اختصاصی پیشران

لزوم همکاری شرکت های دانش بنیان با تولید کنندگان صنعت متالورژی پودر

صنعت متالورژی پودر برای تولید انواع قطعات، یک صنعت شناخته شده و مورد توجه در تمام دنیاست. در ایران نیز شرکت های مختلفی در این زمینه سرمایه گذاری کرده و فعالیت می‌کنند.


پیشران اقتصاد، صنعت متالورژی پودر برای تولید انواع قطعات، یک صنعت شناخته شده و مورد توجه در تمام دنیاست. در ایران نیز شرکت های مختلفی در این زمینه سرمایه گذاری کرده و فعالیت می‌کنند. صنعت ایران از دهه‌های گذشته به صورت جدی در این رشته خاص ورود کرده و امروزه شاهد خودکفایی و پیشرانی کشورمان در این حوزه صنعتی هستیم. اما آنچه که این رشته صنعتی را بیشتر از سایر رشته های مشابه به شرکت های دانش بنیان مرتبط می کند، دانش محور بودن متالورژی پودری است. چرا که این صنعت به خودی خود یک صنعت مبتنی بر دانش فنی بالاست و شرکت های دانش بنیان به آسانی می توانند در این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشند.
متالورژی پودر، نام فرایندی است که در آن مواد ذره ای ریز با هم مخلوط شده و به شکل دلخواه پرس و فشرده سازی می‌شوند. این مواد در ادامه در یک محیط کنترل شده حرارت داده می‌شوند تا اتصال بین ذرات و خواص مورد نظر ایجاد شود. همچنین می‌توان قطعاتی با درجه کنترل شده‌ای از نفوذپذیری تولید کرد. دلیل تخصصی و دانش محور بودن این رشته صنعتی را باید در قطعات حساس و خاصی دنبال کرد که با این متد ساخته می شود. چراکه این فرایند بیشتر برای تولید انبوه انواع قطعات با پیچیدگی و دقت بالا مورد استفاده قرار گرفته و اغلب نیاز فرآیندهای اضافی صنعتی از جمله ماشینکاری و سخت کاری را از بین می‌برد.
دقیقا به همین دلیل است که شرکت های دانش بنیان به راحتی می توانند در این حوزه صنعتی ورود پیدا کرده و با تولیدکنندگان فعال در زمینه متالورژی صنعتی ارتباط و همکاری داشته باشند. این حوزه نیازمند دقیق ترین ابزار ها و روش های کاری است و این قابلیت را دارد که با روش های دانش بنیان، انواع خاصی از ترکیب های فلزی ایجاد شده و کاربردهای خاصی به قطعات تولید شده اضافه شود. همچنین قطعات فعلی تولید شده نیز می توانند با روش های دانش بنیان به درجه بالایی از کیفیت رسیده و قابل رقابت با قطعات و محصولات تولید شده خارجی شده تا توان رقابت بین المللی را داشته باشند.
اغلب این شرکت های دانش بنیان از دانش و توان فنی بالایی برخوردار هستند اما توان مالی برای تامین مواد اولیه و ماشین آلات را ندارند. بر همین اساس، این شرکت ها می توانند برخی از نیازهای کشور به قطعات بسیار خاص و حساس تحریمی را با این روش صنعتی بازطراحی نموده و با استفاده از ظرفیت های صنعتگران فعال متالورژی پودری و دستگاه های مدرن که اغلب در این کارخانجات وجود دارد، اقدام به ساخت قطعات مورد نیاز خود کنند.
با توجه به سیاست های کلی نظام و کشور مبنی بر حمایت از تولید داخل و داخلی سازی در صنعت، حمایت های عملی نیز در این زمینه می تواند راهگشا باشد. به عنوان نمونه ممنوعیت ورود قطعات و محصولاتی که نمونه مشابه داخلی دارند، کمترین کاری است که می تواند در این زمینه صورت گیرد. در این حالت، شرکت های دانش بنیان و صنعتگران فعال حوزه متالورژی نیز می توانند برنامه ریزی بلند مدت و منسجم تری برای همکاری داشته باشند.
واقعیت این است که تولید کننده های متالورژی پودری به دلایل گفته شده علاقمند به همکاری با شرکت های دانش بنیان بوده و هر دو طرف زمینه های لازم را نیز برای رسیدن به این همکاری دارند. در وضعیت کنونی کشورمان که نیاز بسیار زیادی به برخی از قطعات خاص داشته و امکان واردات این قطعات نیز وجود ندارد، فرصت ایده آلی برای داخلی سازی و بومی سازی ایجاد شده است که شاید این فرصت بی نظیر دیگر تکرار نشود.
سیاست های کلی کشور، نگاه به داخل و استفاده از توان داخلی است و زمانی که قدرت علمی دانش بنیان ها با قدرت فنی و تجهیزاتی تولیدکنندگان بزرگ و مطرح متالورژی پودری کشور، ترکیب شوند، نتیحه نهایی چیزی جز، خودکفایی، شکوفایی و رشد و توسعه صنعت کشور نخواهد بود و جهش واقعی تولید با چنین همکاری هایی میسر خواهد شد.

==
عبدالرحمان قلیزاده
کارشناس صنایع

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن