استارت آپ ها

تصویب آیین‌نامه حمایت از استارتاپ‌های بیمه‌ای

آیین‌نامه اجرایی حمایت از استارتاپ های بیمه ای به تازگی ابلاغ شده و براساس آن فعالیت آمیتیس و سوئیچ که مانعی برای کسب‌وکارهای بیمه‌ای محسوب می‌شدند، ممنوع اعلام شد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ آیین‌نامه اجرایی حمایت از استارتاپ های بیمه ای، مصوب هیئت‌وزیران، توسط معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد. در واقع این آیین‌نامه تکلیف فعالیت سوئیچ آمیتیس را مشخص کرد و طبق آن، ایجاد یک نهاد واسط برای فعالیت پلتفرم‌های حوزه بیمه ممنوع شد.

مدتی بود که بیمه مرکزی شیوه ورود استارتاپ‌ها به صنعت بیمه را نادرست می‌دانست. این سازمان قصد داشت که در دوره جدید تمامی توان علمی و فنی را به کار بگیرد تا در نحوه ارائه خدمات نوین بیمه به معیشت شبکه نمایندگان بیمه‌ای لطمه‌ای وارد نشود. پس اقداماتی مانند راه‌اندازی شرکت آمیتیس و سامانه سوییچ را کلید زد.

این در حالی بود که استارتاپ‌‌های این حوزه همواره به بیمه مرکزی انتقادات فراوانی داشتند،  علاوه بر انتقادات و مخالفت‌هایی که تاکنون این استارتاپ‌ها به دلایل مختلف با بیمه مرکزی داشتند، در ۲۶ مرداد امسال نیز انجمن فین‌تک بیانه‌ای تازه در رابطه با سامانه جدید سوییچ بیمه مرکزی منتشر کرد.

طبق اعلام بیمه مرکزی، سامانه سوئیچ برای تبادل اطلاعات کارگزاران برخط با بیمه مرکزی، موسسات بیمه و نمایندگان آن‌ها صرفا از طریق سوئیچ که زیر نظر بیمه مرکزی است، انجام می‌شود.

استارتاپ‌های بازار بیمه نیز در بیانیه خود اعلام کردند که بیمه مرکزی در صورت اجرای نسنجیده‌ سامانه‌ سوئیچ به شکل فعلی و پر از ایراد آن، عملا فروش آنلاین بیمه متوقف خواهد شد. این باعث نابودی شرکت‌های دانش‌بنیان این عرصه و بیکاری هزاران نفر در این صنعت خواهد شد.

آیین‌نامه حمایت از استارتاپ های بیمه ای

حالا پس از کش و قوس‌های به نظر می‌رسد که بیمه مرکزی کوتاه آمده است. چراکه وزیران عضو کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی کشور، آیین‌نامه اجرایی حمایت از  استارتاپ های بیمه ای را به‌منظور تقویت نظام بیمه‌گری حوزه‌های تجاری در دو ماده اصلی تصویب کردند.

در ماده اول این آیین‌نامه، وزارت اقتصاد و دارایی مکلف شده در راستای ساماندهی و حمایت از کسب‌و‌کارهای برخط حوزه بیمه ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه با همکاری بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، دستورالعمل ضوابط فعالیت سکوهای خدمات بیمه‌ای را با رعایت قوانین و موارد خاص تدوین و ابلاغ کند.

در موضوعات مختلفی که در ماده یک آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای بیمه‌ای عنوان شده، سکوهای خدمات بیمه‌ای به‌عنوان کارگزار یا تجمیع‌کننده بیمه شناسایی می‌شوند و می‌توانند امکان صدور برخط انواع بیمه‌نامه‌ها را با رعایت قانون تجارت الکترونیکی کشور، مصوب ۱۳۸۲ فراهم کنند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن