فناوری و نانو

چشمه نور قزوین در مقایسه با چشمه‌های نور جهان!

۳۵ چشمه نور با کیفیت در دنیا وجود دارد و سالانه ۳۰ هزار محقق و پژوهشگر در این چشمه‌ها مشغول فعالیت تحقیقاتی هستند، حال سوال اینجاست که در حال حاضر چند درصد از محققین ایرانی از چشمه‌های نور دنیا استفاده می‌کنند؟


به گزارش پیشران اقتصاد؛ رئیس پژوهشکده ذرات و شتابگر و رئیس طرح چشمه نور ایران گفت: مسئولان باید برای سرمایه‌گذاری در پروژه چشمه نور قانع شوند چراکه نماد قدرت کشور است.

مجتبی محمدی نجف آبادی در کارگاه علمی- آموزشی «دسترسی به آزمایشگاه سنکروترون، از ایده تا انجام آزمایش» اظهار کرد: تمرکز چشمه‌های نور در کره، امریکا و چین است. موفقیت آنان در عرصه‌های مختلف به دلیل وجود چشمه‌های نور است، شرکت تویوتا بهترین شرکت خودروسازی است چون چشمه نور در مجاورت آن قرار دارد و شریک علمی هستند.

وی با اشاره به اینکه در آلمان بیش از یک چشمه نور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در چشمه‌های نور تصویربرداری در حد مویرگ انجام می‌شود و بلافاصله واکسن تولید می‎کنند که ضمن درآمد اقتصادی، سلامت مردم را نیز موجب می‌شوند. برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف علمی نظیر پزشکی، فیزیک، شیمی و صنعت به چشمه نور نیاز داریم.

رئیس طرح چشمه نور ایران تصریح کرد: ۳۵ چشمه نور با کیفیت در دنیا وجود دارد و سالانه ۳۰ هزار محقق و پژوهشگر در این چشمه‌ها مشغول فعالیت تحقیقاتی هستند، حال سوال اینجاست که در حال حاضر چند درصد از محققین ایرانی از چشمه‌های نور دنیا استفاده می‌کنند؟ در پاسخ باید بگوییم که حدود ۱۵ نفر از ۴۰ هزار محقق چشمه‌های نور دنیا ایرانی هستند؛ این ارقام جای تأمل دارد و علاوه بر صنایع کشور باید اساتید دانشگاهی را نیز برای استفاده از فناوری ترغیب کنیم.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

آخرین خبر از چشمه نور ایران!


او بیان کرد: پراستفاده‌ترین کاربران چشمه نور صنایع خودروسازی هستند، آیا صنایع کشور ما تصمیم دارند کیفیت محصولات خود را بهبود دهند یا اینکه فقط می‌خواهند کپی کنند؟! آیا صنایع الکترونیک سراغ چشمه نور می‌روند؟ شرکت‌های مدرن داروسازی دنیا با چشمه نور شریک علمی هستند و از این چشمه‌ها برای پیشرفت خود استفاده می‌کنند اما در ایران تنها استفاده‌کنندگان چشمه نور اساتید دانشگاهی هستند. صنایع کشور ما باید علاقه‌مند تحقیق و توسعه باشند و احساس نیاز کنند.

محمدی نجف آبادی عنوان کرد: با تزریق اعتبار، حضور محقق و احداث چشمه نور مسئله حل نمی‌شود ما باید مردم‌ را آگاه کنیم که ابزاری به نام چشمه نور وجود دارد تا مردم متقاضی این فناوری شوند. آیا در رسانه سرمایه گذاری کردیم تا به صورت علمی برای مردم توضیح دهیم؟ رسانه‌ها با ساخت برنامه‌های علمی و تبلیغ می‌توانند چنین الماسی را به مردم معرفی کنند تا موتور پیشرفت کشور به حرکت افتد.

وی خاطرنشان کرد: دولت‌ها به چشمه نور ایران توجه نکردند چون این پروژه بلندمدت است و هر دولتی به فکر افتتاح پروژه‌های کوتاه مدت بوده است، اگر صنایع خصوصی مطلع شوند به این پروژه کمک خواهند کرد چون موجب پیشرفت آنان خواهد شد. اگر بخواهیم این پروژه را بسازیم صنایع باید ابزار خود را دقیق کنند لذا ساخت چشمه نور منجر به بروزرسانی صنایع کشور خواهد شد.

رئیس طرح چشمه نور ایران بیان کرد: سیاسیون باید برای سرمایه‌گذاری در این پروژه قانع شوند چون نماد قدرت کشور است. باید جامعه را نسبت به استفاده از چشمه نور آگاه کنیم که این امر با برگزاری کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها اتفاق خواهد افتاد. نکته دیگر این است که انجمن علمی‌کاربران تأسیس شود و وزارت علوم‌ مجوز آن را صادر کند.

وی اشاره کرد: تصویربرداری پزشکی، تصویربرداری از قطعات الکترونیکی از مزایای چشمه نور است، برای ایجاد شتابگر خطی منتظر بودجه از معاونت علمی ریاست جمهوری هستیم. تونل انرژی این پروژه به اتمام رسیده و زیرساخت‌های انرژی آن نیز مهیاست. بعد از انتقال زیرساخت، شتابگر‌خطی را منتقل خواهیم‌کرد البته این انتقال هزینه بردار خواهد بود. طراحی پایه چشمه نور به اتمام رسیده است اگر ‌پس از بررسی مشکل نداشت وارد فازهای بعدی خواهیم شد.‌

محمدی نجف آبادی گفت: ما باید برای استفاده ‌کاربران از چشمه نور فرهنگسازی کنیم، صنایع به دلیل عدم آگاهی علاقه‌ای به چشمه نور ندارند لذا دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در چنین جلساتی می‌تواند از صنایع دعوت کند تا با این پروژه آشنا شوند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن