شتاب دهنده ها

همه چیز درباره شتاب‌دهنده بُن‌دا لَب

شتاب‌دهنده بن‌دا فعال در حوزه زیست‌فناوری به سه مخاطب اصلی خود که «استارتاپ‌ها و تیم‌های حوزه بیوتکنولوژی»، «فناوران و محققان» و «کارآفرینان» هستند خدمات مختلفی در حوزه‌های مدیریت کسب و کارها، کارآفرینی زیستی، تولیدی، توسعه فناوری، برندسازی، فروش و بازاریابی ارائه می‌کند. فناوران حوزه‌های «بیوتکنولوژی صنعتی»، «بیوتکنولوژی غذایی»، «بیوتکنولوژی سلامت»، «بیومتریال آرایشی و بهداشتی» و «سلول‌های بنیادی» از این خدمات بهره می‌گیرند.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری از بخش‌ها، تیم‌ها و محصولات تولید شده در شتاب‌دهنده بن‌دا بازدید و با فناوران و تیم‌های مستقر در این مجموعه گفتگو کرد.

روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در این بازدید ضمن آشنایی با دستاوردها، محصولات تولید شده و ظرفیت‌های موجود در این مجموعه، فناوران این شتاب‌دهنده را خطاب قرار داد و گفت: انرژی و تلاش شما طی این سال‌ها قابل تقدیس و ارزشمند است. نیروی انسانی کارآمد، ارزشمندترین و پایه‌ای‌ترین دارایی این مجموعه هستند.

وی افزود: متاسفانه در این سال‌ها و با شکل‌گیری زبست‌بوم فناوری و نوآوری برخی اصطلاحات به اشتباه کاربردی شدند و برخی مفاهیم هم معنای واقعی و درست خود را از دست داده اند. مثلا یکی از این مفاهیم، مفهوم منتوری است که به اشتباه به کار گرفته می‌شود.

به گفته رئیس بنیاد ملی نخبگان، منتور کسی است که در یک حوزه سابقه فعالیت و تجربه بالایی دارد و با زیر و بم بازار حوزه آشنا است و می‌تواند یاریگر دیگر فعالان حوزه‌های مختلف فناورانه باشد.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

صادرات پارک فناوری آذربایجان‌شرقی در سال جاری چقدر بوده؟


وی افزود: یکی از سیاست‌های ما در دور جدید مدیریت در معاونت؛ این است که مجموعه‌های بزرگ و صاحب تجربه در عرصه‌های مختلف فناورانه را شناسایی و به عنوان رابطان خود انتخاب کنیم. بعد از این کار مجموعه‌های کوچک و نوپا را به سمت این مجموعه‌های بزرگ سوق دهیم و این شرکت‌های نوپا و کوچک در صورت تایید آن‌ها می‌توانند به عنوان زیرمجموعه هلدینگ‌های بزرگ فعالیت کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری ادامه داد: مجموعه‌های بزرگ به عنوان لوکوموتیو و مجموعه‌های کوچک و نوپا هم واگن‌های آن هستند. این شرکت‌های کلان و بزرگ می‌توانند به توسعه فعالیت و رونق کسب و کار آن‌ها کمک کنند.

وی تعریف مدل و پکیج کامل حمایت‌های مالی و رگولاتوری معاونت علمی را جزو یکی از ماموریت‌های جدی این مجموعه طی دو هفته آینده عنوان کرد.

وی در انتقاد از برخی سخت گیری‌ها در ارایه حمایت به طرح‌های فناورانه، بیان کرد: توسعه فناوری لزوما به داشتن بازار نیست تا مورد حمایت قرار گیرد. باید مدل‌های حمایتی خود را تغییر دهیم و از فناوری‌های بومی حمایت کنیم.

محصولات تولیدی در شتاب‌دهنده بن‌دا

«کیت‌های تشخیص سریع سکته قلبی»، «کیت‌های تشخیص سریع عفونت معده»، «کیت‌های تشخیص سریع عفونت روده»، «کیت‌های تشخیص سرطان روده»، «فناوری گوشت بافت‌دار گیاهی»، «انواع آنزیم‌ها»، «پروبیوتیک‌ها»، «سل باتری لیتیوم یون»، «بیولیچینگ» و … از جمله محصولاتی است که در این مجموعه تولید شده است و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری از آن‌ها بازدید کرد.

بن‌دا لب چه می‌کند؟

شتابدهنده زیست فناوری بن‌دا (بن‌دالب) مستقر در مرکز نوآوری بن‌دا است که با هدف حمایت از استارتاپ‌های نوآور برای ایجاد کسب وکار پایدار، ثروت آفرین و مقیاس پذیر در حوزه بیوتکنولوژی صنعتی، غذایی، کشاورزی و سلامت فعالیت می‌کند. بن‌دالب با تامین فضای کار اشتراکی، سرمایه بذری، مواد و تجهیزات آزمایشگاهی در کنار مشاوره تخصصی فنی، کسب وکاری و صنعتی، مسیر تجاری‌سازی و جذب سرمایه خطرپذیر را برای استارتاپ‌های نوپا تسهیل می‌کند.

در این مجموعه تاکنون ۲۱ تیم پذیرفته و ۷۵۰ طرح نیز بررسی شده است. این شتابدهنده، به عنوان یک ساختار حمایت محور در کنار پژوهشگران علوم زیستی قرار می‌گیرد و آن‌ها را به شبکه‌ای از متخصصان خبره کارآفرینی متصل می‌کند تا فعالان این حوزه از یک محقق به کارآفرین‌های زیستی تبدیل شوند و بتوانند شرکت دانش بنیان یا کسب‌وکار خود را ایجاد کنند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن