استارت آپ ها

اکیپ استارتاپی برای اشتراک سفرهای بین شهری

سفر رفتن و در سفر بودن یکی از لذت بخش ترین تفریحات مردم ایران است. ما معمولا به دلایل مختلفی از جمله تفریح، دانشگاه،کسب و کار و … سفر می‌کنیم و سفر کردن تبدیل به قسمتی از زندگی معمول چند نسل اخیر ما انسان ها شده است. همانطور که سفر کردن معمولا لذت بخش است، گاهی اوقات می تواند این سفرها ناراحت کننده و سخت نیز باشد.


پیشران اقتصاد، هزینه‌های سفر، خطرهای جاده ای، نداشتن همسفر در مسیر و … ممکن است تجربه سفر را مختل کند به طوری که نتوانیم لذت کافی از سفرمان ببریم. به خاطر همین مسائل است که تعداد زیادی از مسافران، از سفر با خودروی شخصی خود منصرف شده و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. آن بخش کوچکی هم که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، کیفیت سفرشان به دلیل مشکلاتی که پیش تر گفته شد کاهش پیدا می‌کند. همین مسئله باعث شده تا استارتاپ های این حوزه دست به کار شوند و راه حلی برای این موضوع ارائه بدهند.

برای این که با اکیپ بیشتر آشنا شوید، گفت و گوی اکوموتیو با این تیم خلاق را از دست ندهید.

اکیپ، استارتاپی در حوزه اشتراک سفرهای بین شهری است که تلاش می‌کند تا این معضلات را از طریق سیستم کارپولینگ حل کند. نوعی از اشتراک سفر که به آن کارپولینگ یا همسفری می‌گویند، به فعالیتی اطلاق می‌شود که در آن، فردی که با خودروی شخصی قصد سفر به مقصد مشخصی دارد، صندلی‌های خالی خودرویش را در ازای دریافت هزینه (یا مجانی) با دیگر افراد هم مسیر به اشتراک می‌گذارد. به اینگونه از سفرها سفرهای اشتراکی گفته می‌شود که مزایای متعددی را برای هر دو طرف دارد. این سیستم به صاحب خودرو کمک می‌کند تا  هزینه و خطر سفر را کاهش بدهد. از طرفی افرادی که قصد سفر با وسایل حمل و نقل عمومی را داشتند، می‌توانند با هزینه کمتر و با راحتی و اطمینان خاطر بیشتر سفر خودشان را از طریق اکیپ انجام دهند.

اکیپ با استفاده از تجربه‌های موفق این حوزه در جهان و نیروهای خودش، در حال فعالیت در حوزه حمل و نقل بین شهری است. این استارتاپ با توسعه بسترهای تسهیل کننده و اپلیکیشن مناسب، سعی دارد با ایجاد فضایی مطمئن و صمیمی، به حمل و نقل بین شهری ساماندهی بهتری ببخشد.

اکیپ علاوه بر توجه به حل معضل حمل و نقل، سعی در ایجاد ارزش‌های اجتماعی، کاهش سرانه آلایندگی و … دارد که لزوم نگاهی جدی‌تر به این استارتاپ را دوچندان می‌کند. برای آشنایی بیشتر با استارتاپ اکیپ و حوزه کاری آن، با مهران رضایی هم بنیان گذار اکیپ هم‌صحبت شدیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

خودتان را معرفی نموده و از تجربیات قبل از اکیپ بگویید.

من مهران رضائی، دانش آموخته رشته کارآفرینی دانشگاه تهران و رتبه ۲ کاشناسی ارشد هستم. ورود به عرصه استارتاپ ها با شروع تحصیل در دانشکده کارآفرینی و برگزاری ۲ استارتاپ ویکند برای من شروع شد و در نهایت بعد از امکان سنجی چند ایده در زمینه گردشگری به ایده یک استارتاپ بازی رسیدیم. بازی مکان محور شهری به نام پوآرو که با یک تیم ۵ نفره حدود ۹ ماه روی آن فعالیت کردیم و دستاوردهای خوبی هم از آن داشتیم. البته پوآرو به دلایل متعددی هم اکنون متوقف است.

اکیپ دقیقا چه کار می‌کند؟

اکیپ، سامانه آنلاین اشتراک سفرهای بین شهری است. اکیپ به این صورت کار می‌کند که، اگر فردی قصد سفر با خودروی شخصی‌اش را داشته باشد و صندلی خالی در خودرویش وجود داشته باشد، می‌تواند جزئیات سفر و تعداد صندلی را در اکیپ ثبت کرده و افراد هم‌مسیر او، آن صندلی را رزرو کنند و با هم همسفر شوند. مزیت این روش کاهش هزینه‌های سفر برای هر دو طرف است، صاحب خودرو با مشخص کردن مبلغی برای هر صندلی که معمولا از قیمت تاکسی و اتوبوس پایین‌تر است، می‌تواند هزینه بنزین و استهلاک خود را پوشش دهد. از طرفی کسی که همسفر او می‌شود نیز با هزینه پایین‌تری می تواند سفر خود را انجام دهد. در این معادله برد-برد، علاوه بر خلق ارزش مادی برای هر دو طرف، ارزش‌های اجتماعی نیز خلق می‌شود بدین صورت که آدم‌ها با افراد جدیدی آشنا می‌شوند، می‌توانند روابط کاری و دوستانه خود را توسعه دهند و همچنین به کاهش مصرف سوخت و کاهش سرانه آلایندگی کمک کنند.

در واقع افراد با استفاده از اکیپ، با هزینه کمتری از بلیط اتوبوس، کیفیت بالاتری حتی از سفر با تاکسی دریافت می‌کنند. راه حل اکیپ برای دانشجویان و کارمندانی که محل کار و زندگی آنها متفاوت است و بصورت پیوسته بین دو شهر رفت و آمد می‌کنند، راه حل کارآمدی می‌باشد. بطور مثال در صورتی که کارمندی بین مسیر اصفهان و تهران در طول یک سال بجای استفاده از اتوبوس از اکیپ استفاده کند، به طور میانگین سالانه ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در هزینه‌هایش صرفه جویی می‌کند. (اعداد با توجه به ما به تفاوت میانگین قیمت اتوبوس این مسیر و قیمت سفر اکیپ و هفته ای یکبار رفت و برگشت محاسبه شده است)

حال در صورتیکه که اگر همین کارمند با خودروی شخصی اش سفر  کند و آنرا در اکیپ ثبت کند و هر دفعه بطور میانگین ۲ همسفر داشته باشد، در کنار رفت و آمد خودش می تواند ۴ میلیون ۸۰۰ هزار تومان در یک سال درآمد کسب کند.

چطور به ایده اکیپ رسیدید؟!

این ایده بصورت دغدغه شخصی برای سفرهای درون شهری به ذهنمان رسید و با مطالعات بازار و تحقیقات مفصل بر روی استارتاپ های قبلی که در این زمینه در ایران شکست خورده بودند؛ مزیت اصلی را در سفرهای بین شهری پیدا کردیم که البته پیچیدگی‌های بیشتری نسب به سفرهای درون‌شهری دارد.

آیا در در حال حاضر رقیب دارید؟

اکیپ در حال حاضر تنها استارتاپ موجود در حوزه کارپولینگ در ایران است که سرویس آن فعال می‌باشد و بر روی سایت و اپلیکیشن در حال خدمت رسانی است. از استارتاپ های قبلی این حوزه می‌توان به کاروانرو، رهسپار، همپا و می‌بریم نام برد که هر یک از این استارتاپ ها بصورت دقیق بررسی شده اند و استراتژی‌های اکیپ با توجه به تجربه‌های ناموفق بازار ایران در گذشته و بهترین تجربه‌های موفق بین المللی بهینه شده است. اما نزدیکترین رقیب اصلی ما سرویس‌های Car hailing داخلی می‌باشند که می‌توانند با تغییر استراتژیک در سیاست‌های کلی وارد این بازار شوند.

اعضای تیم استارتاپ اکیپ

آیا نمونه خارجی موفقی برای کسب و کار شما وجود دارد؟

بهترین نمونه خارجی موجود در این بازار بلابلاکار می‌باشد که در سال ۲۰۰۵ از کشور فرانسه شروع به کار کرده است و هم اکنون بالغ بر ۶۵ میلیون کاربر فعال دارد و در ۲۲ کشور دنیا فعالیت می‌کند. اما با توجه به شرایط بازار داخلی و موانع زیر بنایی ورود شرکت‌های خارجی، احتمال ورود رقیب خارجی بسیار پایین می‌باشد.

اعضای تیم اکیپ چند نفرند؟

تیم ما شامل ۲ نفر توسعه دهنده نرم افزار، یک نفر گرافیست و ۲ نفر توسعه دهنده کسب و کار است.

چقدر طول کشید تا به نسخه اولیه محصول برسید؟

از شروع ایده تا رسیدن به محصول اولیه حدود ۶ ماه زمان طی شد که بخشی از این مدت به تحقیقات بازار و اعتبار سنجی ایده و بعد از آن اعتبار سنجی محصول-بازار پرداخته شد.

آیا تاکنون فرآیند جذب سرمایه‌ و شتاب‌دهی داشته اید؟ اگر نه آیا قصد جذب سرمایه دارید؟

در حال حاضر در حال مذاکره با چند شرکت بزرگ گردشگری هستیم و مایل هستیم تا با آنها مدل‌های همکاری تعریف کنیم. امیدوار هستیم به زودی بتوانیم با یکی از این شرکت‌ها به توافق برسیم.

آیا تاکنون بازخورد مهمی از کاربرانتان دریافت کردید که سبب اصلاح محصول تان شود؟

ما بطور پیوسته با کاربران در ارتباط هستیم و شاخص‌هایی را برای نظرسنجی از مخاطبان در نظر گرفته ایم که محصول را هر چه بیشتر با نیازهای بازار تطبیق دهیم. با بررسی اپلیکیشن‌های موفق در بازارهای خارجی، فیچر لیستی از امکانات مورد نیاز کاربران تهیه کرده ایم که به مرور و با مصاحبه تلفنی با کاربرانمان، اولویت‌های مشتری را از این لیست پیدا کرده و به محصول اضافه می‌کنیم. به طور مثال هم اکنون در حال بهینه کردن فرآیندهای تایید اعتبار هستیم تا کاربر با تلاش کمتری بتواند هویت خودش را با همان کیفیت مد نظر احراز کند.

آیا خدمات دیگری برای ارائه در بستر اکیپ پیش بینی کرده اید؟

با توجه به نیازسنجی‌هایی که از بازار انجام داده ایم، می‌توان در زمینه‌های دیگری که در این بازار وجود دارد، با ارائه ارزش‌های چندسویه برای طرف‌های مختلف این صنعت، بازارهای جدیدی را توسعه داد که بنچمارکینگ آن از روی مدل‌های موفق در حال انجام است.

و سخن آخر…

ما باور داریم که با توجه آینده روشن اکوسیستم استارتاپی ایران، استارتاپ هایی در این بازار خواهند ماند که با دید درستی از بازار و محصول، هزینه‌ها را مدیریت کرده و در درجه اول با هدف بقا و در درجات بعدی با هدف رشد ارگانیک به تولید ارزش‌های چندجانبه بپردازند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن