فناوری و نانو

تولید صنعتی دو نوع نانو ذره برای رفع نیازهای ۴ حوزه صنعتی

محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با تولید نانو ذرات فلزی و سیلیکات توانسته‌اند این محصولات را در صنایع کاشی و سرامیک، رنگ و لاستیک و تایر کاربردی کننند.


دکتر خلیل بیگی مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان در لایو ستاد نانو با بیان اینکه این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده است، گفت: ما علاوه بر آنکه شرکتی در پارک فناوری استان یزد مستقر کردیم، خط تولید برای محصولات این شرکت را راه اندازی کرده و به بهره برداری رساندیم.

وی آغاز فعالیت این شرکت را در زمینه تولید نیمه صنعتی و صنعتی نانو ذرات دانست و اظهار کرد: تمرکز تحقیقات من در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری بر روی سنتز انواع نانو ذرات اکسید فلزی و نانو سیلیکات بوده است و بعد از فارغ التحصیلی با تاسیس این شرکت این دو زمینه را توسعه دادیم.

بیگی نانو ذرات اکسید روی و انواع نانو سیلکات‌ها را از محصولات عمده این شرکت نام برد و یادآور شد: از آنجایی که بازار کاشی و سرامیک و رنگ در کشور رونق دارد، از این رو ما با تولید این محصولات توانستیم به سمت تولید انبوه برویم و سهمی در تامین مواد اولیه این صنایع داشته باشیم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، “نانو ذرات اکسید فلزی” و “پلی سیلیکات” را دو دسته عمده محصولات این شرکت ذکر کرد و ادامه داد: در حوزه نانو ذرات اکسید فلزی موفق به تولید نانو ذرات مس و منیزیم با استفاده از روش شیمی سبز شدیم و در حوزه نانو ذرات پلی سیلیکات، محصولاتی چون نانو سیلیکات روی، بور، کلسیم و منیزیم را عرضه کردیم.

بیگی نانو ذرات سیلیکات را مهمترین محصول این شرکت ذکر کرد و یادآور شد: این محصول به ثبت رسیده است و از آن به عنوان مکمل اکسید روی در صنعت استفاده می‌شود.

این محقق حوزه نانو فناوری با اشاره به کاربردهای نانو ذرات‌ تولید شده در این  شرکت، اضافه کرد: نانو ذرات پلی سیلیکات که ۴۰ تا ۵۰ تن تولید می‌شود، در صنعت کاشی سازی و سرامیک کاربرد دارد و از آن برای ایجاد سفیدی، مات کردن و یا ایجاد براقیت در سطح کاشی می‌توان استفاده کرد.

وی قیمت پایین را از ویژگی‌های این محصول دانست و خاطر نشان کرد: این نانو ذرات دارای خاصیت آنتی باکتریال است.

این محقق تصریح کرد: در استفاده از این نانو ذرات علاوه بر صنعت کاشی و سرامیک در صنعت لاستیک و تایر پاسخ‌های مناسبی دریافت کردیم، ضمن آنکه در صنعت رنگ نیز در حال رایزنی برای تجاری سازی هستیم.

بیگی از اخذ مجوز نانو مقیاس برای نانو ذرات اکسید روی خبر داد و خاطر نشان کرد: اخذ مجوز برای نانو ذرات سیلیکات در مراحل نهایی قرار دارد، ضمن آنکه دانش بنیانی این شرکت نیز احراز شده است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان یادآور شد: ما به منظور شناخت بیشتر از ساختارهای پلی آمورف با دانشگاه‌های فرانسه و استرالیا همکاری‌های علمی داریم.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن