دانش بنیان

پارازیت در کشاورزی (کنترل بیولوژیکی)

نخبه قزوینی با پرورش حشرات شکارگر (پارازیت) به مقابله با آفت‌های بخش کشاورزی اقدام کرده و درحال توسعه کنترل بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم شیمیایی در صنعت مواد غذایی است.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ کنترل بیولوژیکی به استفاده از موجودات زنده برای سرکوب آفات گفته می‌شود، به طور کلی دشمنان طبیعی حشرات نقش مهمی در محدود کردن تراکم آفات بالقوه دارند که شامل شکارچیان، پارازوئیدها، و عوامل بیماری زا هستند.

تاریخ کنترل بیولوژیکی به قبل از میلاد مسیح باز می گردد که سومریان از ترکیبات طبیعی برای دفع حشرات استفاده می‌کردند، بعدها درسال ۱۷۶۲ اولین واردات پرنده مینا از هند به جزیره موریس، برای کنترل ملخ صورت گرفت و اصطلاح امروزی آن تحت عنوان «کنترل بیولوژیکی» نخستین بار توسط هری اسکات اسمیت در نشست سال ۱۹۱۹ واقع در انجمن آناتومیست های اقتصادی آمریکا در ریورساید کالیفرنیا به کار برده شد.

کنترل بیولوژیکی آفات در کشورمان امروز به یکی از روش‌های مهم در کشاورزی بدل گشته است و استان‌های قطب کشاورزی از این روش بیشتر بهره می‌برند.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

حشره‌ها حشره‌کش می‌شوند!


در استان قزوین یک واحد فناور تحت عنوان شرکت الماس فناوران گیتی اقدام به پرورش حشرات کرده و از ان در راستای کنترل بیولوژیکی بهره می‌برد؛ مدیر این واحد فناور محمد مهدی عبدالهی ۳۲ساله است که در شهر قزوین به دنیا آمده و دارای مدرک کارشناسی منابع طبیعی و کارشناسی ارشد تکثیرو پروش آبزیان است.

شرکت ما فعالیت خود را از سال ۹۵ با پرورش و اصلاح نژاد زنبور تریکوگراما به منظور مقابله با تخم آفات مزارع کشاورزی اغاز کرد، کمی بعد زنبور هابروبراکن نیز برای اولین بار در استان تولید و به منظور مقابله با کرم میوه گوجه فرنگی طی برنامه کنترل بیولوژیک در سطح ۵۰۰ هکتار از مزارع استان رهاسازی شد.

عبدالهی می‌گوید: دلیل ورود به حوزه پرورش حشرات در ابتدا برای تامین نیاز فارم پرورش ماهیان زینتی خودم بود که با توجه به افزایش قیمت غذای ماهی اقدام به پرورش حشرات خوراکی کردم و بعد از آن توسط یکی از دوستان حشره شناسم با فرآیند مبارزه بیولوژیک و حشرات شکارگر آشنا شدم و این روش و تاثیری که با کم تر مصرف کردن سموم کشاورزی در سلامت خانواده خودم وجامعه ام می‌گذارد من را شیفته کرد؛ سپس با کمک یکی از دوستانم این شرکت را تاسیس کردیم و شروع کردیم به جمع آوری اطلاعات برای تولیدات بهتر و کارایی بیشتر.

حشرات مفید به گونه‌هایی اطلاق می‌شود که برای انسان سود آور و کاربردی باشد، حال ممکن است به طور مستقیم پروتین موجود در لاشه حشره در جیره حیوانات پرورشی استفاده شود و یا از فعالیت حشره در باغ یا مزرعه منفعتی به شخص برسد؛ مثلا زنبورهای پارازیتوئید در حقیقت دشمنان طبیعی آفات کشاورزی هستند که برای ادامه حیات نیاز به تغذیه از گوشت یا تخم آفت‌های کشاورزی دارند و بدین طریق با کنترل و کاهش جمعیت آفات خسارت را در مزرعه به حداقل می‌رسانند.

در روش مبارزه بیولوژیک از موجود زنده استفاده می‌شود و آن‌ها نیز همانند آفات تولید مثل دارند و تا زمانی که جمعیت آفات در مزرعه زیاد باشد نسل آن‌ها نیز در مزرعه افزایش می‌بابد؛ با کم‌ شدن آفت (شکار) جمعیت زنبورها (شکارگر) نیز کاهش پیدا می‌کند؛ دلیل اطلاق واژه بیولوژیک به این نوع مبارزه آن است که این روش برخلاف روش شیمیایی نیاز به ادوات خاصی برای مبارزه ندارد (سم پاش، تراکتور و غیره) و به محض رهاسازی زنبورها شروع به جستجو و از بین بردن آفات میکنند.

او ادامه می‌دهد: در استان قزوین پرورش حشرات بیشتر در غالب فارم‌های کوچک و پراکنده کرم‌هایی نظیر میلورم برای تغذیه ماهی و ماکیان است و ما تنها تولید کننده زنبورهای پارازیتویید و دارای پروانه انسکتاریم هستیم.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن