دانش بنیان

موتور جدید رشد اقتصاد ایران؟

استراتژی ملی رشد مبتنی‌بر نوآوری به عنوان موتور جدید برای رشد اقتصادی پیشنهاد شده است.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ در دهه‌های گذشته، بسیاری از دولت‌ها از اقتصاد عقب‌مانده در حال ظهور به اقتصاد توسعه‌یافته هستند. کشور‌ها در سراسر جهان برای رشد اقتصادی به دنبال موتور جدید برای پیشروی هستند. حال دولت‌ها با پیروی از روند توسعه اقتصاد جهانی، استراتژی ملی رشد مبتنی‌بر نوآوری را به شرکت‌ها پیشنهاد می‌دهند. سیاست جدید دولت‌ها متشکل از ۴۰ میلیون شرکت کوچک و متوسط است که هدف اصلی آن‌ها استراتژی رشد مبتنی‌بر نوآوری است.

توسعه کسب‌کار از منابع خارجی در مسیر رشد برونزا

شرکت‌های بزرگ و کوچک در سال‌های اخیر بسیار رونق گرفته که در گزارش‌های مختلف رویه توسعه آن‌ها بررسی و تحلیل شده است. پس از بررسی‌های انجام‌شده دو مسیر رشد درون‌زا و برون‌زا برای رشد اقتصاد جهانی مشاهده شد. در مسیر رشد درون‌زا از منابع دانش تا عملکرد سازمانی و رشد پایدار مبتنی‌بر نوآوری استفاده می‌کنند. مسیر رشد برون‌زا بر ایجاد مدل‌های کسب‌وکار از طریق یکپارچه‌سازی و استفاده ازمنابع خارجی متمرکز است.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

پیشران‌های اقتصادی آذربایجان‌شرقی؟


ارتقای محصولات شرکت دانش‌بنیان با نوآوری فناورانه

دانش برای نوآوری شرکت امری حیاتی است. دانش در مغز استعدادها، سیستم‌های کاری و فرهنگ سازمانی ذخیره می‌شود و منابع نوآوری را برای رشد اقتصادی فراهم می‌کند. به بیان دیگر دانش، قابلیت‌های نوآوری را در شرکت‌ها ارتقا می‌دهد. نوآوری فناوری به عنوان مهم‌ترین استراتژی برای رشد پایدار شرکت‌ها توسط محققان پیشنهاد شده است. درواقع نوآوری فناورانه، مهارت فنی یک شرکت را بهبود می‌بخشد و سپس محصولات و خدمات شرکت را به‌طور مداوم ارتقا می‌دهد. نوآوری فناورانه قابلیت تطبیقی شرکت را نیز افزایش می‌دهد. این اتفاق به شرکت کمک می‌کند تا چالش‌های ناشی از تغییرات سریع در فناوری صنعتی برطرف شود.

نوآوری تکنولوژیک یا نوآوری مدل کسب‌وکار نیز برای رشد روزافزون شرکت الزامی است. این نوع از نوآوری به ایجاد ترکیب منابع و محصولات بیشتر کمک می‌کند و تقاضا‌های متنوع در بازار‌های آشفته بهتر برآورده می‌شود. نوآوری کسب‌وکار فرآیند تولید، کانال تجاری و ارزش پیشنهادی شرکت‌ها را نیز تغییر داده و در نهایت موجب افزایش کارایی و توانایی شرکت‌ها می‌شود. همچنین انتقال دانش و تجاری‌سازی، تحقق عملکرد نوآوری را تسهیل و تسریع می‌کند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن