پارک علم و فناوری

فعالیت ۵۰ هزار نفر از دانش آموختگان در پارک‌های دانش بنیان

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از فعالیت ۵۰ هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاهی در پارک‌های دانش بنیان کشور خبر داد.


پیشران اقتصاد، غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درباره فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان کشور اظهار کرد: ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور موجود است که در شرایط فعلی تمامی استان‌ها حداقل یک پارک استانی علم و فناوری دارند.

او افزود: بیش از ۲۲۰ مراکز رشد واحد‌های فناوری در پارک‌های علم و فناوری کشور داریم که ۹ هزار شرکت فناور و ۵۰ هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاهی در این پارک‌ها به صورت فعالیت‌های نوآورانه مشغول به کار هستند.

رحیمی شعرباف تصریح کرد: در وزارت علوم قرار است که معاونت فناوری شکل بگیرد و وزارت علوم اهمیت خیلی بیشتری را به توسعه زیست بوم فناوری در کشور خواهد داد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برنامه داریم تا پارک‌های علم و فناوری و دانش بنیان‌ها را از نظر کمی و کیفی تقویت کنیم، یعنی کشور ما این پتانسیل را دارد که تعداد پارک‌ها را افزایش دهد. البته، باید تعدادی از پارک‌های موجود کشور که در حال رشد هستند را به یک وضعیت خیلی بهتری از نظر زیرساخت‌های فیزیکی برسانند.

رحیمی شعرباف گفت: تعداد داوطلبان برای استقرار در پارک‌ها و تعداد بررسی وضعیت شرکت‌های دانش بنیانی طی دو سه سال اخیر کاهش یافته اند؛ بنابراین باید سعی کنیم تا واحد‌های فناور را از طریق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به معنای اعم ایجاد کنیم.

بیش از ۳ میلیون دانشجو در کشور داریم

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۳ میلیون دانشجو در کشور داریم، تاکید کرد: از ۳ میلیون جمعیت دانشجویی حدود ۸۰۰ یا ۹۰۰ هزار نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند و به فعالیت‌هایی اشتغال دارند که اگر معطوف به کاربرد باشند در نتیجه زمینه ساز پدید آوردن واحد‌ها فناور و شرکت‌های دانش بنیان خواهند بود.

رحیمی شعرباف اضافه کرد: ما باید شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناورانه جدیدی را به صورت شتابنده پدید آوریم تا بتوانیم زیست بوم فناوری را توسعه بیشتری دهیم؛ بنابراین سیاست‌های جدیدی در وزارت علوم مطرح شده و اساس بر این است که در همه شهرستان‌های کشور که تعدادشان ۴۵۰ نفر است حداقل یک مرکز رشد واحد‌های فناورانه داشته باشیم و اینکه بتوانیم در همه کشور‌ها و روستا‌ها مرکز نوآوری و خلاقیت یا کارآفرینی داشته باشیم و به عبارتی دیگر بستری فراهم شود که وزیر محترم علوم این موضوع را به عنوان نظام پیشنهادات در کشور مطرح کرده اند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نظام پیشنهادات این است که اگر کسی فکر نوآورانه یا پیشنهادی برای بهتر شدن وضع خود، محیط یا محله و شهر و روستا و کشور خود دارد این فرصت را پیدا کند تا بتواند پیشنهاد و نظر خود را مطرح کند، حتی احتمال دارد که افراد آرزویی برای بهتر شدن داشته باشند که بنده به رئیس محترم مرکز مطالعاتی شهری تهران پیشنهاد دادم تا نظام پیشنهادات و آرزو‌ها برای شهرداری تهران طراحی و مستقر کنند تا هر شهروند تهرانی که آرزویی برای بهتر شدن محله خود دارد را بیان کند.

او در پایان افزود: با توجه به اهتمام جدی امیدواریم که بتوانیم سیاست‌های جدید را در یک برنامه عملیاتی مشخص در طول یک الی دو سال آینده به برنامه‌های مستقر شده در میدان تبدیل کنیم.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن