استارت آپ ها

استارتاپ‌های هوش مصنوعی در ایران

فناوری هوش مصنوعی علاوه بر اینکه در دنیا روز به روز توسعه می‌یابد، در ایران هم بسیاری از استارتاپ‌ها به دنبال استفاده از این فناوری در محصولات خود هستند.


به گزارش  پیشران اقتصاد؛ امروزه استارتاپ‌ها در سراسر دنیا به توسعه هوش مصنوعی اهمیت فراوانی می‌دهند، چراکه استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی می‌توند تحولات بزرگی در جهان به وجود بیاورد.

در این میان، استارتاپ‌ها هم به فناوری هوش مصنوعی علاقه نشان دادند و در حال حاضر شرکت‌های استارتاپی فراوانی در جهان و ایران، هوش مصنوعی را به محصولات خود اضافه کرده‌اند. به این معنا که یک استارتاپ هوش مصنوعی، خدمات استارتاپی خود را با استفاده و بر پایه فناوری هوش مصنوعی و شاخه‌های مرتبط با آن نظیر یادگیری ماشین، ارائه می‌کند.

استارتاپ‌های هوش مصنوعی در ایران

معمولا زمانی که صحبت از هوش مصنوعی می‌شود، بسیاری از افراد ربات‌ها را به یاد می‌آورند، اما هوش مصنوعی به ربات‌ها خلاصه نمی‌شود و در حوزه‌های مختلف و روند فعالیت استارتاپ‌ها کاربرد دارد.

ویرا سگال کارو: این شرکت دانش‌بنیان فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ آغاز کرد و توانست دستاوردهای بزرگی در بخش استارتاپ‌های حوزه هوش مصنوعی در دو سال ابتدایی فعالیت خود به‌دست آورد.

ویرا سگال کارو در زمینه‌های یادگیری رمز ارز، ماشینی و عمیق، هیت مپ، هولوگرام، رباتیک، داده‌کاوی و گراف‌کاوی،  پردازش صوت و پردازش متن فعالیت می‌کند.

گروتک: این استارتاپ با هدف هوشمندسازی کشت هیدروپونیک، اتوماسیون و و آبیاری گلخانه‌ای فعالیت خود را در سال ۱۳۹۶ شروع کرد.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

رکوردزنی درآمد دانش‌بنیان‌ها!


به گفته این تیم، از ضعف بازار ایران در فرایند آبیاری و تغذیه کشاورزی هیدروپونیک استفاده هوشمندانه کرداند. در نهایت محصول نهایی که حاصل روش ساخت محلول تغذیه Batch Dosing به‌عنوان دقیق‌ترین روش تهیه محلول غذایی با الگوریتم‌های هوش مصنوعی است را به بازار عرضه کرده است.

بارای: استارتاپ بارای در سال ۱۳۹۸ تاسیس شد که روی ارائه ابزارهای مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله بینایی رایانشی به شرکت‌های بومی و خارجی تمرکز دارد. این استارتاپ در حال حاضر چهار دسته کلی از خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی تصویری را به کسب‌و‌کارها ارائه می‌کند که شامل «برچسب‌زنی داده‌ها و تصاویر»«خدمات بینایی ماشین و پردازش تصویر»، «جستجوی تصویری و مشابه‌یابی» در زمینه‌های مختلف، «پردازش اسناد و مدارک» و  می‌شود.

البته بسیاری از استارتاپ‌های دیگر هم وجود دارند که از تکنولوژی هوش مصنوعی در محصولات خود استفاده می‌‌کنند، به عنوان مثال تعیین نرخ کرایه اسنپ در ساعات شبانه‌روز، روزهای بارانی و غیره به‌وسیله هوش مصنوعی صورت می‌گیرد.

بزرگترین چالش‌های استارتاپ‌های هوش مصنوعی

این‌ها تنها چند شرکت از شرکت‌های هوش مصنوعی در ایران بودند که در حال حاضر فعالیت خود را ادامه می‌دهند. اما فعالیت این شرکت‌ها در ایران با چالش‌های مختلفی روبه روست و ممکن است که در برخی از موارد این چالش‌ها منجر به نابودی آن‌ها شود.

چرا که مدیران شرکت‌های هوش مصنوعی در کشور معتقدند، ایجاد محدودیت در اینترنت به معنای مرگ تکنولوژی هوش مصنوعی است و بدون داشتن اینترنت آزاد نمی‌توان همراه با فناوری‌های روز دنیا در زمینه هوش مصنوعی  بسیاری در ایران در حوزه‌های مختلفی مانند سلامت فعالیت دارند.

همانطور که ایمان کریمی کارشناس هوش مصنوعی در این باره به تجارت‌نیوز گفته بود: «ایران قرار است در ۱۰ سال آینده یکی از ۱۰ اقتصاد برتر هوش مصنوعی در دنیا باشد. اما وقتی ارتباطمان را با دنیا قطع می‌کنیم چطور قرار است این آرزو برآورده شود؟»

بنا به گفته رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایران در جدول ۱۰۰ کشور برتر دنیا در عرصه این تکنولوژی‌ها، جایگاه هفتادوپنجم را به خود اختصاص داده است.

همچنین، بیشترین تقاضا برای متخصصان هوش مصنوعی از جانب استارتاپ‌ها و شرکت‌‌های دانش‌بنیان در زمینه به‌ کارگیری فناوری‌‌های نوین نظیر سازمان‌‌های بیمه‌گر، تولیدکننده نرم‌‌افزار و کسب‌‌‌وکارهای آنلاین است.

با این حال، نیاز به هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف آنطور که باید در کشور ما درک نشده است، چراکه بسیاری از حوزه‌ها مانند کشاورزی همچنان براساس روال سنتی خود ادامه می‌دهند. بنابراین دولت و سرمایه‌گذاران باید از این نوع استارتاپ‌ها حمایت‌های مالی و معنوی را داشته باشند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن