‌های حمایتی مختلفی از استارت‌آپ‌‌‌ها در دنیا وجود دارد، از شتاب‌دهنده‌‌‌ها که معروف‌‌‌ترین این مدل‌‌‌ها هستند، تا سرمایه‌گذاران خطرپذیر و مراکز رشد، همه و همه به دنبال حمایت و توسعه هرچه بهتر استارت‌آپ‌‌‌ها هستند. اما مدل کسب و کار استارت‌آپ‌‌‌ استودیو علاوه بر مساله تامین سرمایه، یک تفاوت اصلی با دیگر مدل‌‌‌ها دارد: استارت‌آپ استودیو در واقع به عنوان یکی از بنیان‌گذارها در کنار تیم حضور دارد و تلاش می‌کند در بخش‌‌‌های مختلفی از جمله توسعه کسب و کار، خدمات زیرساختی، مدیریت، مشاوره و منتورینگ در کنار بنیان‌گذاران استارت‌آپ باشد و مسیر پرپیچ و خم توسعه یک کسب و کار نوآور را تسهیل کند.

مدل کسب و کار استارت‌آپ استودیو

استارت‌آپ استودیو طی یک فرآیند چابک، با خلق ایده و تشکیل تیم متخصص، به صورت مداوم استارت‌آپ‌‌‌های مختلفی را می‌‌‌سازد و پس از رسیدن به مرحله بلوغ اولیه، برای طی کردن ادامه مسیر توسعه، از استارت‌آپ استودیو خارج می‌‌‌شوند. خارج شدن استارت‌آپ‌‌‌ها بر اساس مدل‌‌‌های مختلفی مانند فروختن استارت‌آپ، پیدا کردن سرمایه‌گذار یا فروش سهام استارت‌آپ صورت می‌گیرد. درآمد به دست آمده از خروج استارت‌آپ، مجددا به چرخه تحقیق و توسعه و خلق ایده‌‌‌های جدید بازمی‌گردد؛ درست مشابه کارخانه‌‌‌ای که بخش زیادی از درآمد فروش محصولاتش را به خرید ماده اولیه جهت تولید محصولات بیشتر اختصاص می‌دهد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن