اختصاصی پیشران

نگاه استارتاپی به مقوله سرمایه گذاری شهری

ارزش آفرینی از ویژه گی های کسب و کارهای نوپا یا استارتاپ ها محسوب می شود .کسب و کاری که پایداری برای اعضای آن دغدغه است و دغدغه‌ مقیاس پذیری دارد و مبتنی بر تکنولوژی های نوین می تواند باشد یا نباشد.


پیشران اقتصاد، ارزش آفرینی از ویژه گی های کسب و کارهای نوپا یا استارتاپ ها محسوب می شود .کسب و کاری که پایداری برای اعضای آن دغدغه است و دغدغه‌ مقیاس پذیری دارد و مبتنی بر تکنولوژی های نوین می تواند باشد یا نباشد. در نگاه استارتاپی به اجزای سرمایه در سرمایه گذاری شهری می شود شهروندان را بعنوان سرمایه آورد. به عبارتی می شود گفت مقدار مشارکت شهروندان در انواع سرمایه گذاری های شهری بزرگترین بستر موفقیت در سرمایه گذاری محسوب می شود.
شاید وقتی صحبت از سرمایه گذاری در شهر می شود ، مهمتر از هر چیزی نگاه‌ها معطوف به سرمایه گذار است تا دیگر جنبه های سرمایه، برای مثال خود نیروی انسانی هم جزو سرمایه محسوب می شود.
متخصصان علم اقتصاد بر این باورند که سرمایه با پول فرق بسیاری دارد پول فقط نقدینگی است که همیشه در دسترس قرار می گیرد و قابل تبادل سریع نیز هست. اما سرمایه دارای مدت زمان و طول عمر زیادتری بوده و به منظور ایجاد ثروت در سرمایه­ گذاری، استفاده می‌شود.
به عنوان مثال: برندها، نرم افزارها و…که از طریق آن­‌ها می‌توان ثروت ایجاد کرد، نوعی سرمایه محسوب می‌شوند.
در نگاه اول اگر پول سرمایه آور به نظر می رسد ولی افزایش سرمایه حاصل نوع نگاهی است که سرمایه گذار ضمن مدیریت سرمایه ها بدست می آورد. قانون رضایت مشتری خود زمینه مهمی است برای جهش سرمایه، بر این اساس سرمایه گذاری در شهر نیز بر پایه تعاریف خود اگر تنها با هدف افزایش سرمایه باشد می تواند در بسیاری موارد با چالش های جدی روبرو شود. چه بسا که سرمایه گذاری های موفق نیز در صورت نگاه کلان به بازار سرمایه و نگاه متفاوت سرمایه گذار پیرامون اجزای سرمایه گذاری نتایج متفاوتی را رقم زند.
شهروندان در سرمایه گذاری شهری می توانند خود جزئی از سرمایه محسوب می شوند. هر اتفاقی که پاسخگوی نیاز شهروندان در شهر باشد و بر تحکیم ارتباط هر چه بیشتر آنان با سرمایه گذار شود، خود سرمایه ای است که در بستر شهری به وقوع می پیوندد و برای ادامه حیات سرمایه گذاری لازم و ضروری است.
از سال‌های گذشته در ضلع شمالی بازار تبریز اقدام به ساخت مجتمع تجاری نامانوس با بافت قدیمی بازار شده است که بدون در نظر گرفتن نیاز شهروندان سالهاست که به نماد شکست سرمایه گذاری در ساخت مجتمع های خدماتی تبدیل شده است این درحالی است که پایین تر از این مجتمع بازار دوچی و میدان همواره از پویایی اقتصادی برخوردار بوده است. نگاه به موضوع سرمایه گذاری با در نظر گرفتن نیاز و ارتباط گیری شهروندان بعنوان سرمایه در پروژه های اقتصادی در شهر از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود.
بی شک با این نگاه در موضوع سرمایه گذاری شهری اتفاقات مهمی در جهت ایجاد درآمدهای پایدار واصل خواهد شد تا به کاهش معضل کسری بودجه شهرداری‌ها کمک شود. همچنین در بسیاری از پروژه ها متوسط هزینه مربوط به ساخت، نگهداری و تعمیرات با در نظر گرفتن سرمایه شهروندان کاهش یابد.

**
نقی فرشباف تقی نژاد
دبیر کمسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی تبریز

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن