دانش بنیانصندوق نوآوری و شکوفایی

اقتصاد دانش‌بنیان بدون پول؛ هرگز!

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: اگر هدف‌گذاری ما دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان است، رشد این اقتصاد بدون تامین مالی رویای دست نیافتنی است.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ روح‌الله ذوالفقاری، در همایش تخصصی عملکرد بانک پارسیان در حمایت از اکوسیستم دانش‌بنیان گفت: امروزه شاهد این هستیم که در نظام بانکی کشور حمایت ویژه‌ای از همه بازیگران زیست‌بوم نوآوری به جریان افتاده است.

او افزود: زیست‌بوم نوآوری ماحصل بیش از یک دهه برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و هدفگذاری ارکان مهم کشور است که از اواخر دهه هشتاد آغاز شد تا حوزه علم و فناوری در کشور رشد پیدا کند. قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۸۹ تصویب و اجرایی‌سازی آن از سال ۹۲ آغاز شد. در آغاز کار تنها  ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کردند و اقتصاد آن‌ها بیشتر در قالب کسب‌وکارهای کوچک بود. با این همه در این سنوات شاهد رشد گسترده زیست‌بوم نو آوری در کشور بودیم به شکلی که امروز بیش از هشت هزار و ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف در کشور فعالیت می‌کنند. علاوه بر آن‌ها شرکت‌های فناور نیز در پارک‌های علم و فناوری مستقرند و در مسیر توسعه تکنولوژی گام برمی‌دارند.


 پیشنهاد می‌شود بخوانید:

تلخکامی دانش‌بنیان‌ها در پایان سال!


ذوالفقاری بیان کرد: اتفاقاتی که در حوزه فناوری در کشور افتاده پسندیده است. طبیعتا در این فرایند وقتی دانشمندان کشور توسعه علم و تکنولوژی را پیش بردند، نیاز داریم که به تجاری ‌شدن فناوری نیز فکر کنیم. اگر هدف‌گذاری ما دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان است؛ رشد این اقتصاد بدون تامین مالی رویای دست نیافتنی است. در این سال‌ها اتفاقات گسترده‌ای برای تامین مالی فناوری در کشور رخ داده و طبیعتا سیستم بانکی و بازار پول یکی از ارکان اصلی این تامین مالی است.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: ما در صندوق به ویژه در چهار سال اخیر سعی کردیم سیستم بانکی نقشی تعریف شده در تامین مالی فناوری داشته باشد و با توجه به ظرفیت این سیستم نگرش ما این بود که شبکه بانکی کشور می‌تواند نقش موثری در حوزه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد.

ذوالفقاری ادامه داد: بانک پارسیان یکی از بانک‌های پیشرو در این حوزه بوده است و شکل‌گیری این نشست هم به نوعی نشان دهنده اهمیتی است که مدیران بانک در مسئله حمایت از زیست‌بوم نوآوری دارند.

او در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: آینده اقتصاد ما آینده شرکت‌های دانش‌بنیان است. امروزه ما در شرکت‌های دانش بنیان شاهد رشد چند برابری در طول یک دوره یک ساله هستیم و شرکت‌های کوچک و متوسط امروز شرکت‌های بزرگ فردا هستند که علاوه بر منافع اقتصادی که برای کشور دارند برای بانک‌ها نیز مشتریان قابل اتکایی هستند.

ذوالفقاری تصریح کرد: بانک  پارسیان اولین بانکی است که واحدی به نام بانکداری دانش‌بنیان در ساختار خودش تعریف کرده است و تنظیم ساختار بانک برای حمایت از کسب و کارهای فناوری که عمده دارایی‌شان دانش است مسئله بسیار مهمی است. امروزه نمی‌توان به سبکی که یک بنگاه بازرگانی یا تولیدی سنتی را تامین مالی می‌کنیم از حوزه فناوری نیز حمایت به عمل آوریم. این حوزه روش‌های خاص خود را می‌خواهد که به‌کارگیری این روش‌ها را در بانک پارسیان شاهد هستیم.

وی افزود: در چهارچوب همکاری که ما با بانک پارسیان داریم بیش از ۱۰ ابزار برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شده است. در حوزه اعتبارات انواع تسهیلاتی که برای شرکت‌ها لازم است تعیین شده است. حتی در بانک پارسیان به این نقطه رسیدیم که تامین مالی برای یک شرکت دانش‌بنیان کمتر از دو هفته انجام می‌‍شود.

ذوالفقاری بیان کرد: در حوزه ابزارهایی که فصل مشترک بانک و بازار سرمایه است، در زمینه انتشار اوراق صکوک که برای شرکت های دانش بنیان صادر می‎‌شود از بانک پارسیان قول‌هایی گرفتیم که این بانک به عنوان رکن ضامن شرکت‌ها نقش آفرینی می‌کند.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: قانون جهش تولید دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ تصویب و ابلاغ شد که به بانک ها اجازه داده شده که در حوزه دانش بنیان سرمایه گذاری کنند. بانک پارسیان در این زمینه از جمله بانک‌هایی بود که پیش قدم شد و در تاسیس نهادهای مرتبط با این حوزه فعالیت می‌کند. من به نمایندگی از زیست‌بوم نوآوری از مجموعه بانک پارسیان تشکر می‌کنم.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن