دانش بنیان

بودجه پارک آذربایجان‌شرقی معادل پارک درجه سه است!

۲۷۳ شرکت دانش بنیان در آذربایجان شرقی ثبت شده است که از میان آنها ۸۰ مورد در پارک علم و فناوری استان مستقر هستند


به گزارش پیشران اقتصاد؛ رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی می‌گوید: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین معرفی شد که تولید از زمان‌های قدیم تعریف مشخصی دارد اما تولید دانش بنیان یعنی به راحتی قابل کپی برداری نبوده و پیچیدگی دارد، اما در برخی حوزه‌ها باتوجه به اینکه واردات کالاها را داریم، چندان تولید به آن مفهوم رایج نیست، حتی اگر چندان هم پیچیده نباشد، اما جزو حوزه دانش بنیان محسوب می‌شود.

سعید جعفری راد در خصوص راهکارهای دانش بنیان شدن ادامه می‌دهد: در حال حاضر مرجع تشخیص دانش بنیان شدن در کشور ما معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است و شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری اعم از استارت آپ یا موسسه‌ها (دارای اظهارنامه مالیاتی یا دارای بیمه برای کارکنان هستند) می‌توانند برای دانش بنیان شدن اقدام کنند.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

صادرات پارک فناوری آذربایجان‌شرقی در سال جاری چقدر بوده؟


او می‌افزاید: دانش بنیان شدن دارای سه درجه یک، دو و سه است که درجه یک بهترین حالت دانش بنیان شدن است و درجه سه نیز یعنی ۸۰ درصد دانش بنیان بوده و مستعد دانش بنیان شدن است؛ بنابراین کارگزار مشاوره دانش بنیان در پارک مستقر است و علاقمندان می‌توانند مراجعه کنند و از شرایط و ویژگی‌ها مطلع شوند.

او با اشاره اقدامات انجام شده در آذربایجان شرقی خاطرنشان می‌کند: باتوجه به اطلاع رسانی‌های انجام شده از بین شهرک‌های صنعتی استان، در ۱۵ شهرک صنعتی بنر نصب و اطلاع رسانی انجام شده است و مزایا و تسهیلات دانش بنیان شدن به اطلاع آنها رسیده است.

جعفری راد یادآور می‌شود: در جلسات ماهانه‌ای که در پارک علم و فناوری استان برگزار می‌شود، هر ماه رویدادها یا نیازهای فناورانه را بررسی می‌کنیم و به مزایای دانش بنیان شدن اشاره شده و گپ فناورانه نیز برگزار می‌شود؛ تسهیلات گمرکی، مالیاتی و بیمه اطلاع رسانی شده است و قانون جهش دانش بنیان در مرداد ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و ۲۰ ماده دارد که قانون خوبی است و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

او با بیان اینکه ۲۷۳ شرکت دانش بنیان در آذربایجان شرقی ثبت شده است که از میان آنها ۸۰ مورد در پارک علم و فناوری استان مستقر هستند، می‌گوید: پارک علم و فناوری استان به‌عنوان نهاد اصلی در مورد شرکت‌های دانش بنیان مطرح است و تا حدود یک ماه پیش در شهرک‌های صنعتی نمی‌توانستیم بنری برای اطلاع رسانی نصب کنیم و شرکت‌ها و کارخانه‌ها از مزایای دانش بنیان شدن اطلاع نداشتند، اما اخیراً در ۱۵ شهرک مهم بنر نصب کرده‌ایم.

او متذکر می‌شود: پرونده حدود ۵۰ درصد از اقداماتی که از سوی شرکت‌ها انجام می‌شود، رد می‌شود چراکه امکان کپی برداری از تکنولوژی وجود دارد یا پیچیدگی کافی ندارند، اما باید امکان ورود شرکت‌ها را افزایش دهیم که بررسی و ارزیابی آن در تهران انجام می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی ادامه می‌دهد: کارگروه شرکت‌های ارزیابی کننده دانش بنیان را تشکیل داده‌ایم و هر هفته شرکت‌هایی را که پذیرش می‌شوند ارزیابی می‌کنیم، اما اخذ مجوز دانش بنیان زمان بر است و اکنون امکان افزایش پذیرش وجود ندارد ولی تمام سعی خود را می‌کنیم تا شرکت‌های توانمند را معرفی کنیم.

سیاست پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی دیپلماسی فناوری است

او همچنین در رابطه با تجاری سازی و صادرات شرکت‌های دانش بنیان یادآور می‌شود: سیاست ما دیپلماسی فناوری است اما امکان دارد بعد از گذشت چند سال به مقطعی برسیم که شرکت‌های دانش بنیان بیکار داشته باشیم چراکه محصولات آنها خاص است و امکان اشباع در بازار داخلی وجود دارد؛ بنابراین باید محصولات آنها را به کشورهای دیگر معرفی کنیم که در این راستا با شبکه سحر صدا و سیما مذاکره کرده‌ایم تا با چهار زبان مختلف، محصولات شرکت‌های مستقر در استان را معرفی کنند.

او ادامه می‌دهد: پارک استان به‌عنوان هاب فناوری در چین معرفی شده و تا آخر سال جاری، شرکت‌های استان در چینگ دائو از ایالت‌های شانگهای مستقر می‌شوند و برای این که انتقال تکنولوژی و زنجیره فروش مرتبط با چین تقویت شود، پرونده شرکت‌هایی که از کشور ما به آنجا می‌روند، به وسیله پارک استان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او می‌افزاید: با ترکیه هم مذاکره کرده‌ایم و برای اولین بار در کشور یکی از شرکت‌های آنها در پارک استان مستقر می‌شود همچنین شرکت‌های دیگر ترکیه از پارک استان بازدید می‌کنند و با تکنو پارک مسکو و با کشور ارمنستان برای برگزاری نمایشگاه فناورانه مذاکره کرده‌ایم.

پارک استان پارک تیپ یک است اما معادل پارک درجه سه بودجه کلی دریافت می‌کند

جعفری راد با اشاره به موانع و چالش‌های موجود خاطرنشان می‌کند: پارک استان پارک تیپ یک است اما معادل پارک درجه سه بودجه کلی دریافت می‌کند که از بسیاری جهات دست ما بسته است و محدودیت بودجه مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند ولی به غیر از آن مشکل خاصی نداریم.

او در ارتباط با کارخانه نوآوری تبریز یادآور می‌شود: کارخانه نوآوری تبریز بیشتر از مسیر ربع رشیدی که شرکت خصوصی بوده و استانداری آذربایجان شرقی، پیش می‌رود اما پارک استان هم پشتیبان آن است ولی از نظر رسمی ارتباطی نداریم.

او با اشاره به دور بودن مسیر مجتمع عصر انقلاب تبریز تاکید می‌کند: مجتمع عصر انقلاب در سال ۱۳۹۱ افتتاح شد و ۲۰ سال پیش امکان داشت از زمین‌های دیگر برای احداث آن استفاده کرد اما زمین آن و پارک علم و فناوری استان پیش از این متعلق به سازمان علمی پژوهشی ایران بود و مسئولین وقت تشخیص دادند تا عصر انقلاب در شهرک اندیشه تبریز احداث شود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن