منهای دانش بنیان

رفع محدودیت اینترنت بالاخره برعهده کدام وزارتخانه است؟

زارع‌پور در پاسخ به این سوال که محدودیت‎های اینترنت چه زمانی رفع خواهند شد، گفته است که «اطلاعی ندارم، تصمیم‌گیری درباره رفع محدودیت‌های اینترنت برعهده وزارت ارتباطات نیست.»


به گزارش پیشران اقتصاد؛ وضعیت اینترنت چند ماهی می‌شود که در حالت مبهمی در دولت به سر می‌برد. حالا دفتر ریاست جمهوری این وظیفه را برعهده کارگروه اقتصاد دیجیتال گذاشته است و مشخص نیست این کارگروه چه تصمیمی برای آن‌ می‌گیرد.

وضعیت اینترنت این روزها موضوع داغ کشور است. اما هیچکدام از سازمان‌ها و مسئولان رسیدگی به شرایط اینترنت را برعهده نمی‌گیرند. تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار بازگشت اینترنت به شرایط عادی هستند، اما وزارت متولی این حوزه یعنی وزارت ارتباطات خود را مسئول رسیدگی به وضعیت اینترنت نمی‌داند.

حدود پنج ماه است که گلایه‌های کاربران به کیفیت و ادامه محدودیت‌ها ادامه دارد، ولی با توجه به نامه‌نگاری‌ها و صحبت‌های مسئولان به نظر می‌رسد که قرار نیست اینترنت کشور به حالت پیش از این فیلترینگ گسترده بازگردد. چراکه ظاهرا در دولت و مجلس هم رسیدگی به وضعیت اینترنت مبهم است.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

فرصت ۳ماهه مجلس به زارع‌پور


ماجرای نامه‌ نماینده مجلس به وزیر ارتباطات

مجتبی توانگر، رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس در بهمن ماه در نامه‌ای به رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی و فراهم کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد خواستار رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی و همچنین راه‌اندازی صندوق جبران خسارت فیلترینگ در کشور شد.

حالا با گذشت حدود سه هفته عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات درباره این نامه رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس به رئیس جمهوری اظهار بی‌اطلاعی کرده و در درباره آن در جلسه هیات دولت گفت: «این از اخلاق آقای توانگر است که نامه قبل ازاینکه به ما برسد، در رسانه‌ها منتشر شده است؛ اما این موضوع در حال بررسی است و انشالله اعلام نتیجه آن هم ارسال می‌شود.»

این پاسخ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به نامه «لزوم بازگردادن اینترنت به شرایط عادی و فراهم کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد» توانگر بی‌شباهت به پاسخ‌های دیگر زارع‌‌پور در رابطه با وضعیت کنونی نیست. این وزارتخانه از ابتدای شروع محدودیت‌های گسترده اینترنت، مسئولیت رسیدگی به آن را از خود سلب می‌کند.

زارع‌پور در این مدت در پاسخ به این سوال که محدودیت‎های اینترنت چه زمانی رفع خواهند شد، گفته است که «اطلاعی ندارم، تصمیم‌گیری درباره رفع محدودیت‌های اینترنت برعهده وزارت ارتباطات نیست.»

این درحالیست که دفتر ریاست جمهوری روز ۲۷ بهمن‌ماه نامه‌ای خطاب به وزیر ارتباطات نوشته شده که در آن به‌دنبال گزارش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص «لزوم بازگردادن اینترنت به شرایط عادی و فراهم کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد»، اعلام شده این موضوع در کارگروه اقتصاد دیجیتال بررسی و نتیجه آن اعلام شود.

حال باید دید که کارگروه اقتصاد دیجیتال که وظیفه رسیدگی به وضعیت اینترنت به آن سپرده شده، چه تصمیمی خواهد گرفت و نامه‌هایی که نماینده مجلس به وزیر ارتباطات داده است، آیا به نتیجه مثبتی خواهد رسید یا خیر.

 

توسعه شبکه ملی اطلاعات مهم‌تر از وضعیت حال اینترنت

از طرفی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار اولویت خود را تکمیل پروژه شبکه ملی اطلاعات (اینترنت داخل مرزها) و فیبر نوری قرار داده است. شبکه ملی اطلاعات حالا به پیشرفت ۶۰ درصدی رسیده و فیبر نوری نیز در حال گسترش است.

زارع‌پور در تازه‌ترین صحبت‌های خود مدعی شده که مردم به‌زودی با فیبر نوری طعم سرعت بالای اینتر‌نت را خواهند چشید. البته این اولین بار نیست که وزیر ارتباطات وعده اینتر‌نت پرسرعت را می‌دهد، اما با گذشت حدود دو سال وضعیت اینتر‌نت کشور هر روز با چالش‌های متفاوتی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

همچنین، توسعه پروژه فیبر نوری در کشور از ابتدای آغاز به کار وزارت ارتباطات دولت سیزدهم در اولویت این وزارتخانه بوده و در حال تکمیل است. اما وزیر ارتباطات در حال حاضر در این باره گفته است که «هنوز مردم این اینتر‌نت پر سرعت را حس نمی‌کنند.»

ا‌ینتر‌نت در روزهای گذشته چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته است، به عنوان مثال سرویس ابری کلودفر با افت ۵۰ درصدی ترافیک در کشور روبه رو شد یا در هفته‌های گذشته اینترنت کل کشور برای ۱۰ دقیقه به طور کامل قطع شد. روز گذشته نیز وب سایت اسپید تست از کاهش دوباره رتبه اینترنت ایران در بخش همراه و ثابت خبر داد. حالا معلوم نیست که با وجود این مشکلات در سیستم اینترنتی کشور آیا مردم در نهایت موفق به تجربه سرعت بالای اینتر‌نت خواهند شد؟

در این میان ادامه محدودیت‌ها و فیلترینگ گسترده اینترنت در کشور تنها موجب خسارت‌های هنگفت به کسب‌وکارهای اینترنتی و زندگی روزمره کاربران شده است. چرا که علاوه بر فیلترینگ مشکلات دیگری مانند قطعی‌های مکرر و کاهش سرعت شبکه ارتباطی کشور هم، آن‌ها را تحت فشار قرار داده است.

این درحالی است که کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند که مبهم بودن آینده اینترنت در ایران می‌تواند به مشکلات دیگری مانند افزایش مهاجرت نخبگان و ناامیدی کسب‌وکارها می‌انجامد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن