پارک علم و فناوری

اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری آذربایجان‌شرقی

نمایشگاه دستاورد های پژوهش و فناوری استان آذربایجان شرقی با حضور دکتر علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، مهندس تراب محمدی معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی، روسای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی استان، جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی و پژوهشگران، فناوران و دانشجویان در محل مجتمع عصر انقلاب پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی به کار خود پایان داد.


به گزارش  پیشران اقتصاد؛ سعید جعفری راد، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در مراسم اختتامیه این نمایشگاه ضمن تشکر و قدردانی از کلیه پژوهشگران و فناوران حاضر در نمایشگاه از مشارکت دانشگاه ها، مراکزپژوهشی، مراکز رشد و دستگاه های اجرایی استان در برپایی این نمایشگاه و عرضه محصولات و خدمات فناوران تقدیر نمود .

جعفری راد گفت: با توجه به اینکه دستاورد های پژوهش و فناوری در استان آذربایجان شرقی در آبان ماه سال جاری در قالب نمایشگاه رینوتکس و رویداد تانا در استان با مشارکت پارک برگزار شد برای تکراری نبودن محصولات قابل عرضه در این نمایشگاه تصمیم گرفتیم محصولات و خدمات شرکت های فناوری که برای اولین بار در سال جاری تولید شده اند در این نمایشگاه عرضه شود.

رئیس پارک علم و فناوری، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در پارک عنوان کرد: در این نمایشگاه در مجموع ۸۶ محصول فناورانه جدید عرضه شد و ۳۶ محصول برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی شد و بیش از ۹۰۰ نفر در طی سه روز از این نمایشگاه بازدید کردند.

جعفری راد گفت: در این نمایشگاه علاوه بر عرضه محصولات فناورانه، ۷ کارگاه و دوره آموزشی در زمینه های بازار یابی و تجاری سازی، تشریح مزایا و حمایت های شرکت های دانش بنیان، آشنایی با استاندارد سازی و نحوه اخذ گواهی نامه های استاندارد برای محصولات دانش بنیان و نانو فناوری، آشنایی با فرآیند های اخذ مجوز تولید، قوانین و مقررات صادرات و واردات و صدور کارت بازرگانی، سلامت و قرارداد های اداری برگزار شد که مورد استقبال شرکت های حاضر قرار گرفت. 

سعید جعفری راد در این مراسم از برنامه پارک در زمینه شناسایی نیاز ها و چالش ها در حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق خبر داد و افزود: مطابق برنامه ریزی انجام شده در اردیبهشت ماه سال آتی، نمایشگاه صنایع خلاق و فناوری های نرم توسط پارک در سطح استان برگزار خواهد شد.

وی افزود این نمایشگاه با مشارکت خانه خلاق و نوآوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق برگزار می شود و ثبت نام برای ارائه چالش ها و نیاز ها توسط صنایع و سازمان ها تا ۱۵ بهمن ماه از طریق پورتال پارک علم و فناوری انجام خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی دیگر سخنران این برنامه بود. علیرضا منادی در این مراسم ضمن عرض تبریک به مناسب هفته پژوهش، با اشاره به اینکه دنیای فعلی، دنیای پژوهش و تحقیق است و نباید بدون پژوهش در هیچ زمینه ای تصمیم گیری کنیم گفت: هم اکنون در زمینه توسعه دانشگاه ها و خصوصا دانشگاه های مسئله محور رشد قابل ملاحظه ای در کشور داریم و موضوع پژوهش و فناوری در کشور جا افتاده است.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری صنایع غذایی در آذربایجان‌شرقی


منادی افزود: امروز دانشمندان دانشگاه های کشور ما جزو دانشمندان یک درصد دنیا هستند و کشور ما در تولید مقاله در دنیا مطرح می باشد و برای همه آحاد جامعه، به خصوص زنان جامعه، فرصت آموزش و اشتغال فراهم شده است و مطابق اعلام مجله نیوساینتیست ایرانی ها در ۳۰ سال اخیر به اندازه ۳۰۰ سال رشد علمی داشتند.

منادی در ادامه به نقش قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در توسعه علمی در کشور اشاره نمود و گفت: از سال ۱۳۸۹ قانون دانش بنیان در مجلس تصویب شد و هم اکنون بیش از ۸ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند و بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته اند که این رقم معائل یک سوم بودجه کل دولت است.

وی افزود: با ایجاد این شرکت ها ۴۰۰ هزار اشتغال به وجود آمده است و فقط در اطراف دانشگاه شریف در فضایی حدود ۲۵۰ هکتار ۶۰۰شرکت دانش بنیان ایجاد کرده ایم که ۲۲۰۰میلیارد فروش داشته وبرای ۳۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد نموده اند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی هم در این مراسم ضمن اشاره به نقش موثر شرکت های دانش بنیان و فناور در ایجاد ارتباط بین دانشگاه ها و صنایع، بر لزوم توسعه ارتباط دانش نظری و عملی تاکید نمود و گفت: ظهور شرکت های دانش بنیان در کشور در بومی ساری قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت کشور راه گشا بوده و هم اکنون بخش عمده ای از نیاز ها و چالش های صنایع و سازمان های کشور از طریق محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان و فناور تامین می شود.

تراب محمدی افزود اگر سرمایه گذاری لازم و موثر در حوزه شرکت های دانش بنیان افزایش یابد در زمینه تامین تکنولوژی های مورد نیاز کشور مشکل نخواهیم داشت.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار گفت: به منظور حمایت بیشتر از شرکت های فناور و دانش بنیان در مجموعه استانداری آذربایجان شرقی علاوه بر کارگروه ویژه اقتصادی، ستاد اقتصاد دانش بنیان هم تشکیل شده است و حمایت از این شرکت ها جزو اولویت های اصلی استانداری آذربایجان شرقی است. محمدی در ادامه خواستار توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور در حوزه علوم انسانی شد و بر لزوم سرمایه گذاری و برنامه ریزی تمام دستگاه های متولی به منظور توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور در این حوزه تاکید کرد.

در انتهای این مراسم ضمن مبادله تفاهم نامه راه اندازی مرکز نوآوری مشترک فیمابین پارک و گروه صنعتی سن ایچ، از شرکت ها و نفرات برتر این نمایشگاه با اهدای لوح تقدیر و جوایز نقدی تقدیر شد.

عناوین طرح های برتر و منتخب نمایشگاه دستاورد های پژوهش و فناوری استان آذربایجان شرقی به شرح زیر بود:

شرکت زیست اندیشان بهفر آذربایجان با طرح “جلبک اسپیرولینا” از مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی وابسته به پارک

 شرکت بهره هوشمند سلامت آذربایجان با طرح “دستگاه مولد پرتو فرابنفش جهت ضدعفونی کنندگی” از مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی

 شرکت الماس آفرین آسیا با طرح ” کاوشگر آب از سفره های زیرزمینی” از مرکز رشد شهرستان میانه وابسته به پارک

شرکت مانانورپژوهان مهر با طرح ” چراغ خیابانی و پروژکتور های LED کنترل پذیر”از پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی

 خانم پرستو شکیب با طرح” زیور آلات با الهام از نقوش ظروف فلزی دوره سلجوقی”از مرکز رشد واحد های فناور دانشگاه هنر اسلامی تبریز

شرکت پیشگامان اندیشه راه آرمان با طرح” حمام التراسونیک”از مرکز رشد واحد های فناور دانشگاه صنعتی سهند

شرکت دمیر سپر سهند با طرح” دستگاه اتصال سه نقطه ای جلوی تراکتور”از مرکز رشد واحد های فناور دانشگاه تبریز

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن