استارت آپ ها

کارخانه نوآوری آزادی تعطیل می‌شود؟

کارخانه نوآوری آزادی مرکز استقرار بسیاری از استارتاپ‌های کشور است که به تازگی شایعاتی درباره تعطیلی این کارخانه بزرگ فناوری به دلیل بالا رفتن اجازه این مکان، به گوش می‌رسد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ چندی است که در اکوسیستم استارتاپی ایران شایعاتی مبنی بر توقف فعالیت یا ابهامات ادامه فعالیت کارخانه نوآوری آزادی مطرح شده است.

کارخانه نوآوری آزادی در تابستان ۹۷ و در راستای ماموریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به پروژه ملی تبدیل و به عنوان اولین شعبه پارک فناوری
پردیس معرفی شد تا عناصر وجودی این زیست بوم به سمت کامل شدن سوق پیدا کند. اما مدیر این مجموعه، پاسخ این شایعات را طور دیگری عنوان می‌کند.


مهدی عظیمیان، مدیرکل توسعه شعب پارک فناوری پردیس می‌گوید: «قرارداد با مالک کارخانه، قراردادی پنج ساله بوده است و با نزدیک شدن به تاریخ پایان قرارداد، شایعاتی اینچنینی در سطح اکوسیستم استارتاپی مطرح شده است در حالیکه ما با به همراه شریک خود که در ابتدا قرارداد اجاره کارخانه را با مالک منعقد کرده است، دو سال است برای این روزها چاره اندیشی می‌کنیم. با توجه به افزایش سالانه قیمت ملک در تهران، طبیعتا هزینه اجاره کارخانه که در این پنج سال تقریبا ثابت بوده است، نیازمند توافقی با ارقام جدید است و به همین دلیل ما مذاکراتی طولانی مبنی بر تمدید اجاره و حتی خرید را با مالک پیش برده‌ایم».

او در خصوص تصمیم که قرار است در بدترین حالت اتخاذ کنند اضافه کرد: «به پایان رسیدن قرارداد و مذاکرات تمدید آن یک اتفاق طبیعی در هر ملک استیجاری است و نمیتوان از آن، توقف یا ابهام فعالیت کارخانه نوآوری آزادی را برداشت کرد. تا به الان که مذاکرات تمدید به خوبی پیش رفته است و
امید است که با همدلی و همکاری همه بازیگران کارخانه، این مهم محقق شود».

عظیمیان همچنین درباره چالش‌های توسعه این فضا و برنامه‌های آتی پارک افزود: «در کارخانه به دلیل محدودیت فضا، کشش برای توسعه فعالیت‌های اکوسیستم استارتاپی وجود نداشت. به همین دلیل پارک فناوری پردیس برای توسعه، دو فضای مشابه دیگر را در تهران در نظر گرفته است که در دست
بررسی و اقدام است که این فضاها مجزا از ادامه فعالیت کارخانه نوآوری آزادی است».

مدیرکل توسعه شعب پارک فناوری پردیس همچنین درباره حمایت‌های دولت با توجه به افزایش بودجه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز گفت: «قطعا معاونت علمی مثل همیشه کمکهای فراوانی در این خصوص خواهد کرد. اما چیزی که مهم است، علاوهبر حمایتهای مادی معاونت در مورد کارخانه نوآوری آزادی، جایگاه و شأن معاونت علمی و فناوری است که به فعالیتهای ما کمک میکند. ما به فعالیت اکوسیستم استارتاپی امید داریم و در تلاشیم تا این امید را به اعضای اکوسیستم نیز القا کنیم».

گفته می‌شود با توجه به اتفاقات اخیر، درباره محدودسازی اینترنت و فیلترینگ، بسیاری از استارتاپ‌ها با مشکلات جدی مواجه شدند و تعداد زیادی از کارآفرینان کشور نیز به فکر مهاجرت افتادند.

باید دید که حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با افزایش بودجه خود چگونه می‌خواهد به این استارتاپ‌ها کمک برساند و امید را به اکوسیستم استارتاپی بازگرداند؟

کارخانه نوآوری آزادی بزرگترین مرکز استقرار استارتاپ‌ها در خاورمیانه

این کارخانه بزرگ‌ترین مرکز استقرار استارت‌آپ‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا درفضایی به مساحت ۱۸هزار و پانصد متر مربع در غرب تهران واقع شده است و با دارابودن ۱۰ سوله به مساحت ۱۰ هزار مترمربع و همچنین ۴۵۰۰ مترمربع ساختمان اداری و ایجاد واحدهای خدماتی شامل فضای کاری مشترک، اتاق جلسات متعدد، سالن همایش، باشگاه ورزشی، رستوران و کافی شاپ، محلی مناسب برای تمرکز استارتاپ‌های کشور و شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر است.

سوله‌های این کارخانه نیز با توجه به نیاز مراکز نوآوری مستقر در آن، بازسازی و تغییر داده شده است. کارخانه نوآوری آزادی یک کارخانه متروک ساخت الکترود بود که به منظور مسائل زیست محیطی از ادامه فعالیت خود بازمانده بود.

در اواخر تابستان ۹۶ شرکت هم آوا به پشتوانه فعالیت‌های استارتاپی خود، این کارخانه متروک را برای تبدیل شدن به قطب استارتاپی کشور برگزید. لازم به ذکر است علاوه بر استارتاپها و فریلنسرها، شرکتهای استارتاپی بزرگی مثل علی بابا نیز در سوله های این کارخانه مستقر هستند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن