منهای دانش بنیان

واگن ملی جایگزین واگن‌های چینی متروی تهران می‌شود؟

سال ۹۵ بود که قرارداد فاینانسی بین مترو تهران و یک شرکت چینی برای تحویل ۶۳۰ واگن مترو بسته شد، همه کار‌ها انجام شده و قرار بود با پرداخت پیش پرداخت ۱۵ درصدی قرارداد شروع شود.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ ۱۵ ماه بعد هم اولین واگن‌های این قرارداد در مترو تهران آغاز به کار کند، ولی از همان زمان این پیش پرداخت ۱۵ درصدی مسکوت ماند و فکر دیگر نیز برای تأمین واگن مترو تهران در سال‌های بعد نشد تا وضعیت مترو تهران هر روز بحرانی‌تر از قبل شود.

اکنون وضعیت به شکلی است که اعضای جدید کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران تأکید می‌کنند در حال حاضر به دلیل کمبود واگن حتی اگر خطوط دیگری نیز افتتاح شود، واگنی برای استفاده از آن در این خطوط جدید وجود ندارد.

به منظور بررسی راهکار‌های اندیشیده‌شده برای حل مشکل مترو تهران سخنان محسن هرمزی، مدیر عامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) را درباره آخرین کار‌های انجام شده در مورد قرارداد ۶۳۰ واگن قبلی و داخلی‌سازی واگن‌های مورد نیاز شهر تهران را می‌خوانیم.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان به دنبال توسعه صادرات


قرارداد ۶۳۰ واگن به کجا رسیده‌است؟
قرارداد ۶۳۰ واگن بخشی از مجموع ۲ هزار دستگاهی است که وزارت کشور و دولت متعهد بوده برای مترو کلانشهر‌ها تأمین کند. کار این ۶۳۰ واگن سال ۹۵ نهایی شده و منتظر پیش پرداخت بودیم که در دولت قبلی اتفاق نیفتاد، اما اکنون با پیگیری‌هایی که انجام شده و دستور آقای رئیس‌جمهور و آقای مخبر قرار است از محل تخصیص نفت پیش‌پرداخت ۱۵ درصدی، کارسازی شود که دارد کار‌های نهایی خود را در سازمان برنامه و بودجه طی می‌کند.

محسن هرمزی می‌گوید: در یک پروسه سه ساله فکر کنم همه‌ ۶۳۰ واگن تحویل شود، واقعیت امر این است که اگر پیش‌پرداخت را در دولت گذشته انجام داده بودند تا الان همه واگن‌ها به مترو تهران رسیده‌بود، ولی تغییراتی حادث شد و الان نزدیک شش سال است که درگیر آن هستیم. ما پیگیریم همزمان با پرداخت پیش‌پرداخت با سازنده توافقاتی داشته‌باشیم تا زودتر از موعد گفته‌شده نیز بتوانیم واگن‌ها را تحویل بگیریم، این منوط براین است که پیش‌پرداخت را بدهیم و بعد وارد فاز مذاکرات شویم، تا ان‌شاءالله بتوانیم بعد از واگن اول به سرعت بقیه واگن‌ها را تحویل بگیریم و زمان پروژه را کاهش دهیم به همین دلیل هم هست که من نمی‌توانم عدد دقیقی بگویم، چون در حال رایزنی هستیم تا زمان انتهایی پروژه را کم کنیم.

قرار است پیش پرداخت اولیه آن از طریق نفت است و مابقی آن ان‌شاءالله از خط اعتباری که بین دولت ایران و چین هست کارسازی خواهد شد. قرارداد فاینانس است و خود چینی‌ها هم در آن سرمایه‌گذاری کنند.

واگن‌سازی داخلی به کجا رسید؟
در مورد قرارداد واگن داخلی که به عنوان واگن ملی معروف است، کارگروهی در سنوات گذشته تشکیل می‌شود که شامل پنج شرکت واگن‌سازی تهران، مپنا، جهاد دانشگاهی، تیوان ترمز و صدرا فن است.

این‌ها و با محوریت مترو تهران تحت عنوان کارگروه قطار ملی با همدیگر همراه می‌شوند و یک طرح مفهومی به عنوان قطار ملی طراحی می‌کنند که یک قطار هفت واگنه است و امروز که دارم خدمت شما گزارش می‌دهم، تقریباً نزدیک ۹۶ الی ۹۷ درصد تست‌های انجام این کار پیشرفت داشته‌است؛ یعنی واگن ساخته‌شده و در مراحل تست‌های داینامیکی، استاتیکی، حرکتی و ایمنی است.

یک شرکت مشاور اروپایی از روسیه گرفته ایم که همراه ماست و داریم مراحل تست، اکسس و پایش نهایی این کار را انجام می‌دهیم. امیدواریم تا پایان سال تست‌های ما شامل تست‌های ترمز و اینتراکشن تکمیل شود. این واگن برپایه تولید این پنج شرکتی است که نام بردم و هرکدام متولی یک جزئی از این واگن هستند و در این واگن بیش از ۸۵ درصد از تکنولوژی و صنعت داخلی استفاده کرده‌ایم.

بر همین مبنا یک قراردادی به عنوان قرارداد ۱۰۵ به علاوه ۸ داریم که برخی آن را قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن و برخی دیگر ۱۱۳ دستگاه واگن می‌نامند. ما یک قطار هشت واگنی به ۱۰۵ واگن قبلی اضافه کردیم که به عنوان استارت اولیه پروژه قطار ملی است و دارد مراحل ترک تشریفات خود را می‌گذراند.

ما در مترو تهران این قرارداد را با واگن ساز امضا و برای دوستان وزارت کشور ارسال کردیم که براساس جلسه‌ای که دو هفته پیش داشتیم، ان شاءالله آقای وزیر مجوز ترک تشریفات را به مترو و شهرداری تهران می‌دهند و قرارداد آن ابلاغ می‌شود.

در کنار این موضوع یک مصوبه ۷۷ میلیون یورویی هم برای تأمین منابع مالی این ۱۰۵ دستگاه واگن داریم که البته بیشتر از ۷۷ میلیون یورو نیاز می‌شود، ولی دولت محترم و آقای مخبر یک مصوبه ۷۷ میلیون یورویی جهت استفاده منابع حاصل از فروش نفت داشتند، ردیفی را دیده‌اند و قرارداد کارگزاری آن در هفته گذشته بین مترو تهران و بانک شهر منعقد شده‌است.

فکر می‌کنم ان شاءالله با ابلاغ ترک تشریفات بحث واگن ملی پایدار شود و ما تا ماه آینده بتوانیم پیش پرداخت قرارداد آن‌ها بر پایه دانش داخلی را داشته‌باشیم و کار آن را آغاز کنیم.

ظرف ۱۵ ماه ان‌شاءالله واگن اول را تولید خواهیم کرد و حتی سعی کنیم ۱۲ ماهه واگن اول را به محض پیش پرداخت تولید و به تناوب تا ۲۴ ماه مابقی واگن‌ها را هم تولید و وارد خط کنیم.

 

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن