پیشگامان

واکسن سرطان پستان به مرحله آزمایش انسانی رسید

پس از گذشت دو دهه از تحقیقات پیش‌بالینی، اولین فاز انسانی واکسن سرطان پستان در حال آغاز شدن است.


پیشران اقتصاد، این واکسن به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند پروتئینی که به طور معمول در نتیجه‌ی سرطان پستان سه‌گانه-منفی ایجاد می‌شود را مورد هدف قرار دهد.

این نوع از سرطان به گونه‌ای است که هیچ‌یک از گیرنده‌های استروژن، پروژسترون و HER2/neu را ندارد و درمان آن دشوارتر است، زیرا باید از درمان‌های ترکیبی چنددارویی برای درمان آن استفاده کرد و این نشان دهنده‌ی کشنده بودن این نوع از سرطان است.

در حدود ۱۵ درصد همه‌ی انواع سرطان پستان از این نوع هستند.

تحقیقاتی قابل توجه که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، نشان از هدفی جدید برای تولید واکسن برای این نوع از سرطان پستان داشت. بر طبق این تحقیقات، سلول‌های سرطانی به طور معمول سطح بالایی از پروتئین آلفالاکتالبومین (α-lactalbumin) تولید می‌کنند و این پروتئین می‌تواند هدفی مناسب برای واکسن‌ها باشد.

“توماس باد” (Thomas Budd)، محقق اصلی این آزمایش بالینی می‌گوید:‌ ایده کلی آن است که پروتئین آلفالاکتالبومین را تبدیل به هدفی برای سلول‌های ایمنی کنیم تا سیستم ایمنی به سلول‌هایی که این پروتئین را تولید می‌کنند، حمله کند.

مطالعه حیوانی نشان داد که آموزش سیستم ایمنی برای هدف قرار دادن این پروتئین نه تنها رشد تومورهای سرطانی را کاهش می‌دهد، بلکه از به وجود آمدن آن‌ها در وهله‌ی اول نیز جلوگیری می‌کند. “وینسنت توهی” (Vincent Tuohy) که به مدت تقریبا ۲۰ سال بر روی این پروژه کار کرده است، می‌گوید که هدف آن‌ها تولید واکسنی برای جلوگیری از بروز سرطان پستان در کسانی است که در معرض خطر شدید ابتلا به این بیماری قرار دارند.

فاز یک آزمایش انسانی برای بررسی ایمنی واکسن طراحی شده است و در آن پاسخ ایمنی افراد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حداکثر ۲۴ زن در این آزمایش شرکت خواهند کرد. این گروه شامل کسانی است که در گذشته به سرطان پستان سه‌گانه منفی مبتلا بودند و اکنون درمان شده‌اند. این افراد به مدت حدود سه ماه برای ارزیابی عوارض جانبی تحت نظر خواهند بود.

انتظار می‌رود فاز اول آزمایش انسانی حدود یک سال به طول بینجامد. در آزمایش‌های بعدی از داوطلبین بیشتری استفاده خواهد شد تا کارایی واکسن بررسی شود. محققان امیدوارند در تحقیقات آینده از افراد سالم که در معرض خطر شدید ابتلا به سرطان هستند، استفاده کنند.

تخمین زده می‌شود که حداقل ۱۰ سال برای استفاده بالینی از این واکسن زمان لازم باشد و این در صورتی است که همه‌ی مراحل تحقیقات به خوبی پیش برود.

“باد” می‌گوید: سال‌ها طول می‌کشد که چنین چیزی بسازیم، زیرا سال‌ها زمان لازم است تا بررسی کنیم آیا واکسن از ابتلا به سرطان پستان در طول زندگی یک فرد از او محافظت کرده است یا خیر. اما باید شروع کنیم و ما برای برداشتن اولین گام‌ها در این مسیر بسیار هیجان زده‌ایم.

حتی اگر تولید این واکسن موفقیت آمیز باشد، استفاده از آن محدود خواهد بود. پروتئینی که این واکسن هدف قرار می‌دهد، پروتئینی وابسته به شیردهی است. این بدان معناست که این پروتئین به طور طبیعی هنگام شیردهی تولید می‌شود.

بنابراین این واکسن نمی‌تواند بخشی از واکسیناسیون در کودکی باشد، زیرا ممکن است فرآیند طبیعی شیردهی را مختل کند. این واکسن باید در زنانی که در معرض خطر شدید ابتلا به سرطان هستند و از مرحله فرزندآوری گذر کرده‌اند، تزریق شود.

علیرغم محدودیت‌های بالقوه در استفاده گسترده از این واکسن، محققان خوش‌بین هستند که می‌توان استراتژی آن را به سایر انواع سرطان تعمیم داد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن