صندوق نوآوری و شکوفایی

فروش اقساطی محصولات دانش‌بنیان‌ با لیزینگ صندوق نوآوری

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این صندوق برای توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان و رقابت‌پذیری قیمت این محصولات، اقدام به طراحی تسهیلاتی برای خرید قسطی محصولات دانش‌بنیان کرده است، به تشریح خدمات لیزینگ و استصناع صندوق نوآوری پرداخت.


به گزارش  پیشران اقتصاد؛ محمد محمودیان درباره تسهیلات لیزینگ صندوق نوآوری گفت: صندوق نوآوری تسهیلات لیزینگ یا فروش اقساطی را با هدف رشد و توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان تعریف کرده است. در واقع تحریک بازار شرکت‌های دانش‌بنیان جزو خدمات صندوق نوآوری است؛ به این ترتیب که یک شرکت دانش‌بنیان توانسته محصول خود را تجاری کند و می‌خواهد آن را به بازار ببرد، اما خریداران نیاز به تامین مالی دارند و صندوق نیز برای تامین این نیاز، بسته تسهیلاتی لیزینگ را تدوین کرده تا به وسیله آن شرکت‌های دانش‌بنیان رشد فروش داشته باشند و خریداران نیز مبلغ کالا را به صورت قسطی بپردازند.

وی افزود: در این فرآیند صندوق نوآوری به جای خریدار پول را نقدا تقدیم شرکت دانش‌بنیان می‌کند و خریداران در زمانی حداکثر سه ساله نسبت به بازپرداخت تسهیلات اقدام خواهند کرد.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های لیزینگ نرخ‌های بازپرداخت بسیار بالا دارند که تا ۳۶ درصد و بیش از آن هم می‌رسد اما نرخ تسهیلات لیزینگ صندوق ۱۰ درصد است و همین مسئله سبب شده که بسیاری از خریداران جذب بازار محصولات دانش‌بنیان شوند.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

کدام دانش‌بنیان‌ها از حمایت صندوق نوآوری بهره‌مند می‌شوند؟


محمودیان درباره علت طراحی این نوع تسهیلات در صندوق نوآوری اظهار کرد: خیلی از شرکت‌های دانش‌بنیان در مراجعات خود به صندوق اعلام می‌کردند که ما به تولید محصول رسیده‌ایم و محصولمان را روانه بازار نیز کرده‌ایم اما جنس مشابه خارجی در بازار باعث شده خریدار مشتاق به خرید آن شود و قیمت‌ها نیز رقابتی نیست، لذا طراحی تسهیلات لیزینگ و استصناع کمک کرد که خریدار با یک نقدینگی حداقلی به سراغ محصولات دانش‌بنیان برود.

وی ادامه داد: اگر شخص حقیقی یا حقوقی خریدار محصول دانش‌بنیان است، می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد مبلغ را بپردازد و مابقی مبلغ را در اقساطی سه ساله پرداخت کند.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: این فرآیند منجر به توسعه فروش شرکت‌های دانش‌بنیان شده است به طوری که ما پیش از این شرکت‌هایی داشتیم که فروش سالانه آن‌ها حداکثر به ۳ میلیارد تومان می‌رسید اما بعد از تبلیغات و بازاریابی و معرفی تسهیلات لیزینگ به مشتریانشان، جهش تولید داشته اند و فروش آن‌ها از مرز ۱۵۰ میلیارد تومان گذشته است.

وی تاکید کرد: کسی که می‌خواهد محصول دانش‌بنیانی را بخرد ممکن است یک شخص حقوقی یا  حتی حقیقی باشد؛ یعنی محصولی که در کاربرد روزانه زندگی می‌تواند استفاده شود، ممکن است به دست شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده باشد و صندوق برای خرید محصول این شرکت‌ها از هر خریداری حمایت به عمل می‌آورد.

محمودیان تصریح کرد: طی سه سال اخیر این تسهیلات شبکه همکاری خوبی را برای خود پیدا کرده است. ما علاوه بر صندوق‌های پژوهش و فناوری که بیش از ۶۰ صندوق فعال در تمامی استان‌های کشور هستند در اعطای تسهیلات لیزینگ با بانک‌های عامل کشور نیز همکاری داریم.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز می‌توانند درخواست‌های لیزینگ را تا سقف یک میلیارد تومان پوشش دهند و تقاضا را از شرکت دانش‌بنیان دریافت و خود نسبت به عقد قرارداد اقدام کنند و خط اعتباری از صندوق نوآوری و شکوفایی بگیرند.

وی همچنین با اشاره به مشارکت بانک‌ها با صندوق نوآوری در اعطای تسهیلات لیزینگ و استصناع گفت: بانک‌هایی که با صندوق نوآوری همکاری داشتند را نیز در ارائه تسهیلات لیزینگ فعال کردیم. اکنون ۶ بانک به طور مستقیم این تسهیلات را با همین نرخ ۱۰ درصد تقدیم خریداران می‌کنند و خود صندوق نوآوری هم برای مبالغ بزرگ‌تر مستقیما وارد این عملیات می‌شود.

محمودیان با اشاره به اینکه ثبت درخواست لیزینگ و استصناع کاملا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، گفت: برای این منظور شرکتی که می‌خواهد محصول خود را بفروشد با مراجعه به سامانه «غزال» به آدرس “ghazal.inif.ir“، اسم خریداران را می‌نویسد و مدارک بارگذاری می‌شود. نهایتا جایی که احراز هویت و تشکیل پرونده در بانک برای پرداخت وجه صورت می‌گیرد مراجعه‌ی خریدار لازم است که در همان مرحله هم درصدد الکترونیکی کردن روند کار به کمک بانک‌ها هستیم. از سوی دیگر سعی شده دسترسی در تمام نقاط کشور به عامل‌های مالی وجود داشته باشد.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین بیان کرد: صندوق در کنار این تسهیلات فروش اقساطی، تسهیلات استصناع یا سفارش ساخت را هم اعطا می‌کند. در این فرایند، محصول سفارشی است و خریدار سفارش می‌دهد و چند ماه زمان می‌برد تا محصول دانش‌بنیان آماده شود؛ در اینجا بدون اینکه نیاز باشد شرکت دانش بنیان تضامین محکمی  بگذارد، خریدار تضامین خود را ارائه می‌کند و صندوق به جای خریدار پول می‌دهد تا هزینه ساخت محصول تامین شود و در نهایت وقتی محصول آماده و تحویل خریدار شد و اطمینان حاصل کردیم که بهره برداری شده است، اقساط بازپرداخت شروع می‌شود.

محمودیان در پایان عنوان کرد: از همه‌ی اشخاص، شرکت‌ها و نهادها تقاضا داریم در هنگام خرید کالا و خدمات حتماً ابتدا در جستجوی تامین کنندگان دانش بنیان باشند تا با خرید محصولات و خدمات دانش بنیان ضمن بهره مندی از تسهیلات با نرخ ترجیحی لیزینگ و استصناع به رشد اشتغال پایدار و شکل گیری و توسعه‌ی اقتصاد دانش بنیان کمک شایانی نمایند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن