اختصاصی پیشراندانش بنیانیادداشت

علی ابراهیمیان

ضرورت بهره گیری شهرداری ها از ایده های دانش بنیان

این روزها بحث ایده های نو و فناورانه در اداره کرد شهرها در تمام جهان به یک بحث داغ و یک رویه تبدیل شده است.


علی ابراهیمیان – مدیر مسئول

پیشران اقتصاد، با انتخاب شهرداران جدید در کلانشهرهای ایران و تغییر طیف اکثریت اعضای شورای شهرها، می توان امید داشت که دوره جدید و متفاوتی را در اداره کرد شهرداری ها شاهد باشیم. به خصوص اینکه این روزها بحث ایده های نو و فناورانه در اداره کرد شهرها در تمام جهان به یک بحث داغ و یک رویه تبدیل شده است.
با نگاهی به شهرهای مهم دنیا و کلانشهرهای کشورهای مختلف جهان، می توانیم ردپای ایده های نوآورانه، فناورانه، استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان را در حوزه های مختلف شهری ببینیم. این ایده ها در حوزه هایی چون انرژی، مبلمان شهری، زیباسازی، ترافیک، حمل و نقل، تبلیغات، اطلاع رسانی و هر حوزه ای که به نوعی به شهر، شورا و شهردار مرتبط است، به کار گرفته شده و هر روزه نیز شاهد موارد جدیدی هستیم که پدید آمده و مورد استفاده قرار می گیرد.
برای نمونه در حوزه ترافیک و حمل و نقل شهری، امروزه شاهد استفاده از روش های هوشمند در کنترل ترافیک و ایده های خلاقانه هستیم که علاوه بر کاهش ترافیک شهری باعث کاهش هزینه ها و خسارات نیز شده است. در همین حوزه امروزه شاهد به کارگیری پارکینگ های هوشمند و مکانیزه هستیم. در حوزه آسفالت و زیرساخت ها نیز استفاده از مواد نانو، توانسته است، عمر آسفالت را افزایش داده و حتی در برخی از موارد با بهره گیری از روش هایی برای خود ترمیمی، هزینه های شهرداری را در درازمدت کاهش جدی دهد. رنگ آمیزی شهری با رنگ های جدید نانویی نیز همین کاهش هزینه ها و زمان را به دنبال دارد و در ادامه ایده هایی که می تواند توسط شرکت های خلاق ارائه شود، می تواند زیباسازی شهری را در خدمت شادابی و سلامت شهری قرار دهد.
همچنین استفاده از روش هایی چون چراغ های هوشمند شهری باعث کاهش چشم گیر مصرف برق و انرژی می شود که مشکل این روزهای کشور است. در کنار این، استفاده از ایده های دانش بنیان در بازیافت و مدیریت پسماند، می تواند علاوه بر از بین بردن برخی از چالش ها و معضلات شهری، درآمدهای جدیدی را برای شهرداری ها به همراه بیاورد. این موارد حتی می تواند به بحث هایی چون آموزش، حقوق شهروندی و شهر دیجیتال نیز منتهی شده و باعث کاهش رفت و آمدهای شهری و آلودگی هوا در کنار بسیاری دیگر از مزایا شود.
اگرچه بیشتر شهرهای ایران هنوز نتوانسته اند در رده های جهانی از این روش ها استفاده کنند و به جز مواردی در برخی از کلانشهرها، شاهد ادامه روش های سنتی و قدیمی در مسائل شهری هستیم اما شاید با عزم شهرداران جدید این کلانشهرها بتوان صاحبان ایده و دانش را به فعالیت در حوزه شهری نیز علاقمند کرده و شاهد تغییرات در این حوزه شد. ساده ترین راه در این زمینه می تواند ارائه فراخوان برای جمع آوری ایده های فناورانه و نوآورانه باشد که می تواند باعث سرازیر شدن ایده های جدید از سراسر کشور به شهرداری ها شود. بدون شک برگزاری رقابت و جشنواره و در ادامه استفاده از این ایده ها علاوه بر تحول در چهره و زیرساخت ها، باعث کاهش جدی در هزینه های شهرداری ها خواهد شد که در این دوران اقتصادی نباید از آن چشم پوشی کرد.
در این میان شهرداری ها نیز باید نگاه بلندمدت به این موضوع داشته باشند و بخشی از صرفه جویی هایی که با استفاده از ایده های نوآورانه و فناورانه خواهد شد را دوباره به کمک سرمایه گذاری روی استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان، وارد چرخه تحقیق و توسعه نمایند. صرف بخشی از بودجه شهرداری ها در این زمینه علاوه بر کمک به شرکت های اشاره شده می تواند سرمایه گذاری بزرگ شهری برای آینده ای باشد که شهروندان می خواهند.
==
علی ابراهیمیان
مدیرمسئول

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. امید است با گسترش فرهنگ دیجیتال و حمایت از شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای اینترنی در سراسر ایران همگام با استاندارد جهانی نه تنها شاهد پیشرفت در حوزه شهرداری بلکه در تمامی حوزه ها باشیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن