دانش بنیان

جایگزین سموم کشاورزی تولید شد

شرکت دانش ‌بنیان «دانش‌محور زیست راندمان» توانسته است با طراحی و تولید برخی ترکیبات بیولوژیک، جایگزین موثری برای سموم کشاورزی پیدا کند.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ شرکت «دانش‌محور زیست راندمان» در زمینه گیاه‌پزشکی و تولید ترکیبات بیولوژیک خاک فعالیت می‌کند. این شرکت دانش ‌بنیان توانسته است در سال‌های گذشته محصولات موثری طراحی و تولید کند که جایگزین سموم کشاورزی شده‌اند.

مجتبی‌ مرادزاده اسکندری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: شرکت «دانش‌محور زیست‌راندمان» از دی ماه ۹۴ شروع به کار کرده است. حوزه فعالیت ما نیز در دو قسمت با هم مرتبط سازمان یافته است. در حوزه اول ما مشغول تولید ترکیبات بیولوژیکی هستیم که جایگزین سموم هستند. در واقع این ترکیبات بیولوژیک در حوزه‌هایی قابل استفاده هستند که استفاده سم برای رفع مشکل بیماری‌های گیاهی هیچ تاثیری ندارد مانند بیماری‌های ریشه و طوقه. در بخش دوم نیز شرکت در جایی که سموم کارایی ندارند در زمینه  مشاوره گیاه‌پزشکی و تغذیه گیاهی، فعالیت دارد.

اسکندری بیان کرد: فرایند کاری ما بدین شکل است که وقتی وارد یک مزرعه می‌شویم ابتدا بررسی می‌کنیم که مزرعه دچار چه بیماری‌هایی است؟ سپس بر اساس بیماری‌ها ترکیبات بیولوژیکی را معرفی و توصیه می‌کنیم.
وی ادامه داد: در واقع ترکیبات بیولوژیک ارگانیزم‌های زنده‌ای هستند که در خود خاک وجود دارند اما برخی خاک‌ها از نظر داشتن این ترکیبات فقیر هستند و ما تلاش می‌کنیم این ترکیبات را تقویت کرده و به خاک اضافه کنیم.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

کودی که محصول سالم و ارگانیک می‌دهد


مدیرعامل شرکت دانش ‌بنیان دانش‌محور زیست راندمان اظهار کرد: ما معتقدیم که مصرف سم باید منطقی باشد؛ یعنی از سم صحیح در زمان صحیح و به میزان درست استفاده شود. در حوزه کشاورزی در بعضی مناطق بیماری‌هایی وجود دارد که سم کارایی لازم را ندارد و باید از ترکیبات دیگری استفاده کنیم. این ترکیبات اولین کاری که می‌کنند این است که روی ریشه را می‌پوشانند و بر سر پوشش ریشه با پاتوژن‌ها رقابت می‌کنند و به همین پشت میزان مقاومت گیاه را بالا می‌برند، در حالی که اگر سم را وارد خاک کنیم تمامی موجودات مفید و مضر خاک را از بین می‌برد و اکوسیستم خاک را دچار مشکل می‌کند. امروزه در دنیا به جای استفاده از سم، سعی بر غنی ‌کردن خاک‌ها دارند.

اسکندری ادامه داد: این کاری است که کنترل بیولوژیک خوانده می‌شود یعنی بیماری‌های خاک و بذر را رصد کردن و با کمترین آسیب به درمان آن‌‍‌ها بپردازیم. ما اگر بتوانیم در کشور خود از تمام جایگزین‌ها به درستی استفاده کنیم سالانه ۳۵ تن مصرف نابه‌جای سم را کاهش خواهیم داد.

وی افزود: از سوی دیگر ماده موثره تولید سم از خارج کشور وارد می‌شود و ارائه راهکارهای جایگزین به جلوگیری از خروج ارز در کشور نیز یاری خواهد رساند.به گفته مدیرعامل شرکت‌ دانش‌محور زیست راندمان، ترکیبات بیولوژیکی که این شرکت تولید کرده است در استان‌های اصفهان، کرمان، هرمزگان، همدان، اردبیل خراسان‌ شمالی، جنوبی و رضوی و سیستان‌و‌بلوچستان استفاده شده و اکنون جای خود را در میان کشاورزان و باغداران پیدا کرده است.

اسکندری خبر داد: با توجه به اینکه یکی از کارهای شرکت ما ارائه مشاوره‌ گیاه‎پزشکی به کشاورزان است، سعی کردیم در هر منطقه رفت و آمد کارشناسان شرکت را بیشتر کنیم و این کارشناسان با کشاورزان وارد گفت‌وگو شدند، کلاس ترویجی گذاشتند،  نمونه‌های آزمایشی بررسی شد و امروز خود کشاورزان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از ترکیبات بیولوژیک در کشت و کار آن‌ها موثرتر است. برای مثال ما برخی بیماری‌های توتون را تشخیص دادیم و بر اساس آن‌ها ترکیبات بیولوژیکی را به خاک افزودیم. این ترکیبات را به کشاورزان استان گلستان ارائه دادیم و آن‌ها امسال خود به دنبال این محصول آمده‌اند.

وی خاطرنشان ساخت: پیش از این نمونه‌هایی از محصولات خود را به برخی کشورهای همسایه ارائه دادیم و آن‌ها اظهار رضایت کردند و به دنبال این هستیم تا پیش‌زمینه‌های صادرات خود را به کشورهای منطقه فراهم کنیم و طبیعتا در این زمینه صندوق نوآوری می‌تواند کمک‌های شایانی به صادرات ما داشته باشد.

مدیر عامل شرکت دانش‌محور زیست راندمان درباره تسهیلاتی این شرکت از صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: من به نوبه خود از حمایت‌ها و اقداماتی که صندوق نوآوری در زمان برپایی نمایشگاه جامع کشاورزی به ثمر رساند تقدیر می‌کنم. پاویون اختصاصی شرکت‌های دانش‌بنیان که با حمایت صندوق برپا شده بود جایی در خور و برازنده بود و سبب بهتر دیده شدن محصولات و فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان شد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن