دانش بنیان

دانش‌بنیان‌های شهیدبهشتی چگونه به تراز مثبت اقتصادی رسیدند؟

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از تکمیل فاز نهایی پارک علم و فناوری حوزه سلامت خبر داد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه توانسته‌اند به تراز مثبت اقتصادی برسند.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ دکتر افشین زرقی در بیست و سومین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی که در تالار امام خمینی(ره) برگزار شد، به ارایه گزارش عملکرد یکساله این معاونت پرداخت و گفت: تحقیقی اثرگذار است که کیفیت داشته و در عرصه بین المللی نیز قابل توجه باشد.

رئیس بیست و سومین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی ادامه داد: در سند ١٠ ساله دانشگاه ترسیم شده است که پژوهش‌ها باید به سمت اثرگذاری و محصول‌محوری جهت‌گیری داشته باشند. در مسیر فناورانه خروجی ما محصول است و به دنبال ثروت و اشتغال‌آفرینی هستیم.

زرقی با بیان اینکه در دانشگاه علم به فناوری تبدیل می‌شود، اظهارکرد: در این مسیر ساختار و زیرساخت بسیار اهمیت دارد و براین اساس معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه زیرگروه‌های مختلفی برای یک هدف مهم شناسایی و ارتباط فناوران دارد. نگاه ما به فناوران نگاه حمایتی است و به دنبال حمایت و هدایت و البته نظارت هستیم.

 

فروش ٣٠٠ میلیاردی شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با بیان اینکه در دانشگاه‌های نسل سوم ایده‌های دانش‌محور قرار است به محصول و اشتغالزایی تبدیل شود، افزود: در سالی که گذشت شرکت‌های ما به اقتصاد مثبت رسیدند و درواقع یک روند ۵ ساله نیاز است که شرکت‌ها به تراز اقتصادی مثبت دست پیدا کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان ما تاکنون ٣٠٠ میلیارد تومان فروش داشته‌اند و اگر به فروش هزار میلیارد تومانی برسند معاونت تحقیقات و فناوری می‌تواند از لحاظ گردش مالی مستقل از دانشگاه باشد.

ارائه ١۵ میلیارد تومان وام به فناوران تاکنون

دکتر زرقی با اشاره به ٣۵٩ ثبت اختراع در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی عنوان کرد: برگزاری جشنواره‌ها و رونمایی از دستاوردها می‌تواند انگیزه ایجاد کند، براین اساس سال گذشته نمایشگاهی با حضور ۵٠ شرکت دانش‌بنیان برگزار شد که ٢٠٠ محصول را به نمایش گذاشتند.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه مجازی دائمی، یادآور شد: ما فناوران و شرکت‌ها را به دو طریق ارایه گرنت و ارایه وام حمایت می‌کنیم. تاکنون از طریق صندوق البرز که دانشگاه ١٧.۵ درصد سهام آن را در اختیار دارد، توانسته‌ایم ١۵ میلیارد تومان به فناوران وام دهیم.

تکمیل فاز نهایی پارک علم و فناوری حوزه سلامت

رئیس جشنواره ابوریحان بیرونی توسعه زیرساخت‌ها برای دوام فناوری را مهم برشمرد و گفت: فاز نهایی پارک علم و فناوری حوزه سلامت درحال تکمیل است و طبق بازدیدهای ما و وزارت بهداشت در هفته گذشته این پارک با ظرفیت ١٠٠ شرکت دانش‌بنیان و مساحت ١۵ هزار مترمربع می‌تواند مسیر خوبی برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

اختصاص ۶۴.۵ میلیارد تومان بودجه دانشگاه به موضوع فناوری

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار داشت: سال گذشته از مرز ۶ هزار خدمت به فناوران گذشتیم. درحالی که سال قبل سه هزار و ۶۰۰ امتیار فناوری داشتیم امسال توانستیم شش هزار امتیاز کسب کنیم چون در مقوله محصولات رتبه اول، در مقوله حمایت از پروژه فناورانه رتبه اول، در مقوله اختراعات رتبه اول مشترک، در مقوله قراردادهای فروش رتبه دوم، در مقوله آموزش رتبه اول مشترک و در مقوله برگزاری رویدادها در دانشگاه‌های مقیم تهران رتبه خوبی را در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کسب کردیم.

وی افزود: اینکه بر اساس این معیار به رتبه دوم بین دانشگاه‌های علوم پزشکی دست یافته‌ایم به خاطر میزان اعتباری است که دانشگاه برای فناوری کنار می‌گذارد و هم اکنون دانشگاه ۶۴ونیم میلیارد تومان را به این امر اختصاص داده است.

تولید ٣٠ هزار مقاله طی ٨ سال اخیر

زرقی تاکید کرد: پرداختن به فناوری نباید باعث شود که دانشگاه از رسالت اصلی خود یعنی تولید علم غافل شود درواقع بدون پشتوانه علمی نمی‌توان فناوری خوبی داشت.

وی به آمار و ارقام سامانه علم‌سنجی دانشگاه اشاره کرد و گفت: طی ٢٠ سال حدود ۴٠ هزار مقاله داشته‌ایم که با کمال خرسندی باید بگوییم ٣٠ هزار مقاله آن برای هشت سال اخیر بوده است. حال حاضر تعدادی اعضای هیئت علمی خاموش دانشگاه به زیر ٧٠ نفر رسیده و این یعنی تنها چهار درصد هیئت علمی های ما خاموش هستند.

۶٢٨ پژوهش اثرگذار و نگارش ١۵٠٠ مقاله مشترک با خارجی‌ها

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار داشت: طبق سامانه اسکوپوس دانشگاه امسال از تولید ۵ هزار مقاله رد شده و حدود ١۵٠٠ مقاله مشترک با خارج داشته است یعنی از هر ٣.٣ مقاله یک مورد به طور مشترک با محققان خارجی بوده که نشان از رشد خوب دانشگاه نسبت به سال قبل است.

زرقی ادامه داد: طبق ارزیابی وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی توانسته ۶٢٨ پژوهش اثرگذار داشته باشد.

به گفته وی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ۴۶ مجله دارد که تاکنون تقریبا تمامی آنها نمایه شده‌اند و این دانشگاه توانسته تنها مجله کتابداری را در منطقه داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره رتبه‌های علمی، پژوهشی و فناوری دانشگاه توضیح داد و عنوان کرد: ما در وبومتریکس رتبه ۶۴٨ و در رتبه‌بندی سایمگو رتبه دوم (با ٣٢٣٠ امتیاز) را داریم.

تمدید قراردادهمکاری علمی بین المللی دانشگاه با هلند

وی درباره ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی تصریح کرد: با وضعیت فعلی نگران ارتباطات بین‌المللی خود هستیم اما خوشبختانه توانستیم قرارداد همکاری خود با کشور هلند را به مدت سه سال دیگر تمدید کنیم، همچنین در حال ارتباط‌گیری با کشورهای مجارستان، لهستان و تاجیکستان هستیم.

زرقی تاکید کرد: طبق جدیدترین اعلام وزارت بهداشت برای ارزیابی جامع تحقیقات دانشگاه‌های علوم پزشکی چهار جدول ارایه شده که دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در مقوله تولید و ترجمان دانش رتبه دوم، در مقوله کاربست و ساختار رتبه اول، در مقوله تولید فناوری رتبه دوم و در بحث اثرگذاری رتبه اول را کسب کرده‌است.

در ادامه این جشنواره گرنت دکتر فرشته معتمدی به دکتر مسعود داداشی استادیار گروه میکروبیولوژی دانشگاه علوم پزشکی البرز اهدا شد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن