دانش بنیان

مبلغ عقد قرارداد تولید بار اول دانش‌بنیانی چقدر است!؟

معاون اقتصاد دانش‌ بنیان معاونت علمی گفت: امسال با وجود تمام محدودیت‌ها امکان عقد قرارداد تولید بار اول به میزان ۹۰ میلیون دلار برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم شده است.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ همکاری‌های مشترک چهارجانبه برای تحقق تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی آغاز شد. توافقی که ارکان اصلی آن را شرکت‌های دانش‌ بنیان، دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف تشکیل می‌دهند.

توافق‌نامه مشترک چهارجانبه در زمینه تحول دیجیتال در پتروشیمی جم میان «معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری»، «شرکت پتروشیمی جم»، «دانشگاه صنعتی شریف» و «زیست بوم نوآوری تاو» در راستای همکاری مشترک و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌ بنیان و ظرفیت علمی اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، به امضا رسید.

این توافق‌نامه با هدف حل چالش‌های صنعت پتروشیمی در زمینه‌های «تحول دیجیتال»، «بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی»، «مدیریت پساب»، «فراهم‌سازی زمینه شناسایی مسأله‌های صنعت» و «ارائه راه‌کار‌های علمی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌ بنیان و همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه»، منعقد شد.

امکان عقد قرارداد تولید بار اول ۹۰ میلیون دلاری برای دانش‌بنیان‌ها

حمید ذوالفقاری؛ معاون اقتصاد دانش‌ بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در مراسم امضای این تفاهم‌نامه به نقش معاونت در رشد و بالندگی شرکت‌های دانش‌ بنیان اشاره کرد و گفت: یکی از رسالت‌های این نهاد؛ قبول ریسک استفاده از محصولات شرکت‌های دانش‌ بنیان داخلی است.

وی افزود: معاونت علمی بر اساس مأموریت‌های اصلی خود، به طور کامل از مدیران جسور و دلسوز حمایت می‌کند و امسال با وجود تمام محدودیت‌ها امکان عقد قرارداد تولید بار اول به میزان ۹۰ میلیون دلار برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم شده است.

ضرورت نقش‌آفرینی صنعت پتروشیمی در ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان‌

در ادامه این مراسم، عبدالرحیم قنبریان؛ مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم، نیز با بیان اینکه در شرکت پتروشیمی جم همواره به دنبال استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای رفع نیاز‌های صنعت بودیم، تأکید کرد: ساخت گرید جدید محصولات پلی‌اتیلنی، ساخت cold box و سایر موضوعات از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی، به عنوان صنعت پیشرو باید به مسئولیت خود در ارتقای شرکت‌های دانش‌ بنیان داخلی عمل کند، ادامه داد: با تأکیدات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در ابتدای سال جاری، مسئولیت ما در این زمینه بیش از پیش شده است.

ناصر وثوقی؛ رئیس دانشکده مهندسی سیستم‌های انرژی دانشگاه صنعتی شریف نیز در این مراسم، ظرفیت‌های اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف را سرمایه‌ای گران‌بها برای کشور دانست و گفت:‌ امیدواریم در نتیجه این توافق، زمینه استفاده از ظرفیت‌های علمی و فناوری موجود برای حل مسائل واقعی صنعت توسعه پیدا کند.

همچنین وحید آشتیان؛ مدیر ارشد اجرایی زیست‌بوم نوآوری تاو، ضمن ابراز خرسندی از فراهم شدن زمینه توسعه همکاری میان دانشگاه صنعتی شریف و شرکت پتروشیمی جم، گفت: یکی از امتیازات شرکت پتروشیمی جم این است که علی‌رغم ساختار هلدینگی و سهامداری، فاصله‌ای میان رأس هرم تا بخش عملیاتی وجود ندارد و به همین دلیل این پتروشیمی چابک‌تر است و تصمیماتی که امکان ایجاد تحول در شرکت را داراست به سرعت می‌تواند عملیاتی شود.

در ادامه یاسر کنعانی؛ مدیر دپارتمان هوش مصنوعی و اینترنت‌اشیاء زیست بوم نوآوری تاو، به ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های میدانی و مطالعاتی صورت گرفته از ابتدای سال جاری در پتروشیمی جم پرداخت و گفت: حل مسئله‌های واقعی صنعت همان چیزی است که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مستعد و نخبه ما به دنبال آن هستند و انگیزه لازم برای ماندن و خدمت کردن در کشور را به آنها می‌دهد.

براساس توافقات صورت گرفته، مقرر شد شرکت پتروشیمی جم، در راستای اجرای پروژه‌های اولویت‌دار خود، تا سقف ۵۰۰ میلیارد ریال در نهاد مالی مورد توافق تأمین اعتبار کند و بر اساس بند ت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌ بنیان، این اعتبار از محل مالیات شرکت کسر خواهد شد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن