فناوری و نانو

فیلترینگ در ایران هم منسوخ خواهد شد؟

تجهیزات اتصال به اینترنت ماهواره‌ای در ایران با قیمت‌های نجومی و به صورت قاچاقی در دسترس افراد قرار گرفته است.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ برخی از ماهواره‌های نسل دوم استارلینک قرار است که به سخت افزار اتصال مستقیم به شبکه موبایل مجهز شوند که می‌تواند فیلترینگ را برای همیشه منسوخ کند.

به نظر می‌رسد که درخواستی از شرکت اسپیس ایکس به کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده ( FCC) ارسال کرده که به موجب آن برخی از ماهواره‌های نسل دوم استارلینک به سخت افزار اتصال مستقیم به شبکه موبایل مجهز خواهند شد که می‌تواند فیلترینگ را برای همیشه منسوخ کند.

آنطور که گفته می‌شود این سخت افزار عامل ارتباط بین ماهواره‌های استارلینک و گوشی کاربران است که اینترنت پرسرعت را برای آنها فراهم می‌کند و دیگر فیلترینگ در دنیا برای همیشه منسوخ می‌شود.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

متا به درخواست ایران پاسخ رد داد!


اسپیس ایکس از سرویس دهی اینترنت ماهواره‌ای با کمک T-Mobile تا سال ۲۰۲۴ خبر داد: «استارلینک برای افزایش ۱۰ هزار ماهواره کوچک مدار پایین زمین به صورت فلکی استارلینک طی چند سال آینده چراغ سبز دریافت کرده است.»

 امکان منسوخ شدن فیلترینگ برای همیشه وجود دارد؟

تعداد کشورهایی که بحث فیلترینگ و ساماندهی فضای مجازی در آن‌ها مطرح نیست، بسیار کم است. چراکه تقریبا تمامی دولت‌ها تا حدودی از محتوای داخل اینترنت را مدیریت و کنترل می‌کنند.

اینکه جزئیات اینترنت نسل دوم استارلینک چیست و آیا با چرخش این ماهواره‌ها بر مدار زمین، فیلرینگ برای از همیشه از بین می‌رود، احتمالا با کمی اغراق روبه رو است. چراکه رها کردن فصای مجازی می‌تواند فاجعه آور باشد. اما در کشورهایی مانند ایران و چین که کاربران از حق استفاده از یک پلتفرم مانند اینستاگرام هم برخوردار نیستند و مدام در معرض فیلترینگ‌های شدید قرار می‌گیرند؛ این فناوری می‌تواند به معنای پایان فیلترینگ باشد.

در تابستان ۱۴۰۰، تصویب طرح صیانت از فضای مجازی حاشیه‌ها و انتقادات فراوانی را نیز به دنبال داشت. همزمان با گلایه‌های کاربران، تعدادی از نمایندگان مجلس هم خواستار لغو این طرح شدند. چرا که به عقیده آن‌ها طرح صیانت موجب قطع ارتباط مردم با جهان خواهد شد.

با وجود اینکه طرح صیانت به‌دلیل مخالفت‌های گسترده‌ای که با آن شد، مسکوت ماند، اما مسئولان ذی‌ربط به طرح‌های دیگر و اعمال فیلترینگ شدیدتر ظاهرا طرح صیانت از فضای مجازی را اجرا کردند، چراکه وضعیت کنونی اینترنت ایران با اجرای طرح صیانت تفاوت چندانی ندارد.

با این حال به نظر می‌رسد که تکنولوژی‌هایی که در این زمینه در حال توسعه هستند، می‌توانند کاربران را از فیلترینگ شدید در عصر ارتباطات و فناوری نجات دهند.

این فناوری چه زمانی به ایران می‌رسد؟

کاربران ایرانی مدت زیادی است که با اختلال، فیلرینگ، کندی و قطعی اینترنت دست و پنجه نرم می‌کنند. اما در مهر امسال به دلیل اینکه فیلترینگ و قطعی اینترنت به اوج خود رسید، بسیاری از افراد دست به دامن کسانی شدند که می‌توانستند هر طور که شده تجهیزات استارلینک را وارد کشور کنند.

این درحالی اتفاق افتاد که وزارت ارتباطات و فناوری از همان ابتدا صریحتا اعلام کرد که استفاده از اینترنت ماهواره‌ای به شرطی ممکن است که مقررات و شرایط ایران را بپذیرد.

از سوی دیگر تصور همه این است که از اینترنت استارلینک می‌توان در هرکجای دنیا و بدون محدودیت استفاده کرد و تنها داشتن یک آنتن مخصوص کافی است. ولی اسپیس ایکس و ایلان ماسک هم بارها اعلام کرده‌اند که قصد ارائه‌ اینترنت ماهواره‌ای بدون اجازه‌ دولت‌ها را ندارد.

حالا اما برخی از گزارش‌ها و شواهد نشان می‌دهد که تجهیزات اتصال به اینترنت ماهواره‌ای در ایران هم با قیمت‌های نجومی و به صورت قاچاقی در دسترس افراد قرار گرفته است. حالا به نظر می‌رسد حتی اگر ماهواره‌های نسل دوم اسپیس ایکس هم اجازه ورود به کشور را نداشته باشند، باز هم روش‌هایی برای استفاده از این نوع اینترنت ابداع می‌شود.

حالا باید دید که آیا سرنوشت نسل دوم استارلینک هم که می‌تواند فیلترینگ را به معنای واقعی کاهش دهد، مانند نسل اول اینترنت ماهواره‌ای که اینترنت را به همه نقاط جهان رساند، عمل می‌کند یا فعالیت آن با محدودیت‌های شدیدی مواجه خواهد شد؟

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن