اخبارمراکز رشد

افتتاح مرکز نوآوری شهید فخری‌زاده در تبریز

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان‌شرقی از افتتاح مرکز نوآوری شهید فخری‌زاده در هفته دفاع مقدس در تبریز خبر داد.


پیشران اقتصاد، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان‌شرقی از افتتاح مرکز نوآوری شهید فخری‌زاده در هفته دفاع مقدس در تبریز خبر داد.
نادر ارسلانی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد جزئیات این خبر اظهار داشت: مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی این مرکز حمایت از مخترعان و مبتکران است تا با استقرار در این مرکز ایده‌های خود را به ثروت تبدیل کنند.

وی ادامه داد: مسئله‌محوری و محصول‌محوری مهم‌ترین رویکرد سازمان بسیج علمی است و افتتاح مرکز نوآوری شهید فخری‌زاده برای دستیابی به این رویکرد است.

ارسلانی با تاکید بر اینکه ارتباط با دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت است، افزود: دانشگاه‌ها به عنوان یک واحد مرجع هستند، معاونت علمی بسیج با تمامی دانشگاه‌ها و در راستای تحقق اهداف علم و فناوری خود ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارد و بر این باور هستیم که علم و فناوری باید مردمی شود.

وی با اشاره به مساحت مرکز نوآوری شهید فخری‌زاده خاطرنشان کرد: این مرکز در منطقه غرب تبریز که یک منطقه صنعتی است در شرکت لیفتراک‌سازی در فضایی به ابعاد پنج هزار متر مربع افتتاح می‌شود که ۱۵۰۰ متر مربع آن سوله کارگاهی بوده که به استقرار شرکت‌های نوپا و فناور اختصاص داده شده و ۳۵۰۰متر مربع آن فضای ستادی و کارگاه‌های کوچک برای شرکت‌های نوپا و فناور است.

ارسلانی یادآور شد: این مرکز نوآوری محلی است تا شرکت‌های نوپا به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شوند که این کار موجب اشتغال پایدار، ارزش افزوده اقتصاد دانش بنیان و امید بخشی به جوانان تحصیلکرده دانشگاهی می‌شود و در کنار آن باعث می‌شود، جوانان ایده‌های خود را به ثروت تبدیل کنند.

وی با اشاره به سیاست‌های اصلی این سازمان بیان داشت: رسالت اصلی این سازمان تحقق بخشی به شعار” هر پایگاه مقاومت یک هسته فناور” است و با راه‌اندازی این مرکز نوآوری درصدد حمایت از جوانان مخترع، مبتکر و خلاق هستیم که دارای طرح‌های فناورانه و هایتک هستند. اختصاص کارگاه، حمایت از نمونه‌سازی، حمایت از محصولات تولید شده و … بخشی از حمایت‌های سازمان بسیج علمی از مخترعان و مبتکران است.

ارسلانی، ساماندهی نخبگان را یکی دیگر از رویکردهای این سازمان اعلام و ابراز ‌ کرد: ایجاد خانه نخبگان در تبریز و ۲۲ شهرستان با ظرفیت ۹۰۰ نخبه در استان با استفاده از ظرفیت کارگروه‌ها به ساماندهی نخبگان منجر شده است و مسئله محوری و محصول‌محوری در این زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین فعالیت این نخبگان در کارگروه‌های مربوطه این است که پنج چالش و مشکل مربوط به کارگروه خودشان را مطرح کرده و راهکارهای مربوط به حل آن مشکل و چالش را ارائه دهند و در کنار آنها به فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که مغفول مانده اشاره کنند.

ارسلانی اذعان داشت: در این راستا هشت مرکز رشد این سازمان در زمینه مکاترونیک، مهندسی پزشکی، زیست فناوری، مرکز رشد نانو، مرکز رشد زیست فناور و مرکز رشد محاسبات فعال هستند و هفت مرکز حمایت و هدایت در حوزه زیست فناوری، گیاهان دارویی و چرم و کفش به فعالیت‌های مختلف می‌پردازند.

وی تصریح کرد: تجهیز و بهره‌برداری این مرکز در جهت حمایت از جوانان نخبه یک کار زیرساختی است و به راحتی نمی‌شود آن را حذف کرد و آن را نادیده گرفت و پیش‌بینی ما این است که در طی سه تا پنج سال آینده به درآمدزایی پایدار برسد.

ارسلانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از برگزاری رویداد کشاورزی امنیت غذایی خبر داد و افزود: امنیت پایدار در موضوع کشاورزی یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های مهم کشور است.

وی ادامه داد: در جهت بررسی اهمیت امنیت غذایی و تاثیر آن در ابعاد گوناگون وبیناری تحت عنوان” کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت جامعه” توسط نخبگان کارگروه کشاورزی اتاق نخبگان در حال تدوین و برنامه‌ریزی بوده و در آینده نزدیک برگزار می‌شود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن