اخباراختصاصی پیشران

عبدالرضا فلاح در پاسخ به سوالات پیشران اقتصاد تشریح کرد:

کارخانه نوآوری تخصصی دارو در تبریز افتتاح می شود / ایجاد صندوق های تخصصی پژوهش و فناوری در حوزه های کشاورزی و خودرو

اختصاصی پیشران اقتصاد؛ مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش ‌بنیان؛ در نشست رسانه ای حاضر شد و به سوالات نمایندگان رسانه های استان پاسخ داد.


اختصاصی پیشران اقتصاد؛ مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش ‌بنیان؛ در نشست رسانه ای حاضر شد و به سوالات نمایندگان رسانه های استان پاسخ داد.

نبود فرهنگ تامین مالی در شرکت های دانش بنیان

عبدالرضا فلاح، مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه اقتصاد دانش ‌بنیان، نبود فرهنگ تامین مالی در شرکت های دانش بنیان را یکی از مشکلات این حوزه معرفی کرد. وی در آغاز سخنان خود گفت: تامین مالی برای شرکت های نوآور و دانش بنیان مساله ای اساسی است. این شرکت ها در شش مرحله به تامین مالی نیاز دارند. در مراحل پایانی از این شش مرحله است که یک شرکت می تواند بازده داشته باشد.

فلاح در ادامه افزود: تامین مالی از چالش های مراحل رشد شرکت ها است. از کم کاری ما است که شرکت ها نمی دانند چطور در مسیر رشد خود تامین منابع داشته باشند و از روز اول به سراغ بانک ها می روند. خوشبختانه عملکرد صندوق مثل بانک نیست و مدل ارزیابی متفاوت و سهل تری دارند.
اگر صندوق های تخصصی را در مسیر پرتفوی سرمایه گذاری شکل دهیم شرکت ها می توانند رشد کنند. این مشکل شرکت ها اشکالی فرهنگی و مساله ای در حوزه مدیریت فنی کسب و کار است.
وی گفت: اشکال دیگر این است که ما هم نتوانسته ایم پورتفوی سبد مالی مان را کامل کنیم و هم اینکه دولت نمی خواهد در این بخش تصدی گری کند تا شرکت های خصوصی خود کار کنند.

مشاور استاندار گفت: وضعیت امروز این است که هم به فرهنگ سرمایه پذیری شرکت ها نیاز داریم زیرا امروز شرکت ها در واگذاری سهام مقاومت نشان می دهند و با حساسیت به این موضوع نگاه می کنند و حاضر به پذیرش سرمایه گذار به عنوان سهامدار نیستند، درحالیکه مسیر رشد این شرکت ها از این طریق است. بازیگرانی شکل گرفته اند تا به شرکت ها خدمات بدهند.
عبدالرضا فلاح افزود: شرکت های ما باید بیاموزند که اگر طالب رشد هستند، باید شفاف سازی کنند، سود نشان بدهند، سرمایه گذار برای مشارکت به سود دهی شرکت نگاه می کند. وقتی شرکت زیان ده نشان می دهد چطور می تواند سرمایه گذار را جذب کند.
وی در پاسخ به سوال پیشران اقتصاد در خصوص عدم شکل گیری صندوق های تخصصی پژوهش و فناوری افزود: دو صندوق پژوهش و فنآوری موجود در استان عمومی است درحالیکه می توانیم در حوزه کشاورزی و در حوزه خودرو صندوق هایی ایجاد کنیم. امروز مجموعه های توانمندی داریم که مایل به احداث سی وی سی اختصاصی هستند.

عبدالرضا فلاح، در پایان این بخش از سخنان خود گفت: متاسفانه فعلا بخش خصوصی آنطور به این حوزه ورود نکرده است. انتظار ما از اتاق این است که بیشتر در این بخش ورود کند. در قانون جهش تولید دانش بنیان هر پولی که در صندوق گذاشته می شود جزو اعتبار مالیاتی بخش خصوصی است و فرصت عالی و بزرگی در قالب قانونی مترقی فراهم شده است. می توانیم از این طریق بسیاری از مشکلاتمان را حل کنیم و درگیر بودجه دولت نباشیم. اعداد و ارقام مالیاتی در استان بسیار بالا است اگر موفق شویم حداقل ده درصد این رقم را به پارک بیاوریم بخش بزرگی از مشکلات پارک حل می شود.

سرنوشت سه مگا پروژه وعده داده شده چه شد؟

عبدالرضا فلاح در پاسخ به سوال پیشران اقتصاد در خصوص تعیین تکلیف پروژه های وعده داده شده گفت: ما پیگیر سه مگا پروژه بودیم که یکی از آنها محقق شده و دیگری در مرحله نهایی سازی است و سومین پروژه در دست بررسی است. یکی از پروژه ها تولید تبلت با طراحی ایرانی است که مجموعه آقای دکتر صبحی برنده شده و ما نیز به این پروژه کمک می کنیم. اعتبارات این کار اختصاص پیدا کرده است و امیدواریم به زودی محقق شود.
وی در ادامه افزود: طرح بعدی تعریف تولید پیشران تراکتور بود. این پکیج هوشمند می تواند ورودیه فناورانه بسیاری از شرکت های ما باشد. زیرا پروژه های خرد در این تولید به شرکت های دانش بنیان واگذار شده است. که هماهنگی های اداری این کارزمان بر بود اما امروز موافقتنامه تقریبا آماده است.

سه کار شاخص حوزه سلامت

عبدالرضا فلاح، مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری گفت: در حوزه سلامت سه کار شاخص با زحمت شبانه روزی جوان ها انجام گرفته است و در حال تکمیل پروتکل ها است که بزودی افتتاح خواهد شد.
یکی از این کار ها سلول درمانی است. سلول درمانی به تست های انسانی جواب داده است. کسی که پیوند استخوان داشت و کبد او از کار افتاده بود امروز به زندگی عادی خود بازگشته است. در این حوزه ۱۱ مورد درمان مشخص شده است. پیوند استخوان، پیوند ریه و… از این جمله است.
وی افزود: پروژه بعدی کارخانه نوآوری تخصصی دارو است. خط تولید مواد دارویی و خط پر کنی دارو و بسته بندی دایر است. تمام شرکت های دارویی استان در این مجموعه دفاتری دارند.
فلاح در ادامه گفت: بحث ایجاد هاب صادراتی و تبادل فناوری نیز از جمله مواردی است که اقدامات آن در حال تکمیل است. لزوما هر فناوری نیاز به تولید ندارد و برخی از این پروژه ها در قالب فناوری قابل فروش است. این تصور درستی نیست که بگوییم هر فناوری باید پروژه خود را تولید کند. این طرح ها را می توان به شرکت هایی که قدرت تولید دارند فروخت. این کار نیز اتفاقی در مسیر رشد است و تاکنون سابقه نداشته است.

عبدالرضا فلاح در ادامه سخنان خود به طرح خانه های خلاق اشاره کرد اوگفت: ساختمان کلکته چی به خانه خلاق فرش اختصاص داده شده است. کارهای مربوط به آماده سازی در حال انجام است و بودجه کار اختصاص داده شده است.
وی در خصوص تفاهم نامه واگذاری زمین های خلعت پوشان در اختیار دانشگاه تبریز به پارک علم و فناوری استان گفت تفاهم نامه امضا شده، مصوبه هیات امنای دانشگاه تبریز نبود و مشکل حقوقی داشت و به همین خاطر نتوانستیم کار را جلو ببریم!
وی افزود: در حوزه هوشمند سازی انرژی وزارت نیرو، توافق نامه ای بین پژوهشگاه شرکت رایتل و پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در حال رد و بدل شدن است تا پایلوت و هوشمند سازی کنتورهای آب و برق و بهره وری انرژی برای اولین بار در کشور در استان ما انجام شود.

سرنوشت بودجه مصوب سفر استانی برای دانش بنیان ها

سرنوشت بودجه مصوب سفر استانی رییس جمهور برای اکوسیستم فناوری و نوآوری سوال پیشران اقتصاد از مشاور استاندار بود. عبدالرضا فلاح در پاسخ گفت: در بحث تبصره ۱۸ که در جریان سفر استانی رییس جمهور مطرح است. ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم که باید طی سه سال به استان تخصیص یابد. بعلاوه دو همت اعتبار از تبصره ۱۸ سفر برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شد. این اتفاق در استان های دیگر رخ نداده است.
وی تشریح کرد: اعتبار تبصره ۱۸ به تازگی واریز شد و ما با هماهنگی استانداری ده درصد از جزو ۲ تبصره ۱۶ هم برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته ایم که رقمی نزدیک به ۲۶۳ میلیارد تومان برای اشتغال زایی است و به شرکت های دانش بنیان اشتغالزا اختصاص داده شده است.

در ادامه نشست خبری مهرداد امامی رییس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی گفت: هسته های احمدی روشن در استان نیز به طور مساله محور کار می کنند و مسائل و مشکلات استان را به صورت صنعتی و فنی حل می کنند. سقف طرح در این مجموعه ها از ده طرح برای هر استان، در آذربایجان شرقی ارتقا پیدا کرد و امسال ۳۵ طرح با ۵۰% حمایت و ۵ طرح ملی با ۱۰۰% حمایت در این بخش ثبت شدند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن