دانش بنیان

کدام نیاز فناورانه صنعت برطرف شده است؟

معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: از سال گذشته تاکنون از هزار و ۶۰۰ نیاز فناورانه ای که در صنایع کشور شناسایی شده، ۵۳۰ نیاز در جهت تولید کالاهای با فناوری پیشرفته و خاص برای قطع واردات برطرف شده است.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در جهت توسعه تولید دانش بنیان و حمایت از آنها رویکردهای مختلفی اتخاذ کرده که یکی از آنها رفع نیازهای فناورانه صنایع در جهت کاهش واردات محصولات با فناوری پیشرفته و خاص بوده که تولید داخلی نداشته است.

وی اضافه کرد: رویکرد دیگر این سازمان، دانش بنیان کردن واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی ایران بوده که در این راستا از ابتدای امسال تاکنون ۷۵ واحد تولیدی فعال در شهرکها، دانش بنیان شده اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تامین زمین برای شرکتهای دانش بنیان را از دیگر رویکردها در حمایت از این شرکتها دانست و گفت: در این راستا تاکنون ۱۰۰ شرکت دانش بنیان زمین مورد نیاز برای استقرار در شهرکهای صنعتی را دریافت کرده اند تا فعالیت تولیدی خود را آغاز کنند.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

طراحی سامانه تصفیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی


رسولیان در پاسخ به سوالی در خصوص توسعه ۱۰۰ هکتاری شهرک صنعتی توس و توسعه ۱۰۰ هکتاری شهرک صنعتی “ماشین سازی و فناوریهای برتر” در اطراف مشهد برای استقرار شرکتهای دانش بنیان گفت: از آنجا که استاندار خراسان رضوی در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نسبت به این موضوع نظر مثبت داشته پس توسعه این شهرکها از نظر ما نیز الزامی است و برای تحقق آن اقدام خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان در خراسان رضوی به ویژه مشهد رشد زیادی داشته اند و تقاضا برای دریافت و استقرار در زمین های اطراف مشهد از سوی آنها زیاد است، اما از یک سو زمین قابل واگذاری در شهرکهای صنعتی اطراف مشهد برای استقرار شرکتهای دانش بنیان وجود ندارد و از سوی دیگر با وجود این که ایجاد بزرگترین شهرک صنعتی منطقه شرق کشور در اطراف مشهد (شهرک صنعتی شماره ۵) در حال تکمیل است، افراد فعال در شرکتهای دانش بنیان که عموما افراد دانشگاهی و نخبه هستند از استقرار در شهرکهایی که فاصله بیشتری با مشهد داشته باشند استقبال نمی کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دلایل یاد شده چاره ای برای سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران جز توسعه شهرکهای صنعتی توس و ماشین سازی نمی گذارد اما مسیر قانونی تحقق این توسعه، تصویب آن در شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی است که امید است با نگاه مثبت استاندار این مهم به تصویب برسد.

رسولیان برای پیگیری اخذ مجوز توسعه شهرک صنعتی ماشین سازی و شهرک صنعتی توس در سطح ملی قول مساعدت داد و افزود: در صورت موافقت استان خراسان رضوی، این مهم به جد در سطح ملی پیگیری و محقق می شود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن