مراکز رشد

اختراع جلیقه هوشمند احیای قلب در مراغه

مخترع جلیقه هوشمند احیای قلب گفت: پس از حدود چهار سال دوندگی برای دریافت تسهیلات جهت تولید نمونه تجاری این جلیقه، درست زمانیکه از حمایت‌ها ناامید شده بودم مرکز رشد مراغه برای پرداخت تسهیلات پیشقدم و بی‌ریا وارد میدان شد.


پیشران اقتصاد، داود مومن بهادر افزود: متاسفانه تسهیلات بانکی جهت حمایت از اختراعات پس از تولید نمونه تجاری محصول اعطا می‌شود اما تولید نمونه یک اختراع جهانی بی‌شک هزینه زیادی در پی دارد و گاهی تامین آن از عهده مخترعان خارج است.
وی ادامه داد: هزینه تولید نمونه تجاری برخی از اختراعات از جمله دستگاه «ام آر ای» برای ۴۰۰ کیلوگرم به حدود پنج میلیارد تومان می‌رسد و به طور طبیعی این اختراع نیز در مرحله تولید با مشکل مواجه خواهد شد.
عضو فدراسیون بین‌المللی مخترعان در مورد مشکلاتی که طی سال‌های اخیر در خصوص تولید نمونه محصول برای اختراعش داشت، اظهار کرد: مراکز به دنبال نام و نشان بودند و درخواست‌های نامعقولی داشتند؛ در نهایت پس از سه سال پیگیری موضوع به جایی کشید که مدتی شماره‌های تماسم را عوض کردم.
مومن بهادر به بیان یکی از خاطره های تلخش در این مدت نیز اشاره و اضافه کرد: یکی از اساتید و پزشکان قلب و عروق نیز گفته بود که اگر اسمش در کنار این اختراع نباشد، اجازه تولید آن را نخواهد داد.
عضو بنیاد ملی نخبگان کشوری با اشاره به اینکه این اختراع از کشورهای مختلفی چون آلمان، فرانسه و ترکیه مشتری دارد، بیان کرد: در چنین شرایطی که از همه جا ناامید شده بودم، مرکز رشد دانشگاه مراغه به فاصله ۱۵ روز پس از تماس با بنده تسهیلات حمایتی را تصویب کرد که اکنون مراحل اداری را طی می‌کند.
پژوهشگر و مخترع مراغه ای که ۶۳ اختراع دارد و ۱۸ مورد از آنها را تاکنون ثبت ملی کرده است، در مورد زمانبندی تولید این محصول بیان کرد: پس از دریافت تسهیلات اولیه از مرکز رشد مراغه، حدود یک سال زمان برای تولید نمونه تجاری آن نیاز است.
به گفته وی نمونه تجاری پس از تولید باید به مدت حداقل ۶ ماه در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از آن می‌توان محصول را با مرحله دوم تسهیلات بانکی به تولید انبوه رساند و صادر کرد.
عضو مجله‌های علمی «هاروارد» و ژورنال قلب آمریکا ادامه داد: یک شرکت آلمانی نیز وعده داده است تا این جلیقه هوشمند احیای قلب را از طریق یک خط مکانیزه به طور گسترده تولید کند.
به گفته مومن بهادر، نمونه تجاری این محصول که حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه در پی خواهد داشت، با مشاوره علمی «دکتر مهدی برومند» و «مهندس مینا ایروانی» و همچنین راهنمایی دکتر مسعود پزشکیان، «دکتر رضایت پرویزی» و «دکتر عباس افراسیابی» از اساتید جراحی قلب و عروق دانشگاه تبریز تولید خواهد شد.
عضو مرکز تحقیقات قلب و عروق شهید مدنی تبریز گفت: جلیقه هوشمند احیای قلبی با قابلیت «عبور اشعه بدون سایه/ رادیولوسنت نان اپتیکال» و «سنجش میزان کربن دی اکسید ریه‌ها براساس متابولیسم بدن یا کاپنوگراف» طبق الگوریتم احیای قلبی یا CPR در سه متد شامل «انتوباسیون»، «غیرانتوباسیون» و «زنان با حاملگی بالای ۲۰ هفته» کار می‌کند.
مومن بهادر بیان کرد: این جلیقه در روش «انتوباسیون» بدون توقف به احیای قلب مشغول می‌شود و فشار به قفسه سینه را تا زمان احیا به صورت خودکار ادامه می‌دهد.
وی با بیان اینکه این جلیقه اشعه‌ حاصل از تاسیاست پزشکی را از خود عبور می‌دهد، اظهار کرد: بر همین اساس مریضی که ایست قلبی دارد، می‌تواند همزمان با احیای قلبی از طریق این جلیقه، آنژیوگرافی شود.
وی اضافه کرد: سنسور «کاپروگرفا» در این جلیقه بر اساس متابولیسم بدن کار می‌کند و وقتی دی اکسید کربن در بدن تولید نشود، دستور ماساژ قلبی به جلیقه صادر می‌شود.
به گفته عضو فدراسیون بین‌المللی مخترعان، این جلیقه در همه جا از جمله اورژانس مراکز درمانی، هواپیما و فضاپیما، کشتی و زیردریایی کاربرد دارد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن