منهای دانش بنیان

۲۰۲۲ بدترین سال برای شرکت‌های فناوری

پیشران اقتصاد؛ امسال برای سهام باارزش شرکت‌های فناوری سال بی‌رحمانه‌ای بود. اما به نظر می‌رسد میزان این سختی برای شرکت آمازون اندکی قابل توجه‌تر بوده است. به نقل از CNBC، این شرکت در سال ۲۰۲۲، با سقوط ۵۱ درصدی مواجه شد که طبق بررسی‌ها بیشترین میزان کاهش سهام بعد از سال ۲۰۰۰ به شمار می‌رود. …


پیشران اقتصاد؛ امسال برای سهام باارزش شرکت‌های فناوری سال بی‌رحمانه‌ای بود. اما به نظر می‌رسد میزان این سختی برای شرکت آمازون اندکی قابل توجه‌تر بوده است.

به نقل از CNBC، این شرکت در سال ۲۰۲۲، با سقوط ۵۱ درصدی مواجه شد که طبق بررسی‌ها بیشترین میزان کاهش سهام بعد از سال ۲۰۰۰ به شمار می‌رود. ارزش بازار آمازون با ۱٫۷ تریلیون دلار در ابتدای سال به ۸۳۴ میلیارد دلار در ماه نوامبر رسید. ماه گذشته بود که این شرکت از باشگاه شرکت‌های میلیون دلاری خارج شد.

دلیل ریزش سهام آمازون چه بود؟

بسیاری از مشکلات آمازون به وضعیت اقتصاد و محیط کلان گره خورده است. تورم فزاینده و افزایش نرخ بهره تمایل سرمایه‌گذاران را از شرکت‌های در حال توسعه به سمت شرکت‌های با سود بالا و جریان نقدی ثابت برده است.

اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران آمازون دلایل دیگری برای فروش سهام خود و خروج از این شرکت داشته‌اند. ظاهرا دلیل این اتفاق به نتیجه‌نرسیدن پیش‌بینی‌هایی بود که مدیران این شرکت برای رونق تجارت الکترونیک کرده بودند.

در ابتدای شیوع ویروس کرونا به دلیل نیاز فزاینده مصرف‌کنندگان به ماسک و لوازم بهداشتی، درآمد آمازون به میزان قابل توجهی افزایش یافت. همین اتفاق باعث افزایش ارزش سهام این شرکت نیز شد. با آرام‌تر شدن اوضاع شیوع کوید۱۹ به تدریج مصرف‌کنندگان به سمت خرج سرمایه خود در سایر حوزه‌ها مانند سفر و … رفتند و این اتفاق سهام این شرکت را کاهش داد. با شروع ۲۰۲۲ به دلیل مشکلاتی مانند جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تورم این مشکلات به بالاترین حد خود رسید.

پیشنهاد میشود بخوانید:

وقتی مدیرعامل اعتراف می‌کند

اندی جسی، مدیرعامل آمازون که در جولای ۲۰۲۱ جایگزین جف بزوس شد، اعتراف کرد که برای رسیدن به شرایط مطلوب و پاسخگویی به تقاضای فزاینده در دوران کرونا، تعداد کارمندان را افزایش داد. اما از زمانی که برخی از برنامه‌های خود را رها یا تعلیق کرد، مجبور به تعدیل نیروی کار خود شد.

جسی همچنین بررسی گسترده‌ هزینه‌های شرکت را آغاز کرده است که این موضوع باعث تعطیلی بسیاری از برنامه‌ها و کاهش استخدام کارکنان شد. تعدیل نیروی ۱۰ هزار نفری آمازون در ماه گذشته نیز مصداق این تصمیم بود.

حتی بخش محاسبات ابری آمازون که معمولاً پناهگاهی برای سرمایه گذاران است، ضعیف ترین رشد درآمد خود را تا به امروز در سه ماهه سوم ثبت کرد. در نتیجه این اتفاقات، بسیاری از تحلیلگرانی که روند افزایشی را برای سهام این شرکت پیش‌بینی کرده بودند، نظر خود را تغییر دادند.

مارک ماهانی، تحلیلگر Evercore ISI، در یادداشتی در ۱۸ دسامبر، آماری که برای ارزش سهام آمازون در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده بود را تغییر و میزان رشد کل خرده‌فروشی را برای این سال از ۱۰ به ۶ درصد کاهش داد. او همچنین پیش‌بینی خود را برای رشد درآمد سالانه خدمات وب آمازون از ۲۶ درصد به ۲۰ درصد کاهش داد.

خوش‌بینی یک تحلیلگر نسبت به سهام آمازون

با این حال، ماهانی اعلام کرد که نسبت به چشم‌اندازهای بلندمدت آمازون خوش‌بین است. او به سهم رو به رشد آمازون در خرده‌فروشی، ابر و تبلیغات و سرمایه‌گذاری مستمر آن در زمینه‌هایی مانند مواد غذایی، مراقبت‌های بهداشتی و تدارکات اشاره کرد.

او همچنین نوشت: «برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که از افق‌های زمانی ۲ تا ۳ ساله استفاده می‌کنند و به دنبال خریدن سهامی با سود بالا هستند، ما به شدت آمازون را توصیه می‌کنیم. او ضمن اشاره به اینکه نگرانی‌های مربوط به رکود واقعی هستند و برآورد درآمد باید کاهش یابد گفت که آمازون احتمالاً بالاترین کیفیت دارایی را داشته و قادر است در آینده به سوددهی برسد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن