انتشاراتمعرفی کتاب

کتاب فضای کوانتومی منتشر شد

فضای کوانتومی؛ گرانش کوانتومی حلقه‌ای و جستجوی ساختار فضا، زمان و گیتی نگاهی مشروح به یک نظریه کمتر شناخته‌شده در حوزه مکانیک کوانتومی دارد که سعی می‌کند معضل قدیمی ناسازگاری نسبیت عام با فیزیک کوانتومی را تحت عنوان «گرانش کوانتومی حلقه‌ای» حل نموده و این دو را با هم به سازش برساند.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ جیم باگوت، نویسنده کتاب در پی آن‌ست که روشن کند چگونه گرانش کوانتومی حلقه‌ای تلاش می‌کند تا فضا را به جای کمّی کردن، کوانتیزه کند. در این کتاب مطالب زیادی در مورد تاریخچه گرانش کوانتومی حلقه‌ای، و چالش‌هایی که با آن مواجه بود بیان شده است.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت کتاب مروری جامع بر نظریات ریز و درشت در حوزه فیزیک کوانتومی دارد و خواننده باحوصله و پیگیرخواهد توانست در پایان به دیدگاهی کلی و البته راضی‌کننده از جریاناتی که در زمینه مکانیک کوانتومی از دیرباز تاکنون گذشته و می‌گذرد دست یابد.

باگوت در پیشگفتار خود به صراحت می‌نویسد که: این کتاب درباره گرانش کوانتومی حلقه‌ای است و قصد دارد یکی از چندین رویکرد معاصر برای توسعه نظریه کوانتومی گرانش را که درست در آستانه درک فعلی ما از فضا، زمان و جهان فیزیکی قرار دارد تشریح کند.

وی می‌نویسد: وقتی نوبت به توانایی ما برای درک ماهیت فضا، زمان و درک ساختار واقعیت فیزیکی می‌رسد، نظریه کوانتومی گرانش، خیلی ساده، بدل به بزرگ‌ترین مشکل علمی عصر ما می‌شود. این نظریه به «پرسش بزرگ» و نهایی هستی می‌پردازد.

حل این مسئله، مستلزم تخصص علمی خیلی عمیق و در عین‌حال نیازمند لحظات نادری از کشف و شهود است؛ و همچنین نیاز به سطحی از خلاقیت فکری دارد که احتمالاً در کل تاریخ فیزیک بی‌نظیر باشد. کتاب فضای کوانتومی توسط فرهاد دیرنگ ترجمه و اخیراً توسط نشر بارلی وارد بازار کتاب شده است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن