منهای دانش بنیان

دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی با فیلترینگ چه می‌کند؟

مراسم تودیع و معارفه محمدامین آقامیری، جانشین ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی در وزارت ارتباطات برگزار شد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ او در سخنرانی خود ضمن اشاره به اینکه از یک جایی به بعد، فضای مجازی در امتداد فضای حقیقی قرار گرفت، گفت: امروز فضای مجازی فقط امتداد نیست و چیزهایی در این فضا وجود دارد که در فضای حقیقی وجود ندارد مثل هوش مصنوعی. الان فضای مجازی محیط زیست مردم است و این امر باید به عنوان باور قلبی نهادینه شود.

حکمرانی فضای دیجیتال با قطعی اینترنت

آقامیری همچنین پیرامون مسئله حکمرانی دیجیتال افزود: مسئله مهمی که می‌شود به آن اشاره کرد تفاوت عصر حکمرانی فضای مجازی است و مزیتی که عصر حکمرانی فضای مجازی ایجاد کرده این است که می‌توان با مشارکت آحاد مردم این کار را انجام دهیم و در این شرایط اقتضاهای لازم را باید در نظر بگیریم.

او ضمن تاکید بر اینکه حکمرانی در این فضا از مسائلی مانند آموزش می‌گذرد و حتی اگر در لایه کلان نگاه کنیم، مفهوم اینترنت تغییر پیدا کرده است، بیان کرد: معنا و مفهوم اینترنت با مفهوم سنتی آن تفاوت دارد و باید حتما در مواجهه با فضای مجازی تغییرات لازم را انجام دهیم.

دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی درحالی از مفهوم حکمرانی دیجیتال سخن می‌گوید که بیش از ۵ ماه از اعمال محدودیت‌های شدید اینترنت و فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی می‌گذرد.

چندی پیش نیما نامداری، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای پیرامون مسئله حکمرانی دیجیتال به تجارت‌نیوز گفت: در کشورهای توسعه‌یافته مردم به پلتفرم‌ها اعتماد می‌کنند تا داده‌های آن‌ها را نگهداری کنند و از طرفی دیگر، به دولت اعتماد می‌کنند که از داده‌های آن‌ها استفاده غیرمتعارف نکند.
به‌علاوه، دولت پلتفرم‌ها را نیز کنترل می‌کند که آن‌ها نیز از داده‌های مردم استفاده غیرمتعارف نکنند. اما متاسفانه در جامعه ما اعتماد بین مردم و دولت به میزانی نیست که جامعه به ایفای این نقش توسط نهادهای رسمی اعتماد داشته باشد. همین موارد باعث می‌شود مردم حکمرانی دیجیتال را به رسمیت نشناسند.

او با اشاره به اینکه دنیای دیجیتال، مرز جغرافیایی ندارد و قواعد حکمرانی که در فضای فیزیکی وجود دارد در جهان دیجیتال قابل اعمال نیست، گفت: در جهان دیجیتال، نیاز به تعامل دوسویه است یعنی دولت‌ها می‌پذیرند که به ضوابط و قواعد پلتفرم‌ها احترام بگذارند و بالعکس. اما وقتی پلتفرمی فیلتر می‌شود، دیگر تعامل معنایی ندارد.

نامداری با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از محدودیت‌ها و تحریم باعث شده حکمرانی دیجیتال در ایران، توانایی رقابت با پلتفرم‌های اصلی دنیا را نداشته باشد، گفت: دولت فضای رقابت را محدود کرده و تنها مردم را مجبور به استفاده از پلتفرم‌های داخلی می‌کند. مردم هم اعتمادی به ابزارهای داخلی ندارند و ترجیح می‌دهند از پلتفرم‌های خارجی استفاده کنند. این رفتارها باعث می‌شود نوعی حکمرانی ناقص و ناکارآمد در فضای دیجیتال شکل بگیرد.

از تکذیب گمانه‌زنی‌ها تا استعفای فیروزآبادی

محمدامین آقامیری دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی جایگزین ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر سابق این شورا است. کسی که پیش از اعلام استعفایش خبرهای گوناگونی پیرامون تغییر دبیر شورای عالی فضای مجازی منتشر شده بود.

اواخر تیرماه سال جاری پس از اعلام موضع شورای عالی فضای مجازی درباره طرح صیانت گمانه‌هایی نیز مبنی بر برکناری فیروزآبادی به دلیل مخالفت با طرح صیانت منتشر شد اما او در گفتگو با شرق این موضوع را تکذیب کرده و گفت که همچنان به‌عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی به کار خود ادامه می‌دهد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن