معرفی کتاب

معرفی کتاب گاو بنفش

ست گودین در کتاب گاو بنفش سعی دارد به شما آموزش دهد که با طراحی و فروش محصولات جدید بازار خود را گسترش دهید و رویکردهای متغیر را با تجارت‌تان منطبق کنید. این کار باعث تضمین ماندگاری شرکت و البته نوآوری آن در آینده خواهد شد.


پیشران اقتصاد، امروزه سختی‌های زیادی برای آغاز یک کسب و کار جدید وجود دارد. زیرا در هر بخشی که بخواهید کار خود را راه‌اندازی کنید، قبلاً افرادی آن را امتحان کرده‌اند و امکان دارد دارای اسم و رسمی هم باشند. خیلی از آن‌ها رقیب نمی‌خواهند. بنابراین اگر دست خالی و با ایده‌های تکراری دست به عمل بزنید، امکان شکست در کسب و کار شما وجود دارد. البته این فکر هم درست نیست که چون قبلاً عده‌ای مشغول به کار شده‌اند، باید دست روی دست گذاشت و هیچ قدمی برنداشت. قطعا راه‌حلی وجود دارد.

نظریه‌ی گاو بنفش به شما یاد می‌دهد که باید متفاوت عمل کنید. تفاوتی که منجر می‌شود شما در ذهن مشتری بمانید و او را تشویق کنید در میان انتخاب‌های زیاد و گوناگون بازار کالای شما را انتخاب کند. در واقع شما باید خلاقیت داشته باشید و چیزی به مخاطبان خود اهدا کنید که بقیه حتی به ذهنشان هم خطور نکرده است! اگر تمام محصولات و خدمات بازار شبیه به یکدیگر باشند مشتری به سراغ ارائه‌کننده‌‌های پرسابقه و معروف می‌رود و به خودش حتی زحمت بررسی کالای شما را هم نمی‌دهد. شیوه‌های قدیمی بازاریابی دیگر اهمیتی ندارند. تنها راه نجات محصولتان در این بازار شلوغ این است که تبلیغات خود را خلاقانه آغاز کنید.

ست گودین (Seth Godin)، رهبر بازاریابی، در کتاب گاو بنفش (Purple Cow: Transform Your Business by Being Remarkable) همه دست اندرکاران ایجاد، طراحی یا فروش را ملزم می‌کند که از شیوه‌های جدید برای تبلیغات کالاهای خود استفاده کنند. با مطابقت روش‌های جایگزین در تجارت‌تان، شما و شرکت‌تان نجات خواهید یافت و یک روز دیگر فرصت نوآوری خواهید داشت. شما باید یگانه باشید، شما باید گاو بنفش باشید. او همچنین معتقد است که با توجه به اهمیت و روش‌های متمایزسازی برند، برای دستیابی موفقیت در یک کسب‌ و‌ کار، تبلیغات کافی نیست؛ بلکه شما باید یک تفاوت جدی با بقیه رقیبانتان داشته باشید. با خواندن این کتاب از تمام تبلیغات چند میلیون دلاری خلاص خواهید شد.

ست گودین را بیشتر بشناسیم:

ست گودین سخنران ملی افتخاری بوده و نویسندگی چهار اثر پرفروش در دنیا را برعهده داشته است. او چند شرکت موفق را خودش راه‌اندازی و مدیریت می‌کند. او سالیان زیادی در بخش بازاریابی فعالیت کرده و در کتاب گاو بنفش از راهکارهای خودش بهره برده است.

جملات برگزیده‌ی کتاب گاو بنفش:

به‌ جای تلاش برای استفاده از فناوری و تخصص‌تان به منظور تولید محصولی بهتر برای مشتریان معمولی، تلاش کنید مصرف‌کنندگان خود را تشویق کنید تا رفتارشان را به گونه‌ای تغییر دهند که موجب کارکرد بهتر محصولتان شوند.

– اگر آینده محصولی بی‌همتا به نظر نمی‌رسد اگر نمی‌توانید آینده‌ای را تصور کنید که در آن بار دیگر افراد مجذوب محصولتان می‌شوند وقت آن رسیده است که درک کنید بازی عوض شده است. به جای سرمایه‌گذاری روی کالای مرده، سودها را برای ایجاد کاری جدید سرمایه‌گذاری کنید.

– شرکت شما از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کند که شامل پیروی از رهبر می‌شود؟ اگر شما آن فعالیت‌ها را محدود کنید و کار بسیار متفاوتی به‌جای آن‌ها انجام دهید، چه؟ با داشتن این آگاهی که با درجا زدن به جایی نمی‌رسید، فهرست شیوه‌هایی را تهیه کنید که با متفاوت بودن می‌توانید به هدفتان دست یابید.

– چه چیز را می‌توانید ارزیابی کنید؟ این کار برای‌تان چه هزینه‌ای دارد؟ نتایج را با چه سرعتی می‌توانید در دست داشته باشید؟ اگر از پس مخارجش برمی‌آیید، امتحانش کنید. «اگر کاری را ارزیابی کنید، پیشرفت خواهد کرد.»

در بخشی از کتاب گاو بنفش می‌خوانیم:

یکی از راه‌های درک یک پروژه بزرگ این است که ببینید در دنیای واقعی چه چیز موجب موفقیت می‌شود و کشف کنید موفقیت‌های گوناگون چه نقطه اشتراکی دارند.

با این حال این مسئله در رابطه با بازاریابی بسیار گیج کننده است. بین متل ۶ و فور سیزنز چه نقطه‌ اشتراکی می‌تواند وجود داشته باشد؟ به‌ جز اینکه هر دو موفقیتی چشمگیر را تجربه و در زمینه هتل‌داری رشد کرده‌اند، در بقیه موارد کاملاً متفاوت‌اند یا وال مارت و نیمن مارکوس که هر دو در یک دهه رشد کردند یا نوکیا (که هر سی روز یک‌بار سخت‌افزارش را تغییر می‌دهد) و نینتندو (که پنجاه سال است همان بازی‌های پسرانه را بازاریابی می‌کند).

این کار مانند رانندگی با نگاه به آینه عقب است. البته همه آن‌ها موفق بوده‌اند؛ اما آیا به ما کمک می‌کنند که پیش‌بینی کنیم فردا چه چیز موفق می‌شود؟

آنچه همه این شرکت‌ها مشترک دارند این است که هیچ چیز مشترکی ندارند. آن‌ها از دیگران مجزا هستند، روی لبه‌ تیغ‌اند، بسیار سریع یا بسیار آرام، بسیار قیمتی یا بسیار ارزان قیمت، بسیار بزرگ یا بسیار کوچک.

دنبال کردن راه آن‌ها دشوار است، چون پیشرو هستند: کاری بی‌همتا انجام داده‌اند و آن کار بی‌همتا اکنون انجام شده است. اگر شما هم آن را انجام دهید، دیگر بی‌همتا نیست.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن