اخبارفناوری و نانو

آینده دنیای تکنولوژی در سال ۲۰۲۳ چه می‌شود؟

دنیای تکنولوژی در یک سال اخیر دچار تغییرات اساسی مثبت و منفی شد، به همین علت قانون‌گذاران سعی دارند در سال ۲۰۲۳ قوانینی را برای بهبود این دنیا وضع کنند تا از خطرات احتمالی در سال جدید جلوگیری کنند.


پیشران اقتصاد؛ تکنولوژی در سال ۲۰۲۲ چالش‌ها و موفقیت‌های بسیاری را تجریه کرد، از گسترش هوش مصنوعی گرفته تا سقوط صرافی FTX مسائلی بودند که دنیال فناوری را دچار تغییرات و تحولات اساسی کردند. حالا درپی این اتفاقات برای فناوری در ۲۰۲۳ پیش‌بینی‌هایی شده است.

این پیش‌بینی‌ها، به‌طور کلی از اتفاقاتی مانند هوش مصنوعی (AI)، حباب تبلیغاتی متاورس، ارزهای دیجیتال در بحبوحه رسوایی و فشار اقتصادی سقوط کرده‌اند و اخراج نیروهای غول‌های فناوری نشات می‌گیرد.

 

فناوری هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳

هوش مصنوعی امسال گام‌های بزرگی برداشته است، به‌ویژه با ربات انسان نمای ChatGPT که یک ربات چت هوش مصنوعی قدرتمند از بنیاد OpenAI است که ایلان ماسک موسس آن است.

آجی چاودری، مدیر عامل و شریک ارشد در گروه مشاوره بوستون (شرکت تجهیزات پزشکی) در این باره گفته است: «من فکر می‌کنم حوزه‌ای که همچنان شاهد پیشرفت‌های بزرگ در آن خواهیم بود، هوش مصنوعی است.»

او در این باره گفته است که بسیاری از صنایع، به ویژه رسانه‌ها در آینده‌ای نه چندان دور از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد و استفاده از این تکنولوژی در روند فعالیت آن‌ها، تغییرات اساسی ایجاد خواهد کرد.»

هوش مصنوعی بر هر صنعتی تأثیر می‌گذارد، زیرا قابلیت‌های حل مشکل آن می‌تواند زمان کاوش در انبوه داده‌ها را تسریع کند و بسیاری از تصمیمات تجاری را، ارزان‌تر ارائه کند.

دنیای متاورس به کجا می‌رسد؟

سال گذشته، پس از اینکه مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، از شرط‌بندی بزرگ خود در دنیای واقعیت مجازی پرده‌برداری کرد. اما با اینکه تبلیغات زیادی برای جذب کاربر در متاورس به راه افتاد ولی این واقعیت ارزش افزوده نتواست به موفقیت چشم‌گیری در سال ۲۰۲۲ دست یابد.

در این میان هم، سهامداران متا از تغییر روند متا و روش‌های پر هزینه آن گلایه کرده‌اند  چرا که شاهد کاهش بیش از ۶۵ درصدی سهام شرکت در سال جاری بوده‌اند. متا همچنین در ماه نوامبر ۱۱ هزار کارمند خود را اخراج کرد.

این در حالیست که کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند که توسعه واقعیت مجازی بیشتر از آنچه سهام‌داران و زاکربرگ انتظار دارند، طول می‌کشد. شاید سال‌ها روند توسعه و گسترش آن به طول بیانجامد. چراکه به اهداف زیادی مانند آموزش در متاورس دنبال می‌شود و آموزش هم زمان‌بر خواهد بود.


پیشنهاد میشود بخوانید:
متاورس جایگاهی برای زنان ندارد؟

مشکلات اقتصادی برای غول‌های تکنولوژی

بحران اخراج کارکنان نه تنها در متا، بلکه در غول‌های فناوری دیگر مانند آمازون، توییتر، لیفت و حتی گوگل رخ داده است.

طبق بررسی که انجام شده به نظر می‌رسد که به دلیل فشارهایی که بر اقتصاد کلان ایالات متحده وارد شده است، غول‌های فناوری ناگهان متوجه شدند که از پس هزینه‌های کارکنان برنمی‌آیند، به همین دلیل تصیم به اخراج کارکنان خود گرفتند.

با این حال باید به این نکته توجه کرد که این مساله می‌تواند فرصتی برای شرکت‌های کوچک‌تر یا تخصصی فناوری باشد تا نیرو‌های متخصص غول‌های فناوری را استخدام کنند.

همچنین، جنگی که در سال جاری در اوکراین رخ داد باعث شوک اقتصادی با تورم افسارگسیخته و افزایش قیمت انرژی در اروپا شد که این قاره را به مراتب بیشتر از سایر نقاط جهان تحت تأثیر قرار داده است. این مساله می‌تواند بر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر تأثیر بگذارد و در نتیجه سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و نوآوری‌ها کاهش می‌یابد.

نوآوری در زیست شناسی مصنوعی، محاسبات کوانتومی یا رباتیک هوش مصنوعی پیشرفته در پنج تا ۱۰ سال آینده بسیار عمیق‌تر از دو دهه اخیر خواهد بود. اما این استارتاپ‌ها برای انجام این کار به بودجه نیاز دارند. چاودری گفت که اگر این کار را انجام ندهند، اروپا می تواند از نظر نوآوری از ایالات متحده و چین عقب بماند.

تکنولوژی ارزهای دیجیتال در ۲۰۲۲

دوران چالش برانگیز اقتصادی نیز بر قیمت ارزهای رمزنگاری شده در سال جاری تأثیر گذاشته است، اما این همه ماجرا نیست.

این صنعت همچنین شاهد سقوط چشمگیر سومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال FTX بوده که توسط سام بانکمن فرید اداره می‎‌شد. این در حالی است که کل بازار کریپتو در سال جاری بیش از ۱٫۴ تریلیون دلار (۱٫۳ تریلیون یورو) از ارزش خود را به دلیل سقوط‌های متعدد از جمله حماسه Terra Luna از دست داده است.

 

قوانین جدید برای دنیای تکنولوژی در نظر گرفته می‌شود

در روز نخست سپتامبر ۲۰۲۳ قرار است که قانونی به نام DSA تصویب شد. این قانون تمامی جنبه‌های فناوری را از جمله بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. .

در همین حال، تیری برتون، رئیس بازارهای داخلی اتحادیه اروپا نیز هشدار داده است که پلتفرم‌های آنلاین باید برای ۱ سپتامبر ۲۰۲۳ آماده باشند، زمانی که قانون خدمات دیجیتال (DSA) قطعاً اجرایی خواهد شد.

قانون DSA اساساً شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی را هدف قرار می‌دهد و هدف آن مقابله با سخنان نفرت‌انگیز و اطلاعات نادرست آنلاین، محافظت از کودکان و جلوگیری از کلاهبرداری از مصرف‌کننده است.

همچنین این قانون قرار است که به بهبود و ارتقای انتظارات در بازار ارز دیجیتال کمک کند. هدف این قانون حفظ ثبات مالی و محافظت از سرمایه‌گذاران است و در عین حال تحول در بخش دارایی‌های رمزنگاری را نیز ارتقا می‌دهد.

در آخر اگر با وجود قانون DSA، شبکه‌های اجتماعی و بازار رمز ارز دچار تخلف شوند، طبق این قانون باید ۶ درصد از سود جهانی شرکت به عنوان جریمه پرداخت شود. همچنین، کاربران می‌توانند در صورت مشاهده سرپیچی از قوانین از شبکه‌های اجتماعی درخواست غرامت کنند.

به نظر می‌رسد که با توجه به قوانینی که قرار است برای دنیای فناوری در نظر گرفته شود، تغییرات اساسی در بازارهای رمز ارز و شرکت‌‌های فناوری رخ خواهد داد که به روند و کاهش تخلفات کمک بسزایی خواهد کرد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن