اختصاصی پیشراندانش بنیان

تولید آب شیرین کن حرارتی در مقیاس کوچک برای کمک به مناطق محروم

محققین یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت آب شیرین کن حرارتی مقیاس کوچکی گشته اند که قادر است نیاز بسیاری از مناطق نیازمند و محروم به آب شیرین را برطرف سازد.


پیشران اقتصاد، مدیر تحقیق و نوآوری شرکت دانش بنیان سیستم های انرژی فردا با اشاره به تولید این محصول گفت: یکی از دغدغه های اصلی تامین آب شیرین در مناطق کم برخوردار این است که امکان استقرار اپراتور یا مهندس تعلیم دیده در آن ها وجود ندارد. بنابراین، دستگاه باید ساده بوده و تا حد امکان از بروز خرابی در آن جلوگیری شود.
رامین احسانی ادامه داد: برای دستیابی به این هدف، تیم طراحی بر آن شد تا برای تامین منبع انرژی از دیگ های آب گرم استفاده نماید. همانطور که اغلب مردم تجربه استفاده از این نوع وسایل را در موتورخانه هایشان دارند و به ندرت پیش می آید که مجبور باشند در هر سال بیشتر از یک بار سری به آن ها بزنند.
وی تصریح کرد: یک مزیت دیگر این منابع تامین انرژی حرارتی، امکان استفاده آن ها از سوخت مایع در مناطقی است که دسترسی به لوله کشی گاز ندارند. احسانی در مورد تکنولوژی به کار گرفته شده در این محصول، عنوان کرد: یکی دیگر از چالش های طراحی چنین دستگاهی، لزوم برقرارسازی امکان محافظت از کل مجموعه و جلوگیری از دسترسی افراد فاقد صلاحیت لازم است. در این زمینه نیز با انتخاب مبدل های صفحه ای به عنوان محیط منتقل کننده انرژی حرارتی بین سیال ها، فضای موردنیاز دستگاه بسیار کاهش یافته است. بطوری که حتی تا ظرفیت های ۳۵ مترمکعب بر شبانه روز آن را می توان به همراه تمامی تجهیزات جانبی و مورد نیاز داخل یک کانتینر قابل حمل جای داد.
وی افزود: در این تکنولوژی، میزان شوری آب تولیدی به طور مداوم کنترل می شود و در صورت افزایش آن به بالاتر از حدود مجاز، سیستم اقدامات لازم را به صورت خودکار انجام خواهد داد. احسانی تاکید کرد: از نظر فنی نیز، در کنار محاسبات طراحی مبدل های حرارتی کندانسور و اواپراتور که باید در کنار سایر اجزا از جمله پمپ ها، اجکتور، و صافی ها تعادل دقیقی از پارامترهای دما، فشار و دبی را برقرار سازند.
وی در مورد ضرورت تولید این محصول، گفت: به دلیل اینکه در مناطق گسترده ای از کشورمان منابع آب شور در کنار جوامع انسانی و محیط های کشاورزی وجود دارد، شرکت سیستم های انرژی فردا تصمیم گرفت تا راه حلی برای تامین مطمئن آب بهداشتی و کشاورزی مورد نیاز از منابع آب شور ارائه دهد که ویژگی های موردنیاز را نیز داشته باشد.
گفتنی است، در حال حاضر دو تکنولوژی غالب حرارتی و غشایی برای تولید آب شیرین از آب شور وجود دارد. اگرچه سیستم های غشایی با قیمت تمام شده پایین تری عرضه می شوند اما اغلب آن ها برای تامین آب شیرین از آب دریا یا آب های لب شور نیازمند مراحل پیش تصفیه شیمیایی یا فیزیکی هستند که در کنار لزوم جایگزینی غشاها و عملیات تعمیر و نگهداری پمپ های فشار بالا به شدت بر هزینه بهره برداری آن ها می افزاید. نکته منفی دیگر در خصوص بکارگیری این فناوری در کشورمان به وابستگی فراوان آن به منابع و تامین کنندگان خارجی بر می گردد که چالش ها و دغدغه هایی جدی را برای بهره برداری طولانی مدت آن ایجاد نماید. آب شیرین کن های حرارتی متداول نیز در مقیاس های بزرگ ساخته می شوند که مشکلات زیرساختی مختص به خود را درخصوص تولید و بخصوص عرضه آب شیرین به دنبال دارند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن